bogaard77 schreef:120kKm is goed te doen. als je normaal en rustig rijdt gaat ie wellicht nog langer mee.
Je vergeet te vermelden dat de leeftijd zeker ook een belangrijke rol speelt. Een volkomen verdroogde snaar gaat misschien maar 10 km mee. Ik dacht dat het voor de BX nu iedere 80.000 km of 5 jaar was.
Ook is de staat van de span- en meelooprollen alsmede waterpomp belangrijk. Loopt de snaar van de poelies af en gaat deze “happen” dan is het snel over met de pret, al kan de riem zelf technisch dan nog in heel goede staat zijn. Zo heb ik vorig jaar nog een vrij verse riem + rollen laten verwisselen die er pas 10K oid op zat maar wel had “gehapt”. Voor hetzelfde geld knapt ie dan meteen…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
snaar
zware belasting voor een snaar is stationair toeren. TAXIs etc. door de onregelmatigheid van het lopen van de motor wordt de snaar zwaar belast dit komt niet voor op hogere toeren. als hij knapt zal hij ook 90 procent voor het stoplicht gebeuren..
veel files en hoge buitentempraturen (mediteranee etc) doet hem ook niet goed.
normale interval 120000 of 10 jaar (heb ik geen problemen mee gehad)
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Keezx schreef:hogervp schreef:Keezx schreef:vortex schreef:ligt aan het gebruik van de auto. bij veel sware belasting zal ie eerder klappen dan bij een rustige rijstijl.
:Flauwekul
Leg eens uit?
PatrickHoe je de motor ook belast, de belasting van een riem die 1:2 de nokkenas aandrijft varieert nauwelijks, veelvoorkomend misverstand.
Let wel , ik praat niet over roetmeten en dergelijke extremen, maar gewone rijomstandigheden
Ik denk dat er voornamelijk belasting optreedt bij sterke toerentalwisselingen en starten/stoppen. Dat heb ik mezelf maar ingeprent toen ik met een d-riem met de flarden er al aan naar de garage reed…
Ich bin ein Breaker
Re: snaar
dennis van der ven schreef:als hij knapt zal hij ook 90 procent voor het stoplicht gebeuren..
Dan heb ik toch de 10% meegepikt toen de d-riem van het japanse koekblik van mijn vriendin op de A50 met 130 km/h constant klapte…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
tsl
Ik heb inderdaad een paar jaar geleden ook van dit spul in de bak van mijn 16tgi break gegooid, deze schakelde daarna een stuk soepeler en ging ook eindelijk goed in zijn één en achteruit!!!!
Gewoon doen dus ik was altijd kritisch hierover , maar het werkt echt!!
Xantia activa II 2.0 turbo ct lpg g3 Vialle LPI 1998 330k
BX break 16tgi 1991 naar de sloop
kadett gsi 1990 met heku carcamp 234k verkocht
C2 2008 65k
C5 ph3 2.2 hdi exclusive 2009 155k
Chevrolet National 1928
citroen C3 trefle 1925 verkocht
c3 pluriel 3 stuks
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: snaar
dennis van der ven schreef:zware belasting voor een snaar is stationair toeren. TAXIs etc. door de onregelmatigheid van het lopen van de motor wordt de snaar zwaar belast dit komt niet voor op hogere toeren. als hij knapt zal hij ook 90 procent voor het stoplicht gebeuren..
veel files en hoge buitentempraturen (mediteranee etc) doet hem ook niet goed.
normale interval 120000 of 10 jaar (heb ik geen problemen mee gehad)
suc6 dennis
De riem van mijn 96-er XM 16v snokte mooi bij 100.000 km, terwijl de dealer natuurlijk riep dat ie 120.000 mee zou kunnen. Staat in het boekje…riep ie! Nou no way… ik flikker iedere 80.000 een nieuwe snaar op zo’n bak…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: snaar
waterman771 schreef:dennis van der ven schreef:zware belasting voor een snaar is stationair toeren. TAXIs etc. door de onregelmatigheid van het lopen van de motor wordt de snaar zwaar belast dit komt niet voor op hogere toeren. als hij knapt zal hij ook 90 procent voor het stoplicht gebeuren..
veel files en hoge buitentempraturen (mediteranee etc) doet hem ook niet goed.
normale interval 120000 of 10 jaar (heb ik geen problemen mee gehad)
suc6 dennisDe riem van mijn 96-er XM 16v snokte mooi bij 100.000 km, terwijl de dealer natuurlijk riep dat ie 120.000 mee zou kunnen. Staat in het boekje…riep ie! Nou no way… ik flikker iedere 80.000 een nieuwe snaar op zo’n bak…
Tja, verschilt sterk per auto en het kan verkeren….. Ik heb pas een Evasion gekocht met 160 KKm op de teller, bij aflevering werd de D-riem volgens boekje en voor het eerst vervangen…
Ich bin ein Breaker
mensen waarom het lot tarten vervang gewoon de riem tussen de 60a75.000 km dan ben je veilig een kapotte riem maakt meer kapot dan je lief is.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
mijn riem heb ik ook vervangen. hij maakte aardig lawaai, maar zag er wel prima uit verder. nieuwe riem gemonteerd, en lawaai was weg. dit was bij 90000 km, terwijl bij 60000 er een nieuwe op was gegaan
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap