1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Fotoreportage: Per BX door Frankrijk
bx19gt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 200
Geregistreerd: 18-01-2004

Gepost: 12 september 2004 08:21 AM

Hallo Citrofielen,

Ik heb weer eens een leuke fotoreportage gemaakt van allerlei verschillende foto’s die ik afgelopen zomer in Frankrijk heb genomen.

Op zaterdag 28 augustus zat mijn vakantiewerk erop en ben ik met 2 collega’s vanuit de Dordogne naar de Middellandse Zeekust in Narbonne gereden. Wat was ik blij dat een BX zo’n ruime auto is, want met 3 personen in een BX plus bagage, is toch wel krap! Werkelijk overal zaten tassen, rugzakken en losse zooi. De persoon die op de achterbank zat helemaal ingebouwd in de spullen (dat kwam ook voornamelijk omdat er in de achterbak van de BX allerlei BX-onderdelen lagen, zoals koplampen, knipperlichten, een remservo, een BX Image tellerunit en een grote gereedschapkist Rolling Eyes ):

Al na een kwartier rijden kwam ik bij een rotonde waar meerdere 2CV’s rondjes reden. Het waren in totaal wel meer dan 50 eenden die achter elkaar aan reden en blijkbaar een toertocht hadden, waar ik middenin kwam. Maar wat een geweldige manier om de Middellandse Zee te begroeten!!!
:headbang :cevr :headbang :cevr :headbang :cevr :headbang

Eenmaal aan de Middellandse Zeekust aangekomen ging de rit naar Fréjus:

en naar Cannes (op de achtergrond het Carlton Hotel met de torentjes):

en naar Antibes (met het Fort Carré op de achtergrond):

In de 3.000 (!) km die ik tussen zaterdag 28 augstus en woensdag 1 september heb gereden, heb ik een aantal zeer leuke BXjes gefotografeerd, waaronder een BX 16 TRS automatic uit 1985 met GT-bumpers en accessoire-spoiler (zeldzaam!!):

een mooie BX 16 TRS type 1 uit 1984:

een BX 19 RD Break type 1 uit 1985:

een BX 15 TGE “Tonic” uit 1989 (slechts 3.000 exemplaren van gemaakt):

een schitterende BX 16V Mk2 uit 1989:

een goudkleurige BX Millésime uit Monaco:

Maar iets meer in het binnenland kom je dit soort dingen tegen:
een heuze Axel 11R Entreprise (met vlakke laadvloer dus Shocked ): 

een Ami6:

een GSA achter een Citroëngarage:

Een ribbelkapeend:

en nog één (hoe Franser kan het!!??):

twee Panhards zomaar aan de kant van de weg!

en nog één in de bramenstruiken:

een redelijk zeldzame Visa 17RD:

een Visa 17D met stickerset:

een Visa zoals je ‘m zelden meer in Nederland ziet, een Club uit 1985:

een Traction Avant:

een paar DS’sen:

waaronder een hele vroege DS:

een schitterende witte DS:

een “ietwat” doffe BX 14 RE:

een BX 16 RS uit 1983 in een hele bijzondere kleur:

een BX 19 GT op de sloop Sad  Sad  Sad

een lichtblauwe BX 19 TD Evasion die vroeger dienst deed bij de EDF-GDF (electriciteits- en gasbedrijf van Frankrijk):

een BX 16 TZS uit 1991 (een Franse 16 TZI maar nog met carburateurmotor):

een BX Image Break in de kleur Vert Triton:

een BX Ourane (Turbo diesel met 16V-spoiler):

een BX RD Turbo (nooit in Nederland geleverd):

een BX Cottage Break:

een BX TZD Turbo Evasion met grote mistlampen:

En als laatste het bewijs dat voor veel Fransen de BX niets anders is dan een hoekig koekblik, een totaal verlaten BX 1400 uit Parijs, die zomaar is achtergelaten onder een spoorbrug. Alle politiedocumenten lagen nog in de auto en het linker voorraam was met een steen ingegooid:

ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 12 september 2004 02:15 PM
  [ # 1 ]

Hm ‘kben al vijf jaar niet op vakantie geweest en dan krijg je dit te zien… Rolling Eyes Ik ga maar eens op zoek naar een tentje…

Leuke foto’s!

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 12 september 2004 02:33 PM
  [ # 2 ]

Mooie reportage, Wouter.  Razz
Ik heb de indruk dat die vroege DS (of was het een ID) die je gespot had, niet uitblonk door originaliteit. Zag ik daar geen leren interieur?

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
BrEw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 03-09-2004

Gepost: 12 september 2004 03:42 PM
  [ # 3 ]

Hoi,
Mooie fotoos. Is wel toevallig, wij zijn deze zomer ook naar Frankrijk getrokken. Twee weken op een camping in Antibes gezeten. Die foto met op de achtergrond het fort, daar gingen we bijna elke dag zwemmen, heerlijk water en niet zo heel druk. Toevallig geen twee belgen met een papegaaienkooi zien lopen? Dat waren wij dus…
Groetjes
Brew

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 12 september 2004 03:57 PM
  [ # 4 ]

Fraaie foto’s, Wouter…....een RD Turbo Shocked .....en TZD turbo (Break) Evasion…..Goh,  wat een luilekkerland daar voor BX liefhebbers. Crying or Very sad

Nu ben ik alleen nog benieuwd wat de verschillen waren met *onze* TRD en TZD turbo diesels…..had die RD turbo soms geen Stuurbekrachtiging e.d. optie’s…..was het dus net zo’n basisbak als de 19-D ??

Ook ben ik zeer benieuwd of ze in Frankrijk de BX (diesel of benzine) nog langer hebben geproduceerd dan 1994, door de komst van de Xantia.
De Break schijnt tot Juli 1994 te zijn gemaakt.

Zouden er nog 95’ers of zelfs 96’ers in Frankrijk rondrijden ?  Smile

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 september 2004 04:55 PM
  [ # 5 ]

Mooie fotoreportage!

Zo te zien rijden er nog een hoop oude Citroen rond in Frankrijk Razz
De eerste de beste die weer eens tegen mij durft te beweren dat Citroen’s slechte/onbetrouwbare auto’s zijn schop ik in mijn ZX voor een rondje Frankrijk Twisted Evil

Profiel  
 
bx19gt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 200
Geregistreerd: 18-01-2004

Gepost: 12 september 2004 08:08 PM
  [ # 6 ]
Bassman schreef:

Mooie reportage, Wouter.  Razz
Ik heb de indruk dat die vroege DS (of was het een ID) die je gespot had, niet uitblonk door originaliteit. Zag ik daar geen leren interieur?

Heb geen idee of het een ID of DS is… Dit is het interieur:

BrEw schreef:

Hoi,
Mooie fotoos. Is wel toevallig, wij zijn deze zomer ook naar Frankrijk getrokken. Twee weken op een camping in Antibes gezeten. Die foto met op de achtergrond het fort, daar gingen we bijna elke dag zwemmen, heerlijk water en niet zo heel druk. Toevallig geen twee belgen met een papegaaienkooi zien lopen? Dat waren wij dus…
Groetjes
Brew

Heb wel veel Blegen gezien in Frankrijk, maar niet met papegaaienkooi.. Rolling Eyes

Bram schreef:

Fraaie foto’s, Wouter…....een RD Turbo Shocked .....en TZD turbo (Break) Evasion…..Goh,  wat een luilekkerland daar voor BX liefhebbers. Crying or Very sad

Klopt, ik heb in 2 maanden tientallen Turbo’s zien rondrijden, echt de helft van wat daar rondrijdt heeft een turbo. In Nederland al redelijk zeldzaam, een TRD Turbo of TZD Turbo, maar in Frankrijk niet.

Bram schreef:

Nu ben ik alleen nog benieuwd wat de verschillen waren met *onze* TRD en TZD turbo diesels…..had die RD turbo soms geen Stuurbekrachtiging e.d. optie’s…..was het dus net zo’n basisbak als de 19-D ??

Voor zover ik weet heeft een RD wel degelijk electrische ramen en centrale vergrendeling. Het is volgens mij alleen de 19D die helemaal kaal is. Er zijn in Nederland en België ook RD Breaks geleverd, en daar zit ook electriek in.
Maar wat nou precies het verschil tussen RD en TRD/TZD is, geen idee.

Bram schreef:

Ook ben ik zeer benieuwd of ze in Frankrijk de BX (diesel of benzine) nog langer hebben geproduceerd dan 1994, door de komst van de Xantia.
De Break schijnt tot Juli 1994 te zijn gemaakt.
Zouden er nog 95’ers of zelfs 96’ers in Frankrijk rondrijden ?

Sja, geen idee, denk van wel eigenlijk. Op zich zou je denken van niet omdat ze in Frankrijk de Xantia al eerder hadden dan wij, en dat alle resterende BX’en dus eerder geëxporteerd werden (lijkt mij op zich wel logisch, en dat alle Fransen liever in een nieuwe Xantia wilde rijden dan in een nieuwe BX).

ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 12 september 2004 09:38 PM
  [ # 7 ]
bx19gt schreef:

Voor zover ik weet heeft een RD wel degelijk electrische ramen en centrale vergrendeling.
Het is volgens mij alleen de 19D die helemaal kaal is.

Er zijn in Nederland en België ook RD Breaks geleverd, en daar zit ook electriek in.

Maar wat nou precies het verschil tussen RD en TRD/TZD is, geen idee.

Nou…..de (NL’se !) BX RD (Break) heeft standaard alleen een achter-ruitenwisser….en verder niet veel meer optie’s als de 1.9 D.

Wel kon er als extra stuurbekrachtiging geleverd worden, wat overigens al vanaf zo rond 1985 ook bij basis benzine BX’en het geval was.

De TRD (dus type van voor 1990) en TZD hadden wel electr. ramen en St.bekr.  net als de turbo diesels.
Vooral v.w.b. de TZD en TZD-Turbo….waren er in het interieur weinig verschil te zien…ze hebben beiden een kaartleeslampje, CV met AB….4 electr. ramen, deelbare achterbank en uiteraard achter RW.
Plus de luxe voorstoelen (in hoogte verstelbaar) en bank.

Dit geldt overigens ook voor de 1.9 TD…..was ook een basisbak. (zonder turbo dus !)

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 13 september 2004 12:23 AM
  [ # 8 ]
bx19gt schreef:
Bassman schreef:

Mooie reportage, Wouter.  Razz
Ik heb de indruk dat die vroege DS (of was het een ID) die je gespot had, niet uitblonk door originaliteit. Zag ik daar geen leren interieur?

Heb geen idee of het een ID of DS is… Dit is het interieur:
(fotootje)

Aha, bedankt. het is een ID. En de voorstoelen zijn zeer late Pallas-zetels. (Die zijn dan weer van blauwe stof… Rolling Eyes )

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 september 2004 01:00 AM
  [ # 9 ]

Ik zie hier alleen een kudde kruisjes ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
bx19gt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 200
Geregistreerd: 18-01-2004

Gepost: 13 september 2004 03:17 AM
  [ # 10 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik zie hier alleen een kudde kruisjes ...


Als het goed is werkt het nu weer.

ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 september 2004 03:22 AM
  [ # 11 ]
bx19gt schreef:
Lelijke Eend schreef:

Ik zie hier alleen een kudde kruisjes ...


Als het goed is werkt het nu weer.

En het is goed Very Happy Kzal het eens lezen/bekijken.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 september 2004 03:28 AM
  [ # 12 ]

Weer mooie foto’s ! Wanneer ga je weer op reis ? Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
bx19gt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 200
Geregistreerd: 18-01-2004

Gepost: 13 september 2004 04:05 AM
  [ # 13 ]
Lelijke Eend schreef:

Weer mooie foto’s ! Wanneer ga je weer op reis ? Wink

Hehe, bedankt, maar voorlopig is de poen op (zit weer op school). Ik moet eerst maar eens kijken of ik de BX door de APK kan krijgen. Confused

ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX

Profiel  
 
Rex
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 07-12-2011

- BX Cannes
Gepost: 15 december 2011 02:35 PM
  [ # 14 ]

Wow wat een leuke foto’s.

Oke, het is een oud topic maar wat heerlijk om door te lezen.
Vooral dat je bij Frejus bent geweest. Wij zijn hier jaren op vakantie geweest mét de BX + sleurhut.
Zou nog eens even wat foto’s gaan zoeken + inscannen van vroeger. Wordt niet eerder dan na kerst, want de foto’s liggen bij mijn ouders.

Citroën BX Cannes // 1991

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 15 december 2011 02:58 PM
  [ # 15 ]

als ik deze foto’s zie kan ik niet wachten om zelf door frankrijk te gaan trekken met de BX deze zomer, al in geen 4 jaar meer geweest!(toen nog niet in bezit van het rijbewijs, op de achterbank van een 306).

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook