patje74 schreef:mpostma schreef:Als je je het geen probleem vind dat je een ruw randje ziet langs een rubber, dan kun je gewoon afplakken met schilderstape.
Misschien overbodig maar haal het er af als de verf nog nat is.
Idd anders worden de randjes wel heel rafelig.
welke verven zijn geschikt en met wat mag ik een wagen spuiten en welke producten zijn aan te raden? Moet het echt autoverf zijn of bestaan er goedkopere alternatieven?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Het hangt natuurlijk af van je verwachtingspatroon.
Aan een Méharie bijvoorbeeld stel je, met alle respect, andere eisen als aan een SM in topconditie.
Ik heb meerdere keren een spuitklus gedaan met een potje Flexa uit de bouwmarkt. Beetje verdunnen, beetje Owatrol, beetje roeren… De substantie werd gebruikt om een bonte HY weer een beetje egaal te krijgen. Het resultaat was redelijk, en de kosten zijn natuurlijk een lachertje.
De levensduur van een dergelijke verf is niet geweldig.
Mijn laatste klus was mijn Aca-aanhanger. Ook geen SM of DS dus, maar ik heb voor mezelf de lat iets hoger gelegd: ik heb bootlak van Epifanes gebruikt. Resultaat: heel behoorlijk! En de kosten? Nog steeds een lachertje vergeleken met het professionele spul.
Alles in de bootlak dan maar?
Nee, zeker niet!
Wil je mooi spuitwerk - dan ga je naar de vakman.
Voor de rest: probeer eens een klein stukje te spuiten, al is het maar een tank-klepje o.i.d.
Het is net als met lassen, je moet vooral veel oefenen. Spuit je te dik, heb je zo een zakkertje te pakken! Of je nu dure of goedkope verf gebruikt.
Mijn (ongevraagde) advies: expirimenteer met wat goedkope verf, beoordeel het zelf, neem een besluit en handel er naar.
Mijn HY en Aca moeten het in de toekomst blijven doen met bootlak, de gezins-Scénic mag naar de vakman.
Succes,
Frank