Hoi,
Mijn achteruit rij licht is defect. Ik heb de zekeringen gecontroleerd: niets aan de hand. Daarnaast heb ik de stekkers gecontroleerd die op de versnellingsbak zitten. Ook in orde.. (maakt trouwens volgorde stekkers iets uit?)
Wie weet meer. Misschien is het een defect lampje. Maar op mijn Visa zitten 2 achteruitrijlichten dus zouden er 2 defect moeten zijn.
Heeft heeft advies tips of ervaringen hier mee?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Achteruitrij licht defect
Visa Ventje schreef:Hoi,
Mijn achteruit rij licht is defect. Ik heb de zekeringen gecontroleerd: niets aan de hand. Daarnaast heb ik de stekkers gecontroleerd die op de versnellingsbak zitten. Ook in orde.. (maakt trouwens volgorde stekkers iets uit?)
Wie weet meer. Misschien is het een defect lampje. Maar op mijn Visa zitten 2 achteruitrijlichten dus zouden er 2 defect moeten zijn.
Heeft heeft advies tips of ervaringen hier mee?
?? Ik volg je redenatie niet helemaal: als er 1 lampje kapot is, moeten er 2 kapot zijn??
Waarom niet gewoon de kap los halen en het kapje vervangen? Is minder werk dan zekeringen en stekkers controleren en hier een posting plaatsen .
Ik bedoel te zegggen: meestal gaat er 1 lampje kapot. Maar beide lichten doen het niet. Dan gaat ik er van uit de de kans dat het aan een kapot lampje licht kleiner is dan wanneer er 1 lampje kapot is..
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Waarschijnlijk ontbreekt er gewoon 1 lampje, is vrij standaard bij Visa’s.
lampjes gaan vaak kort op elkaar stuk, misschien had je al een paar dagen maar 1 lampje meer
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb gekeken naar de lampjes: die lijken niet kapot. Ik heb gekeken naar de zekeringen ook niets mee. Dus ik vermoed de schakelaar in de versnellingsbak. Kan ik die zo los maken. (zitten 2 stekkers op 2 pennetjes en je kan de stekker hoogstwaarschijnlijk losmaken, nog niet gedaan, en dan checken, ik weet verder geen oorzaak.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zoals bij de meeste elektronica-vraagstukken; meten is weten.
Het klinkt als een dooddoener, maar hoe kunnen wij via het forum zien waar het probleem is?
Schakelaar op de bak? Tja, meten dus. Hoe lang heb je de lampjes niet gechecked? Wellicht zijn ze wel samen stuk. Het zal je niet snel opvallen als er eentje stuk is.
Het kan van alles zijn. Ik raad je/iedereen aan om een multimetertje (+/- €10) te kopen. Eigenlijk kan je niet zonder.
Visa Ventje schreef:Ik heb gekeken naar de lampjes: die lijken niet kapot. Ik heb gekeken naar de zekeringen ook niets mee. Dus ik vermoed de schakelaar in de versnellingsbak. Kan ik die zo los maken. (zitten 2 stekkers op 2 pennetjes en je kan de stekker hoogstwaarschijnlijk losmaken, nog niet gedaan, en dan checken, ik weet verder geen oorzaak.
De schakelaar in de versnellingsbak gaat vaak stuk. Heb ik al 2 keer meegemaakt (bij verschillende Visa’s). Ik heb hem echter nooit vervangen. Is geen apk punt (zolang allebei de achteruitrijlampjes het niet doen) en er waren altijd belangrijkere dingen te doen aan mijn auto’s om mijn tijd aan te besteden.
Had mijn vrouw bij haar C3 ook.
zoals de vorige poster aangaf, was de schakelaar defect die aangeeft dat je de versnelling in de achteruit zet.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Haal gewoon de lampunit los,zet de noodverlichting aan en wissel de lampjes met die van de noodverlichting: als ze knipperen zijn de lampjes dus goed (simpel hè?!)
Stekker op bak: twee draden in een (meestal witte) multistekker die op de schakelaar geklikt zit.
De ene is plus (continu) en de ander wordt geschakeld zodra de schakelaar (en dus achteruit) ingeschakeld wordt.
Testen circuit: contact aan,en stekker doorlussen.
Lampen branden? -> schakelaar kaduuk.
Zijn overigens niet al te duur dacht ik,anders sloop.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Er zitten 2 stekkers op de bak (naar schakelaar) een paarse en een witte. Als 1 stekker continu stroom krijgt en de schakelaar gaat om via de achteruitversnelling wordt het een gesloten circuit. Als ik dan logisch ben zou ik de kabel die onderbroken wordt door de schakelaar ergens anders tegen aan kunnen houden (als ie maar stroom krijgt). Maar wat is plus en min en massa? Welke kleur welke pool. Ik ben niet echt iemand die veel verstand heeft van elektronica (was je mss al achter ) maar via jullie hoop ik dat wel te krijgen!
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Soms zijn de contacten van de lamp een lampunit geoxideerd. (komt helaas vaak voor).
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
je kan miss eerst je lampjes gewoon even testen.. op een batterij, accu, adapter of zo dan weet je zeker dat het je lampjes niet zijn toch?
Mmmm, de achteruitrijlichten doen het weer. Heel erg vaag. Zo maar oppeens doen ze het weer.. Citroens blijven mij verbazen..