Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Tja, het volgende… Help eens ff met denken?
Ik heb een Ami 8 Break gekocht, voor onderdelen om ons dagelijks rijdende exemplaar in stand te houden en het chassis om een azu die ik nog in Frankrijk heb in stand te houden. Op het eerste gezicht zag hij er verschrikkelijk uit (nu nog hoor ) en het idee hem te slopen werd versterkt.
Nu ben ik geen autosloper, ik vind het al snel zonde en elke gesloopt Ami is er weer een minder. Verder heb ik op een “concurrerend forum” begrepen dat het chassis niet de beste keus is voor een azu. Nou ja, ik ben er eens om heen gaan lopen en heb wat bouten losgedraaid…
Dag 1: bodemplaten voor de voorstoelen helemaal weg, echt Flintstone. Dorpels van voor tot achter werkelijk helemaal weg. Gaten in de binnenschermen achter van 20x20 centimeter (slecht gelast, dus precies in dat formaat twee keer een vierkantje helemaal rot). Bovenplaat chassis voor de helft dun, maar pas een klein gaatje (10x4), na schrapen en kloppen! (van binnen dus droog, eerste inspectie van het binnenwerk met zaklantaarn hoopgevend). Achterschermen helemaal weg, linker voorscherm slecht.
Dag 2: Chassis lijkt verder goed. Voetenbak bijna helemaal hard. De auto rijdt als een trein. De enorme hoeveelheid bloemkool op het plaatwerk blijkt veelal geen gaten te verbergen! Na wat schrobben met de staalborstel bleken tot mijn grote verbazing de deuren goed, achterklep ook, bovenrand waarop de achterschermen bevestigd zijn idem.
Verder: bankstel slecht, hemel hang romantisch op een paar latjes met diepe kuilen, banden glad en de spanningsregelaar zit inmiddels in de dagelijks rijdende Ami.
Wat moet ik nou met dat ding?? toch restaureren? ik krijg er wel heel veel zin in, maar ben benieuwd wat de kenners over bovenstaande rottigheid zeggen. Ook belangrijk: ik heb bij Rustbuster inmiddels een compleet laspakket besteld, maar moet het nog leren; dit leek me toch een goede kans…
Graag reacties dus!!!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Help eens… lelijke Ami!
Altijd in stand houden, dus repareren.
Voor de AZU koop je toch een nieuw chassis? Nog makkelijker werken ook.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Een Ami onderstel onder een AZU is een hoop werk extra.
Ik zou de Ami gewoon opknappen als het zo meevalt. Daarna verkoop je de Ami en koop je een chassis voor de AZU terug
Of je verkoopt de Ami ongerestaureerd. Stop er niet te veel geld en tijd in want een Ami8 levert weinig op bij verkoop. Zelfs mijn gave Ami6 Berline uit maart 1962 (Zuid-Franse import) verwisselde maar moeizaam van eigenaar. En ook nog voor een te laag bedrag, maar ja…
Wel een goed idee om flink te oefenen met je lasapparaat. Want dat is de enige manier om het kunstje onder de knie te krijgen. Succes.
Frank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Leuk dat jullie meedenken!
Ik ben bang dat het nooit helemaal rendabel wordt. Qua kosten voor de reparatiedelen moet het lukken (de auto was beslist niet duur), maar met al het werk erbij wordt dit geen efficiente operatie. Vooral de binnenschermen zijn (door mij!) niet onzichtbaar te lassen, dus de waarde zal altijd beperkt blijven. Zeker als je ook nog over spuiten gaat praten, het wordt al snel een rollertje…. Hoewel dat er heel knap kan uitzien.
Maar goed, gered wordt ze dan wel, en dat is natuurlijk ook wat waard. Als het een 2cv was zou niemand twijfelen, en nuchter bekeken zie ik het waardeverschil niet zo. de Ami is veel zeldzamer, en afgezien van het open dak naar mijn bescheiden mening minstens zo leuk….
Het kan een lange adem worden, er staan nog wat urgentere objecten te wachten. Maar opknappen wordt het! Tips blijven welkom, vooral over een goede beoordeling van het chassis. En, evt. via PB, over adresjes…..
Corrosion sympa!
Andere optie: je houdt het chassis + de motor en zet er een goede Eendenkoets op. De rest verkoop je.
Schijt aan originaliteit.
Freek1971 schreef:Vooral de binnenschermen zijn (door mij!) niet onzichtbaar te lassen, dus de waarde zal altijd beperkt blijven.
Zeker als je ook nog over spuiten gaat praten, het wordt al snel een rollertje….
Tips blijven welkom.
Binnenschermen zijn volgens mij nieuw leverbaar in polyester. Info bij de Ami vereniging.
Spuiten gaat heel behoorlijk met een Wagner Power Painter. Dat is een electrische verfspuit met een onderbeker en een los compressortje. Hier kun je heel goed synthetische verf mee spuiten (bijvoorbeeld bootlak - een beetje wasbenzine er door heen en spuiten maar…).
Frank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
die polyester schermen zullen het wel worden idd. Ze zijn bij diverse eend-boeren te koop, ook hier in de buurt. Verder staat op het forum een leuke topic over keurig schilderwerk met een roller, waarbij de verf vermengd wordt met owatrol.
Die eendenkoets is geen handige optie, om dezelfde reden waarom de AZU-koets niet zomaar past: een Ami heeft dikke veerpotten, met uitsparingen in de bodemplaat. Nou zijn die plaatdelen nog goed zodat ze overgezet zouden kunnen worden, maar het ligt niet voor de hand. Bovendien, dan is er weer geen Ami gespaard! verder is de rest, in de huidige staat, waarschijnlijk niet verkoopbaar gezien de lage waarde van (goede) ami’s…
Nee, mijn besluit is genomen!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
By the way! Ik heb gisteren nauwkeurig gekeken hoe de boel in elkaar zit. Het meeste snap ik, twee dingen als vraag:
- Hoe wordt de dorpel achter vastgelast? Gebeurt dat aan het achterliggende dikke plaatdeel (onder de achterbank) en hoe? gewoon rondom vastbakken of proplasjes door die plaat? Of beide? ik krijg het best wel vast denk ik, maar dit deel heeft een bepaalde dragende werking lijkt me…
- Ik lijk tussen voetenbak en bodemplaten een soort “tussenplaat” te hebben. Is dat Ami-specifiek? Zijn ze te krijgen?
Corrosion sympa!