Goedenavond Dames en Heren BX-liefhebbers,
Afgelopen weekend was het dan eens tijd om serieus aandacht te besteden aan de motor van mijn BX 19 Digit uit 1985. Al sinds de koop hoor ik een rateld geluid, wat volgens kenners een versleten nokkenas moet zijn. Ook zouden de drijfstanglagers aan vervanging toe zijn. Het motorblok komt uit een BX Sport, maar ik heb geen idee wanneer dat blok in de Digit is gekomen. Op de teller staat 227.000 km, maar ik heb geen idee hoeveel het Sport-blok had gelopen.
Gelukkig was Alcyone (Alex) zo vriendelijk om zijn Digit-motorblok aan te bieden. Dat lag nog bij Wouter Smits thuis, nadat we (Wouter, Alex en ik) daar in juli Alex’ Digit hadden gesloopt en overgebouwd in een mooie BX 19 GT.
De bedoeling was dus om dat motorblok “even” in mijn Digit te hangen. Niemand van ons had eerder een motorwissel gedaan, dus het was vrij nieuw.
Alex had van z’n werk een motortakel kunnen meenemen, dus dat scheelde al een slok op een borrel.
Allereerst is hier de BX te zien in de sleutelruimte:
Het is duidelijk te zien: hier wordt hard gewerkt:
Dit is het oude motorblok, dat er heel netjes uitziet, maar wat intern dus niet zo best is:
... en dit is het motorblok dat in de Digit komt:
(zoals te zien is, is dit blok niet helemaal ready, maar zit het nog op het subframe, met fusees en aandrijfassen vast. Dat moet dus eerst allemaal losgehaald worden….)
Hier hangt de motor bijna klaar om getakeld te worden:
Nog even de laatste dingen loshalen voordat de motor er definitief uit getakeld kan worden. De fusees bleven gewoon met de aandrijfassen zitten.
Ziet er raar uit, maar zo hangt de motor echt goed! De spanband had genoeg grip aan beide zijden van de motor. Doordat de motor zo schuin hangt, was het vrij eenvoudig om de versnellingsbakzijde onder de motorsteun uit te duwen.
Goh, dat ziet er verdomd mooi uit voor een 21-jaar oude BX…
Buiten begon het verdere werk: het overzetten van de HD-pomp, de dynamo en nog wat dingen van het ene naar het andere motorblok:
Ik begon eerst met de dynamo en de HD-pomp met de daarbij behorende snaren:
En toen werd het donker…........
Zaterdag avond zijn we door gegaan tot diep in de nacht met het overzetten van bepaalde onderdelen van het ene blok naar het andere. Het grootste werk was nog het blok uit z’n subframe krijgen. Gelukkig konden we daar redelijk bij, aangezien het nog te monteren blok op een plank hout lag:
Gelijk even de onderste motorsteun vervangen. Links is de slechts te zien. Het rubber zat helemaal scheef en was half weg:
Hier is Alex zo blij dat het blok naar de Digit kan om gemonteerd te worden, dat ie er meteen maar een mooi dansje bij danst.
Hier zit de nieuwe motor erin.
Het is odnertussen al zondag geworden. Na enkele uurtjes slaap gaan we weer door om de diverse onderdelen aan te sluiten. Dit is echt het meest werk van allemaal. Voordat de aandrijfassen zitten, voordat je erachter komt dat een versnellingsbakplug niet goed vast gedraaid zit, etc etc.
Daarmee verlies je tijd en duurt alles wat langer dan gepland.
Nu zit ik weer thuis, met de BX voor de deur.
Het enige wat nu nog gedaan moet worden is het volgende:
- ontsteking moet goed afgesteld worden
- HD-pompriem moet gespannen worden (gilt als een gek, riem is een nieuwe)
- versnellingsbakolie moet gecontroleerd worden. Na enkele keren vullen is niet precies duidelijk of er genoeg of teveel olie in de versnellingsbak zit.
- wellicht nog wat kleine afsteldingetjes.
Voorlopig blijf ik dus met deze motor rijden in mijn Digit, zodat mijn Sport-motor te zijner tijd er weer in kan, na flink te zijn gereviseerd. Dit gebeurt echter pas op lange termijn. Er is geen haast bij.
Zo, dat leek even een makkelijk klusje, gezien de foto’s hè.
Nou, ik kan iedereen verzekeren dat het moeilijker is dan van tevoren gedacht. Dan bedoel ik voornamelijk de dingen die uitlopen, misgaan, over gedaan moeten worden, vermoeidheid die parten speelt, hoofdpijn waardoor je niet lekker kan werken, etc etc etc
Kortom; je bent altijd langer bezig dan van tevoren gedacht.
Toch was het een hele leuke ervaring en ik heb weer veel bijgeleerd.
Natuurlijk gaat mijn grote dank uit naar Alex voor de hulp. Zonder hem had ik echt niks kunnen doen!!! Thanks, Alex!!
En Wouter bedankt voor de gastvrijheid (net als de vorige keer). Jammer dat we je weinig hebben gezien (werken moet ook gebeuren )
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nou, ik kan iedereen verzekeren dat het moeilijker is dan van tevoren gedacht. Dan bedoel ik voornamelijk de dingen die uitlopen, misgaan, over gedaan moeten worden, vermoeidheid die parten speelt, hoofdpijn waardoor je niet lekker kan werken, etc etc etc
Been there, done that
Hebben jullie dat blok er gewoon zo ingehangen, zonder ‘m een beetje te reviseren of zelfs schoon te maken?
Dit staat mij aankomende week te wachten… Ziet er heftig uit dit ...
Harm schreef:Hebben jullie dat blok er gewoon zo ingehangen, zonder ‘m een beetje te reviseren of zelfs schoon te maken?
Het andere blok was goed en verbruikte geen olie. Dat was bekend.
Het lag stil sinds juli, dus geen enkel probleem eigenlijk om ‘t zo over te zetten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ijs schreef:Dit staat mij aankomende week te wachten… Ziet er heftig uit dit ...
Ach joh niet zo negatief, dat hang je er toch zo ff in
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
tjonge, goede aktie!!
ik hoop dat je snel weer helemaal op orde bent met je BX!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Ijs schreef:Dit staat mij aankomende week te wachten… Ziet er heftig uit dit ...
Ach, bouw dan gelijk een 16V in.
als het goed is heb ik ook nog mijn reportage daarvan hier staan ergens.
na enig zoek werk hier de link gevonden.
Maaruh, wel leuk weer zo’n project. en leuke foto’s
hebben jullie ook gelijk de d-riem vervangen dan ? dat is iets wat ik wel zou doen als ie er toch uitligt,makkelijk bij kan en al zo’n poos heb stil gestaan
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Puik werk en leuke foto´s. Dan krijg ik het volgende week een stuk gemakkelijker met mijn eendeblokje.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
heb je geen foto van de politiemeneertjes?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
vortex schreef:Ijs schreef:Dit staat mij aankomende week te wachten… Ziet er heftig uit dit ...
Ach, bouw dan gelijk een 16V in.
als het goed is heb ik ook nog mijn reportage daarvan hier staan ergens.
na enig zoek werk hier de link gevonden.Maaruh, wel leuk weer zo’n project. en leuke foto’s
hebben jullie ook gelijk de d-riem vervangen dan ? dat is iets wat ik wel zou doen als ie er toch uitligt,makkelijk bij kan en al zo’n poos heb stil gestaan
Tijd en geld was de beperkende factor, en de riem is volgens mij nog goed. Voor het laatst heeft dit blok gelopen in augustus dus zo lang was dat nou ook weer niet.
Verder ben ik ontzettend blij dat deze motor voortleeft, ik herkende haar mooie geluid meteen en tijdens het rijden voelde ik het kenmerkende karakter wat deze motor zo in het bijzonder heeft. Met pas 255K KM kan ze nog lang zat mee. Oh en de nokkenas, waterpomp, spanrol en riem zijn in 2003 vervangen, een aantal eigenaren eerder.
Een 16V vind ik weer totaal niet spannend, Wouter is net als ik een relaxte rijder aan het worden en we vinden een groot koppel over een groot gebied (159A heeft z’n max bij 3000 tpm) veel fijner dan dat hoogtoerige. Ik kom met mijn GT nooit meer boven de 3000 uit.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
goed bezig ! maar wat vinden de buren hiervan? hoef ik bij mij niet te doen ,dan krijg ik commentaar van alle kanten
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dat ziet er uit als veel werk
en het lijkt me ook wel dat je er een hoop van geleerd heb
mooie foto’s hoor, vooral dat er 2 BX’en en 2 DS’en bijstaan
nog mensen raar zien kijken?
ben benieuwd wanneer het sportblok weer terug kan.
maar na dit weekend wil je daar denk ik nog wel even mee wachten
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
xm'metje schreef:goed bezig ! maar wat vinden de buren hiervan? hoef ik bij mij niet te doen ,dan krijg ik commentaar van alle kanten
[eufemisme]nou, buren politie en vriendin vonden het geen goed idee ..[/eufemisme]
voor mij zit al te opzichtig (lees met de deuren open) sleutelen er niet meer in voorlopig
woutersmits schreef:xm'metje schreef:goed bezig ! maar wat vinden de buren hiervan? hoef ik bij mij niet te doen ,dan krijg ik commentaar van alle kanten
[eufemisme]nou, buren politie en vriendin vonden het geen goed idee ..[/eufemisme]
voor mij zit al te opzichtig (lees met de deuren open) sleutelen er niet meer in voorlopig
oei
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Evengoed, geweldig dat ‘t gelukt is. Ga je nu het sportblok zelf reviseren? (en misschien een paar bossen bloemen voor buren en vriendin van ws en evt politie regelen )
hee jongens dat ziet er goed uit hoor .. wordt dus flink gesleuteld hier in Nijmegen
zeg wouter, in welke buurt /straat woon jij eigenlijk? ik probeer het telkens te herkennen maar dat lukt me echt niet
Citroën D Special 1970