Hallo Citrofielen,
Ik heb weer eens een leuke fotoreportage gemaakt van allerlei verschillende foto’s die ik afgelopen zomer in Frankrijk heb genomen.
Op zaterdag 28 augustus zat mijn vakantiewerk erop en ben ik met 2 collega’s vanuit de Dordogne naar de Middellandse Zeekust in Narbonne gereden. Wat was ik blij dat een BX zo’n ruime auto is, want met 3 personen in een BX plus bagage, is toch wel krap! Werkelijk overal zaten tassen, rugzakken en losse zooi. De persoon die op de achterbank zat helemaal ingebouwd in de spullen (dat kwam ook voornamelijk omdat er in de achterbak van de BX allerlei BX-onderdelen lagen, zoals koplampen, knipperlichten, een remservo, een BX Image tellerunit en een grote gereedschapkist ):
Al na een kwartier rijden kwam ik bij een rotonde waar meerdere 2CV’s rondjes reden. Het waren in totaal wel meer dan 50 eenden die achter elkaar aan reden en blijkbaar een toertocht hadden, waar ik middenin kwam. Maar wat een geweldige manier om de Middellandse Zee te begroeten!!!
:headbang :cevr :headbang :cevr :headbang :cevr :headbang
Eenmaal aan de Middellandse Zeekust aangekomen ging de rit naar Fréjus:
en naar Cannes (op de achtergrond het Carlton Hotel met de torentjes):
en naar Antibes (met het Fort Carré op de achtergrond):
In de 3.000 (!) km die ik tussen zaterdag 28 augstus en woensdag 1 september heb gereden, heb ik een aantal zeer leuke BXjes gefotografeerd, waaronder een BX 16 TRS automatic uit 1985 met GT-bumpers en accessoire-spoiler (zeldzaam!!):
een mooie BX 16 TRS type 1 uit 1984:
een BX 19 RD Break type 1 uit 1985:
een BX 15 TGE “Tonic” uit 1989 (slechts 3.000 exemplaren van gemaakt):
een schitterende BX 16V Mk2 uit 1989:
een goudkleurige BX Millésime uit Monaco:
Maar iets meer in het binnenland kom je dit soort dingen tegen:
een heuze Axel 11R Entreprise (met vlakke laadvloer dus ):
een Ami6:
een GSA achter een Citroëngarage:
Een ribbelkapeend:
en nog één (hoe Franser kan het!!??):
twee Panhards zomaar aan de kant van de weg!
en nog één in de bramenstruiken:
een redelijk zeldzame Visa 17RD:
een Visa 17D met stickerset:
een Visa zoals je ‘m zelden meer in Nederland ziet, een Club uit 1985:
een Traction Avant:
een paar DS’sen:
waaronder een hele vroege DS:
een schitterende witte DS:
een “ietwat” doffe BX 14 RE:
een BX 16 RS uit 1983 in een hele bijzondere kleur:
een BX 19 GT op de sloop
een lichtblauwe BX 19 TD Evasion die vroeger dienst deed bij de EDF-GDF (electriciteits- en gasbedrijf van Frankrijk):
een BX 16 TZS uit 1991 (een Franse 16 TZI maar nog met carburateurmotor):
een BX Image Break in de kleur Vert Triton:
een BX Ourane (Turbo diesel met 16V-spoiler):
een BX RD Turbo (nooit in Nederland geleverd):
een BX Cottage Break:
een BX TZD Turbo Evasion met grote mistlampen:
En als laatste het bewijs dat voor veel Fransen de BX niets anders is dan een hoekig koekblik, een totaal verlaten BX 1400 uit Parijs, die zomaar is achtergelaten onder een spoorbrug. Alle politiedocumenten lagen nog in de auto en het linker voorraam was met een steen ingegooid:
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Hm ‘kben al vijf jaar niet op vakantie geweest en dan krijg je dit te zien… Ik ga maar eens op zoek naar een tentje…
Leuke foto’s!
Mooie reportage, Wouter.
Ik heb de indruk dat die vroege DS (of was het een ID) die je gespot had, niet uitblonk door originaliteit. Zag ik daar geen leren interieur?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Hoi,
Mooie fotoos. Is wel toevallig, wij zijn deze zomer ook naar Frankrijk getrokken. Twee weken op een camping in Antibes gezeten. Die foto met op de achtergrond het fort, daar gingen we bijna elke dag zwemmen, heerlijk water en niet zo heel druk. Toevallig geen twee belgen met een papegaaienkooi zien lopen? Dat waren wij dus…
Groetjes
Brew
Fraaie foto’s, Wouter…....een RD Turbo .....en TZD turbo (Break) Evasion…..Goh, wat een luilekkerland daar voor BX liefhebbers.
Nu ben ik alleen nog benieuwd wat de verschillen waren met *onze* TRD en TZD turbo diesels…..had die RD turbo soms geen Stuurbekrachtiging e.d. optie’s…..was het dus net zo’n basisbak als de 19-D ??
Ook ben ik zeer benieuwd of ze in Frankrijk de BX (diesel of benzine) nog langer hebben geproduceerd dan 1994, door de komst van de Xantia.
De Break schijnt tot Juli 1994 te zijn gemaakt.
Zouden er nog 95’ers of zelfs 96’ers in Frankrijk rondrijden ?
Mooie fotoreportage!
Zo te zien rijden er nog een hoop oude Citroen rond in Frankrijk
De eerste de beste die weer eens tegen mij durft te beweren dat Citroen’s slechte/onbetrouwbare auto’s zijn schop ik in mijn ZX voor een rondje Frankrijk
Bassman schreef:Mooie reportage, Wouter.
Ik heb de indruk dat die vroege DS (of was het een ID) die je gespot had, niet uitblonk door originaliteit. Zag ik daar geen leren interieur?
Heb geen idee of het een ID of DS is… Dit is het interieur:
BrEw schreef:Hoi,
Mooie fotoos. Is wel toevallig, wij zijn deze zomer ook naar Frankrijk getrokken. Twee weken op een camping in Antibes gezeten. Die foto met op de achtergrond het fort, daar gingen we bijna elke dag zwemmen, heerlijk water en niet zo heel druk. Toevallig geen twee belgen met een papegaaienkooi zien lopen? Dat waren wij dus…
Groetjes
Brew
Heb wel veel Blegen gezien in Frankrijk, maar niet met papegaaienkooi..
Bram schreef:Fraaie foto’s, Wouter…....een RD Turbo .....en TZD turbo (Break) Evasion…..Goh, wat een luilekkerland daar voor BX liefhebbers.
Klopt, ik heb in 2 maanden tientallen Turbo’s zien rondrijden, echt de helft van wat daar rondrijdt heeft een turbo. In Nederland al redelijk zeldzaam, een TRD Turbo of TZD Turbo, maar in Frankrijk niet.
Bram schreef:Nu ben ik alleen nog benieuwd wat de verschillen waren met *onze* TRD en TZD turbo diesels…..had die RD turbo soms geen Stuurbekrachtiging e.d. optie’s…..was het dus net zo’n basisbak als de 19-D ??
Voor zover ik weet heeft een RD wel degelijk electrische ramen en centrale vergrendeling. Het is volgens mij alleen de 19D die helemaal kaal is. Er zijn in Nederland en België ook RD Breaks geleverd, en daar zit ook electriek in.
Maar wat nou precies het verschil tussen RD en TRD/TZD is, geen idee.
Bram schreef:Ook ben ik zeer benieuwd of ze in Frankrijk de BX (diesel of benzine) nog langer hebben geproduceerd dan 1994, door de komst van de Xantia.
De Break schijnt tot Juli 1994 te zijn gemaakt.
Zouden er nog 95’ers of zelfs 96’ers in Frankrijk rondrijden ?
Sja, geen idee, denk van wel eigenlijk. Op zich zou je denken van niet omdat ze in Frankrijk de Xantia al eerder hadden dan wij, en dat alle resterende BX’en dus eerder geëxporteerd werden (lijkt mij op zich wel logisch, en dat alle Fransen liever in een nieuwe Xantia wilde rijden dan in een nieuwe BX).
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
bx19gt schreef:Voor zover ik weet heeft een RD wel degelijk electrische ramen en centrale vergrendeling.
Het is volgens mij alleen de 19D die helemaal kaal is.Er zijn in Nederland en België ook RD Breaks geleverd, en daar zit ook electriek in.
Maar wat nou precies het verschil tussen RD en TRD/TZD is, geen idee.
Nou…..de (NL’se !) BX RD (Break) heeft standaard alleen een achter-ruitenwisser….en verder niet veel meer optie’s als de 1.9 D.
Wel kon er als extra stuurbekrachtiging geleverd worden, wat overigens al vanaf zo rond 1985 ook bij basis benzine BX’en het geval was.
De TRD (dus type van voor 1990) en TZD hadden wel electr. ramen en St.bekr. net als de turbo diesels.
Vooral v.w.b. de TZD en TZD-Turbo….waren er in het interieur weinig verschil te zien…ze hebben beiden een kaartleeslampje, CV met AB….4 electr. ramen, deelbare achterbank en uiteraard achter RW.
Plus de luxe voorstoelen (in hoogte verstelbaar) en bank.
Dit geldt overigens ook voor de 1.9 TD…..was ook een basisbak. (zonder turbo dus !)
bx19gt schreef:Bassman schreef:Mooie reportage, Wouter.
Ik heb de indruk dat die vroege DS (of was het een ID) die je gespot had, niet uitblonk door originaliteit. Zag ik daar geen leren interieur?Heb geen idee of het een ID of DS is… Dit is het interieur:
(fotootje)
Aha, bedankt. het is een ID. En de voorstoelen zijn zeer late Pallas-zetels. (Die zijn dan weer van blauwe stof… )
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ik zie hier alleen een kudde kruisjes ...
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik zie hier alleen een kudde kruisjes ...
Als het goed is werkt het nu weer.
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
bx19gt schreef:Lelijke Eend schreef:Ik zie hier alleen een kudde kruisjes ...
Als het goed is werkt het nu weer.
En het is goed Kzal het eens lezen/bekijken.
Schijt aan originaliteit.
Weer mooie foto’s ! Wanneer ga je weer op reis ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Weer mooie foto’s ! Wanneer ga je weer op reis ?
Hehe, bedankt, maar voorlopig is de poen op (zit weer op school). Ik moet eerst maar eens kijken of ik de BX door de APK kan krijgen.
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Wow wat een leuke foto’s.
Oke, het is een oud topic maar wat heerlijk om door te lezen.
Vooral dat je bij Frejus bent geweest. Wij zijn hier jaren op vakantie geweest mét de BX + sleurhut.
Zou nog eens even wat foto’s gaan zoeken + inscannen van vroeger. Wordt niet eerder dan na kerst, want de foto’s liggen bij mijn ouders.
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
als ik deze foto’s zie kan ik niet wachten om zelf door frankrijk te gaan trekken met de BX deze zomer, al in geen 4 jaar meer geweest!(toen nog niet in bezit van het rijbewijs, op de achterbank van een 306).
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en