Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb deze verf gebruikt . Het is jachtkwaliteit, alleen kan de verfboer dit goedje naar wens in kleur mengen.
De Owatrol, tja, eigenlijk heb ik er gewoon een scheutje door gedaan. Gewoon net zoveel tot je denkt dat het een lekkere dikte heeft.
Omdat mijn HY vooral veel, nee, erg veel ribbels heeft, heb ik een hoop schuurwerk op de hand gedaan. Maar met een subtiel stukje schuurpapier is het goed machinaal te doen natuurlijk. Maar dit is ook erg afhankelijk van de ondergrond, is deze nog (deels) origineel?
Ik heb verder lakrollertjes gebruikt. Van die puizige dingen. Bezuinig ook hier absoluut niet op. Als je ze vooraf even over een heel fijn schuurpapiertje haalt dan laten ze absoluut geen pluisjes los maar verdelen de verf erg mooi.
Ik denk dat de lak van bogaard77 uiteraard beter zal zijn trouwens. AL hoor je mij niet klagen op dit moment. Maar ik heb geen enkel idee hoe het er uit ziet als er een paar jaar zon op heeft staan te branden. Persoonlijk denk ik dat het wel mee valt met jachtlak.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet eerst weten of je nieuwe verf niet met de oude reageert. dan wordt het een drama. Reageert ie niet dan kan je volstaan met schuren met waterproof 400(nat schuren) en dan een grondverf voor ijzer met al dan niet owatrol olie erdoorheen!
Reageert ie wel of zoals in mijn geval wil je het risico niet lopen dan moet het plaatwerk kaal en kan je het begin doen met afbijt ( zoals op mn foto) of met grof schuurpapier en een machine. Daarna met de hand en waterproof 400. Als ie kaal is hecht ook de plamuur beter. ( twee componenten staal plamuur)
na twee lagen grondverf heel voorzichtig uitschuren met waterproof 600 of 800 en daarna aflakken met een lakrollertje ( ook voor de grondverf neem ik een lakroller.)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kaalmaken lekker met een 3M Scotchbrite schijf op de flex. Schijven zijn vrij duur maar gaat als de brandweer.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
bogaard77 schreef:Precies! ik ken spuitwerk van 6000euro wat er NIET uitziet… Dan maar rollen voor 300 euro!
Met twee complimenten verf KAN het haast niet foutgaan!
dat bedoel ik ! en het is ook nog maar een hersenpinsel nog niet zeker maar ik heb gewoon weg niet dat het geld voorover dat er wordt gevraagd voor spuitwerkzaamheden, misschien doet ik het ook wel met de compressor dit weet ik nog niet
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik heb al mijn eenden geverfd.
De blauwe Gendarmerie besteleend al 2x met Karwei verf gerold, de beige besteleend gewoon met de kwast en dure autolak (speciaal om te verven niet om te spuiten) Ik moet zeggen dat de lak van de karwei eelijk gezegd strakker verft en rolt.
De autolak daar kreeg ik blaasjes met rollen en dat is niet leuk om af te schuren naderhand met al die ribbels. Vandaar dat ik die geverfd heb en niet meer gerold.
Verder heb ik de grijze AK350 deels gerold/deels geverfd. Ik heb het hier en daar met Owatrol gemengd en dan komt het er zeker strakker op te zitten zonder sinaasappelhuidje zegmaar…Met Owatrol vloeit het beter. Maar qua roest vind ik Owatrol niet zo heel denderend….ik heb inmiddels weer blaasjes en roest hier en daar…(na een maand of 4-5)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Qua antiroestwerking steld het ook weinig voor als je het mengt met verf. Een goede ondergrond is belangrijker.
Als je blaasjes krijgt dan heb je vast zo’n spons-rollertje gebruikt, of niet? Met lak-rollertjes (vacht) heb je dat niet. En als de temperatuur goed is en de verf op de juiste dikte dan trekt het na aanbrengen helemaal strak.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik had de blaasjes bij zowel de vacht als de sponsrolletjes en bij kamertemperatuur….
T(h)ijs schreef:Kaalmaken lekker met een 3M Scotchbrite schijf op de flex. Schijven zijn vrij duur maar gaat als de brandweer.
Loop je dan niet het risico dat je dor het flinterdunne plaatwerk van de Eend heen gaat ?
Overigens, als je met de hand gaat schuren, wikkel je schuurpapier dan om een schuurspons. Dan heb je grip op je schuurpapier, kan je goed kracht zetten en de spons vormt zich naar het platwerk, dus overal sluit het mooi aan wardoor je het schuurpapier erg effectief gebruikt.
Schijt aan originaliteit.
Kaalschuren met 120 droog schuurpapier.
Eventueel spuitplamuur gebruiken voor kleine krasjes.
Opschuren met 600 waterschuurpapier (zo nat mogelijk).
Daarna goed droogmaken en minimaal 3 lagen spuiten/rollen, na elke laag een uur wachten, de laatste laag liefst de volgende dag pas aanbrengen. Voor een mooi eind resultaat en bescherming van de lak 1 laag blanke lak spuiten.
Na 48uur licht oppoetsen voor een mooi glimmend eindresultaat.
Meestal gaat de meeste tijd in het voorbewerken zitten.
WYD schreef:
Na 48uur licht oppoetsen voor een mooi glimmend eindresultaat.
.
Ik denk dat je dan uitgaat van 2 componenten lak? Want in het geval van synthetische lak vind ik 48 uur wel erg snel!
Frank
Ok, bedankt allemaal.
Als ik door de 6 lagen verf heen ben dan horen jullie het (of als ik eerder problemen tegen kom)
Ohja, nog iets, ga niet met een gasbrander aan de slag. Ik denk dat je deur daar niet strakker op wordt ... Een verffohn zou heel misschien nog kunnen ...
Schijt aan originaliteit.
bogaard77 schreef:. Daarna met de hand en waterproof 400. Als ie kaal is hecht ook de plamuur beter. ( twee componenten staal plamuur)
is een 400 niet te fijn om daarna te plamuren?
ik ga plamuren na een 60-80 nog nooit plamuur los geraakt
een 400 waterproof? ik begin pas vanaf 600 nat te slissen
ik zie wel dat je ook een 800 gebruikt, zie je te weinig wat je ook vaak in het resultaat ziet
ik heb me laten wijs maken dat vrachtwagen lak heel goed is, erg hard en krasvrij
wie weet daar wat over?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Caroline81 schreef:Ok, bedankt allemaal.
Als ik door de 6 lagen verf heen ben dan horen jullie het (of als ik eerder problemen tegen kom)
Ik zou ze er niet allemaal afschuren. Gewoon opschuren, losse of evt. bladderende lakresten verwijderen en dan wat opschuren met hooguit korreltje 400 tot het glad aanvoelt.
Dan 1 x afrollen met standaard metaallak vermengd met owatrol gevolgd door een pure laklaag. De droge eerste laag na het opdrogen wel een beetje opruwen.
Uiteraard voor het rollen alle ruiten/rubbers afplakken met tape of verwijderen. Als je je het geen probleem vind dat je een ruw randje ziet langs een rubber, dan kun je gewoon afplakken met schilderstape. Kun je daar echt niet mee leven, dan zul je alle raamrubbers en andere randen die niet meegeschilderd worden moeten demonteren.
Uiteraard kan het veel en veel mooier en secuurder, maar ja… dan zou ik het ook niet gaan rollen, maar (laten) spuiten.
Oja, ga je nog wat doen aan die achterbumper?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:Als je je het geen probleem vind dat je een ruw randje ziet langs een rubber, dan kun je gewoon afplakken met schilderstape.
Misschien overbodig maar haal het er af als de verf nog nat is.