Hallo Luitjes,
Ik heb misschien een wat domme vraag? Maar waar zit de thermostaat van een I.E. Ik heb me laten vertellen in de waterpomp maar volgens mij is dat de temp sensor voor de temp meter. Mijn temp. komt in deze koude dagen niet meer boven de 70 graden. dus vandaar….Moet ik nog ergens opletten bij het verwijderen of plaatsen, tips zijn altijd welkom!
Groetjes Antoine





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zover ik weet (ik weet niet of een injectiemodel hierin van de carb-versie afwijkt) zit de thermostaat in de bovenste koelwaterslang.
Dat is dus die dikke bovenop het blok,met een haakse bocht naar beneden naar de waterpomp.
Je ziet hier een tweetal slangenklemmen omzitten: eentje om de slang om de waterpomp te klemmen,de ander om de thermostaat op z’n plek te houden.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De thermostaat zit bij een Injectie model IN het aluminium huis met een cirklips vast in plaats van in de darm .
Is dus ook een ander model .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:De thermostaat zit bij een Injectie model IN het aluminium huis met een cirklips vast in plaats van in de darm .
Is dus ook een ander model .
Walter
Hallo Walter, (p.s fijn dat je weer reageerd!)
Welk c.q waar in het aliminium huis? Oh ja….nog één vraagje kun je een thermostaat voor onze bolides ook halen bij de automaterialen handel?






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Juist onder waar de bovenste darm van de radiator op de motor vertrekt .
Mischien kan je op model wel iets vinden , mijn ervaring met DS is al weer vijftien jaar geleden , dus toen kon je dit nog allemaal gewoon in de automaterialenzaak halen .
Anders kan je dit zeker bij de bekende adressen vinden .
Walter
Meten is weten , gissen is missen























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
lopezdijkstra schreef:wbogaerts schreef:De thermostaat zit bij een Injectie model IN het aluminium huis met een cirklips vast in plaats van in de darm .
Is dus ook een ander model .
Walter
Hallo Walter, (p.s fijn dat je weer reageerd!)
Welk c.q waar in het aliminium huis? Oh ja….nog één vraagje kun je een thermostaat voor onze bolides ook halen bij de automaterialen handel?
Ik heb ook een I.E. en de thermostaat zit in het pomphuis net onder de dikke darm die naar de bovenkant van de radiator vertrekt,dus op het pomphuis tussen de korte bocht van de darm en in de pomp.Dus even die darm(bocht) lossen en je ziet hem meteen zitten!! Ik heb de mijne thermostaat ook vervangen en gekocht bij citronpieces hier in belgië en koste mij iets van €16 geloof ik,maar in Nederland kan hij net iets goedkoper zijn!!
succes!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Daar zit hij bij een carb-versie toch ook: in het verticale gedeelte van de darm,nèt boven het alu warterpomphuis…
De thermostaat is bij automaterialenzaken wel te bestellen,misschien hebben ze hem zelfs op voorraad.
Pas wel op: er zijn diverse uitvoeringen,dus neem de juiste (75,79,82 graden)!
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Daar zit hij bij een carb-versie toch ook: in het verticale gedeelte van de darm,nèt boven het alu warterpomphuis…
Bij een carbu versie dus IN de darm en bij een injectie NIET in de darm maar IN het alu huis waar de darm op komt.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij alle DS23’s, dus ook de carbu’s, zit de thermostaat in de waterpomp
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:Bij alle DS23’s, dus ook de carbu’s, zit de thermostaat in de waterpomp
Juist! en bij al die auto’s waarbij het huis een keer vervangen is door dit verbeterde huis.
Een goede automaterialen zaak moet em kunnen bestellen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Opgelost!
Jullie worden bedankt voor jullie daad en raad! De thermostaat zat in de de slang en niet in het huis. Waarschijnlijk komt dit omdat het een overgangsmodel is qua thermostaat behuizing. Ik ben er afgelopen weekend mee door de Ardennen gereden en de godin deed het geweldig!
Waarschijnlijk is mijn thermostaat stuk. Gisteren een kokende radiator. Ik heb een DV,DS19 uit 1967. Waar zit mijn thermostaat? Ook in de bovenstenste slang? Welk gereedschap heb je nodig en hoe test je de thermostaat?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Kokende radiateur? Of kokende motor? Als je thermostaat niet open gaat, dan is er geen stroming door de radiateur en kan deze nooit koken.
Bij jou zit de thermostaat in de bovenste koelslang die van de waterpomp naar de radiateur gaat. Je kunt zonder iets uit elkaar te halen testen of je thermostaat open gaat. Motor starten 10-15 minuten stationair laten draaien totdat de motor op temperatuur is. Als de radiateur nu warm is dan gaat je thermostaat open. Uiteraard weet je nu nog niet of de thermostaat bij de juiste temperatuur open gaat, maar je hebt in ieder geval een indicatie.
Dank voor je reactie. Zij stoomde leeg,dus radiatorwater kookte. Motor is binnen 3 minuten al goed heet. Hoor je na 10-15 minuten wat als de thermostaat aan/open gaat? Wat doet de thermostaat dan? Of gaat dan pas het water van de radiator de motor in en circuleert het dan?, moet ik dan de dop van radiator afhalen om te checken of er stroming is?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Zie hier voor de werking van de thermostaat:
http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/t/thermostaat/Thermostaat.htm
Je hoort er niets van als de thermostaat open gaat. Je kunt inderdaad de dop eraf halen om te zien of er doorstroming is, maar doe dit voor je de motor start of heel voorzichtig als de motor al warm is. Er staat druk op het systeem.
Ik zou voor alles eerst maar eens controleren of er uberhaupt (nog) genoeg KVS in het systeem zit. Haal je dop van de radiateur af, de KVS moet tot net boven de lamellen staan.
Kvs is voldoende. Dank voor de link. Ik zal thermostaat checken. As zaterdag ga ik radiator schoon spoelen en alle slangen rondom en in motor schoondpoelen. Wordt vervolgd
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6