1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Dubbele vlampijp truc
Mink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 28 oktober 2006 01:44 AM

Ik heb een nieuwe dubbele vlampijp liggen. Alleen nog even erin hangen. MAAR!!!! Aangezien je bij de DS alleen makkelijk bij het stuur kan komen valt ook dit weer niet mee.
Ik ben dus op zoek naar tips om dit te doen.

Hoe krijg je met goed fatsoen de flex ertussenuit?

En is het wellicht het handigst om de vlampijp er met uitlaatspruitstuk en al uit te halen. En deze dan pas los te maken?

Moet de startmotor er ook uit of mag deze blijven zitten?

Profiel  
 
gkn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 25-06-2005

Gepost: 28 oktober 2006 06:40 AM
  [ # 1 ]

dubbele vlampijp truc

Geen gemakkelijke klus Mink!

De boutjes die de pijp verbinden met het spruitstuk gaan ZEKER breken. De restanten ervan in het spruitstuk moeten worden verwijderd op de werkbank. Dus je hebt gelijk: Vlampijp met spruitstuk demonteren.
De flex kun je dan ook heel houden.

Reken er ook maar op dat er een cylinderkop-draadeind gaat breken…..
Maar daarvoor is ook wel weer een oplossing.

Als je dan ook nog een grote startmotor hebt, tja, dan moet die er ook uit. Je krijgt de oude vlampijp n.l. NET niet door de opening, als het spruitstuk er aan vast zit….

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 29 oktober 2006 12:52 AM
  [ # 2 ]

Spruitstuk zou ik er NOOIT afhalen om de flex heel te houden. Liever de flexibele pijp opofferen (en dan meteen een nieuwe, gevlochten pijp monteren). Of anders de dwarsdemper-boutjes en boutjes van de uitlaat achter losmaken…. Cool

Citroen!

Profiel  
 
gkn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 25-06-2005

Gepost: 29 oktober 2006 03:06 AM
  [ # 3 ]

dubbele vlampijp truc

De klus is: vlampijp vervangen!!
Niet: flex heelhouden. Maar dat gebeurd wel…..

Profiel  
 
Mink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 29 oktober 2006 01:02 PM
  [ # 4 ]

Ik heb na uitgebreid onderzoek ook gezien dat je nooit van onderaf bij de vier moeren komt waarmee de vlampijp aan het spruitstuk zit.

Profiel  
 
Mink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 29 oktober 2006 01:08 PM
  [ # 5 ]

Re: dubbele vlampijp truc

gkn schreef:

Geen gemakkelijke klus Mink!

De boutjes die de pijp verbinden met het spruitstuk gaan ZEKER breken. De restanten ervan in het spruitstuk moeten worden verwijderd op de werkbank. Dus je hebt gelijk: Vlampijp met spruitstuk demonteren.
De flex kun je dan ook heel houden.

Reken er ook maar op dat er een cylinderkop-draadeind gaat breken…..
Maar daarvoor is ook wel weer een oplossing.

Als je nog een grote startmotor hebt, dan moet die er ook uit. Je krijgt de oude vlampijp n.l. NET niet door de opening, als het spruitstuk er aan vast zit….

Het afbreken van de tapeindjes in de cilinderkop maak ik me toch wel enigzins zorgen over.

Als het spul los is in z’n geheel naar boven of naar beneden? Naar boven zal toch wel langs de startmotor gaan?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 oktober 2006 01:10 PM
  [ # 6 ]
Mink schreef:

Ik na uitgebreid onderzoek ook gezien dat je nooit van onderaf bij de vier moeren komt waarmee de vlampijp aan het spruitstuk zit.

Dan moet je toch je onderzoek verbeteren: met een lang verlengstuk op je ratel ( type 3/8e) en een cardanstukje en dopje 11, kan je 3 van de 4 moeren heel makkelijk losdraaien, mets ze niet afbreken. De laatste moer kan je met een korte ringsleutel 11 losdraaien van boven af. Soms helpt het om het hitteschild van de startmotor los te maken. Breekt er niets af, en kan je op een brug werken heb je het in een uurtje of 3 geregeld. Breken er tapeindjes af, ben je de haas en kan je het complete uitlaatspruitstuk gaan uitbouwen om de afgebroken tapeindjes te vervangen. Evil or Very Mad

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 29 oktober 2006 02:14 PM
  [ # 7 ]

En als het spul laatste 10 jaar niet meer los is geweest is de kans dat tapeinden op de kop en op het spruitstuk afbreken, zo’n 99%.
Een dergelijke actie zou ik alleen doen in het geval van een koprevisie. Sad

Profiel  
 
gkn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 25-06-2005

Gepost: 29 oktober 2006 03:10 PM
  [ # 8 ]

dubbele vlampijp truc

Als de combinatie los is: naar boven wegnemen.
Een dikke startmotor moet er ook uit: de draai is net te krap.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 30 oktober 2006 02:56 AM
  [ # 9 ]

Uit eigen ervaring: die draai is EIGENLIJK te krap, maar het lukt uiteindelijk toch. Ik weet niet meer hoe! alle standen proberen, regelmatig bakkie doen tussendoor. Ineens valt hij eruit.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 oktober 2006 12:08 PM
  [ # 10 ]

Als de flex vast zit met de ‘rachel klem’ die aan het karter vast zit krijg je nooit de vlampijp en flex geheel uit je auto.

Ik zou de flex losmaken, mn spruitstuk laten zitten en alles weghalen wat nodig is om de pijp naar boven toe eruit te halen.

Als de boutjes in het spruitstuk afbreken dan moet je als nog het spruitsuk lossen. maar daar zou ik nooit mee beginnen.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 30 oktober 2006 03:06 PM
  [ # 11 ]

Bij mij zit deze reparatie er ook aan te komen: ik heb een gaatje in de vlampijp nèt waar hij onder de bodem uitkomt.
Uiteraard in de bovenzijde van het bochtstuk… Sad ,en daar kom je met een lashandvat ook dus nèt niet tussen…zucht.
Al twee jaar hik ik ertegenaan,al twee jaar dichtgesmeerd met gungum om door de APK te komen.
Van de winter moet ze er maar aan geloven,dan haal ik het los.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Mink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 30 oktober 2006 10:57 PM
  [ # 12 ]

Bij mij op precies dezelfde plaats een gat. Gungum werkt altijd maar even dus ik dacht even een nieuw buisje ertussen. Gekocht was het zo.

Het spruitstuk kan ik los krijgen. De moeren gingen probleemloos los.
Maar dan ben je er nog niet heb ik gemerkt. De vlampijp wil niet lossen uit de flex.
Ik zaag morgen het bochtje onderin wel door dan kan ik tenminste wat meer draaien aan het stukje buis.
Wordt vervolgd.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 30 oktober 2006 11:30 PM
  [ # 13 ]

Pak een schroevendraaier en sla deze een paar keer tussen de ‘lippen’ van het knelstuk;je zult zien dat de flex er dan makkelijker uitgaat.
Naderhand terugbuigen en een goede klem monteren.
Succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Mink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 12 november 2006 10:13 PM
  [ # 14 ]

Nou het spul zit eronder.

Vervangen:
4x pakking uitlaatspruitstuk boven
2x pakking uitlaatspruitstuk onder
dubbele vlampijp
flex.

Je moet idd weer eens je halve auto demonteren. luchtfilter hitteschildjes, startmotor, veerbol, in mijn geval gasverdamper.

2 tapeinden in spruitstuk braken dus af. Letop met uitboren, gietijzer is zachter dan de tapeinden. Dus je boor wil liever door je spuitstuk. Bestel wel voor je aan zo’n klus begint een setje M7 tappen.

Heeft weer genoeg ellende opgeleverd zo’n klein gaatje. Maar goed als je het hele spul weer in elkaar hebt en je rijdt achteruit je bokjes af geeft het ook wel weer een gevoel van voldoening en kan je alleen maar weer trots op jezelf zijn.

Volgende week weer ff APK en rijden maar weer.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 november 2006 03:00 PM
  [ # 15 ]

Aiai,dat vreeste ik dus al: wordt dus een stevige operatie…

Mooi dat je het weer achter de rug hebt.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook