Hallo allemaal,
Aangezien mijn eend volgend jaar zomer een grote beurt gaat krijgen ben ik alvast eens naar 2CV Deux Marjaux gegaan voor wat prijzen.
Ik had het over een gegalvaniseerd chassis maar er werd me een kataforese chassis aangeraden, deze behandeling schijnt beter te zijn.
Hier wat prijzen:
Chassis Kataforese: €799,-
Bodemplaat L+R: €198,-
Dorpel L+R: €118,-
Binnenscherm L+R: €145,-
Er zal nog wel veel bijkomen waarschijnlijk. Ik ga een chassiswissel uitvoeren maar wil de koets ook weer in goede staat hebben (hoeft niet in nieuwstaat).
Twee vragen:
1. wie kan me meer vertellen over het chassis Kataforese?
2. welke dingen kom ik waarschijnlijk nog meer tegen bij dit beurtje?
Bedankt!
Niemand?
ff gegoogled: .
Dat was een makkie. Wat je verder tegen gaat komen is natuurlijk heel afhankelijk van je wagen. Als je dan toch bezig bent, zou ik ook de techniek eens goed onder de loep nemen. Bijvoorbeeld alle lagerwerk.
Owja, vast en zeker remleidingen, als ze nog niet nieuw zijn.
Wie vult aan?
Groeten,
Jan
voge schreef:Niemand?
zie je topic op 2cv.nl
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Ook op het burton forum is er al veel over geschreven.
http://www.burtonclub.nl/forum
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
punky schreef:Ook op het burton forum is er al veel over geschreven.
die link naar dat topic heb ik op 2cv.nl in zijn topic geplaatst…;)
zie:
http://www.2cv.nl/interactief/forum/viewtopic.php?t=4394
Je komt meer tegen dan je op het 1e gezicht kan zien. Verder adviseer ik dingen niet ‘even gauw’ of ‘lekker goedkoop’ te doen. Kijk goed naar kwaliteit, hang niet een leidinkje ofzo terug omdat die nog wel een jaartje mee kan, maar vervang dat ding gewoon. Werken met nieuw spul (geen roest) is ook veel prettiger ! En als je iets wel wilt hergebruiken (velgen of assen ofzo): wel even netjes in de anti-roest zetten.
Als voorbeeld een achteras: Het liefst volledig uit elkaar halen (zoals de assen), onderdelen die niet meer goed zijn wegdonderen waarbij je alles ‘symmetrisch’ wegdondert. Als je bijvoorbeeld links je remschoenen wegdondert, dan doe je dat rechts ook, de lagers vervangen (nee, dat is niet goedkoop, maar het is zonde dat een lager in 1000 km verrot draait omdat omdat er per ongeluk een vuiltje in is gekomen), stralen (ook niet gratis) en (laten) spuiten met goede lak/verf/coating/whatever. Vervolgens door een Eendenbedrijf in elkaar laten zetten. Je kan het ook zelf in elkaar zetten allemaal, maar dan heb je speciaal (duur!) gereedschap nodig + je moet er wat kennis van hebben. Voor die 3 keer in je leven dat jij de lagers van een Eendenas vervangt (je rijdt gewoon Eend tot je levenloos ter aarde stort) is het goedkoper en handiger om het in elkaar zetten uit te besteden. Dan heb je ook meer garantie dan wanneer je het zelf doet.
Ohja, met lagers vervangen heb ik het over zowel de wiellagers als de draagarmlagers ...
Schijt aan originaliteit.
Ik heb het nooit van een eend gedaan, maar van een BX is het prima zelf te doen. Ik kan me niet voorstellen dat dat van een eend moeilijker zou zijn, draagarmlagers of wiellagers. Als eendrijder (ok, ik ben dyanerijder ) moet je toch ook wel een beetje durven, lijkt me?
Groeten,
Jan
Ik durf het wel, maar ik heb zelf het gereedschap gewoon niet. Dan is uitbesteden goedkoper. Daarbij: die garantie is een bijkomend voordeel.
Ik heb zelf ook wel draagarmen vervangen, maar dat was echt door middel van beunmethodes.
Schijt aan originaliteit.
Wat voor gereedschap heb je nodig dan? Ik ga er even vanuit dat het lager ongeveer gelijk is aan die van de bx, qua constructie. Dan is het moeilijkste het verwijderen van de lagerschalen. Heb je een opengewerkte tekening van een asbuis oid? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Nee, geen tekeningen. Maar de lagerschalen zitten om een asbuis geklemd en moet je er met een bus + een hamer op slaan. Moet je weer zo’n bus hebben. En om de lagerschaal er af te krijgen heb je een poulietrekker nodig.
Er zitten ook nog lagerschalen in de draagarm zelf. Die monteer je met een bus die precies in de draagarm past (ik weet niet of je daarvoor dezelfde bus kan gebruiken als de bus om de lagerschalen om de asbuis te monteren) en het demonteren gebeurt (weer) met een poulietrekker. Dat spul heb ik alleen nodig voor die lagerschalen dus is het nagenoeg even duur om het uit te besteden.
Ik hoop dat ook jij iets aan deze info hebt Voge, anders is dit allemaal wel heel offtopic ops:
Schijt aan originaliteit.
Poulietrekker is zowiezo een goede investering. De rest van de constructie klinkt gelijk aan de BX, prima zelf te doen dus. Ok, je hebt een poulietrekker nodig en je moet wat hobby-en om die lagerschalen eruit en eraf te krijgen, maar dat moet goed te doen zijn met wat creativiteit.
Wat kostte het reviseren van de asbuis, als ik vragen mag? Dat lijkt me inderdaad wel meespelen, soms moet je het niet willen, ook al kun je het.
Wat zijn trouwens de symptomen van versleten draagarmlagers? Minder stabiel rijgedrag, net als bij de BX?
Groeten,
Jan
Geen van je vragne kan ik beantwoorden. Het in elkaar zetten moet ik nog regelen en de lagers vervang ik uit voorzorg (1 keer draagarmen aan de voorkant er af gehad en die lagers waren aardig ingesleten, echter zonder dat het invloed had op het weggedrag).
Schijt aan originaliteit.