Goed ik kom dus uit de buurt van Arnhem, waar in de buurt zit een goede specialist die mij verder kan helpen met mijn XM.
Want de dealer Verbeek in Zevenaar, kan het probleem niet verhelpen, maar ik mag wel een rekening betalen van 650 euro!
Nou de auto staat weer bij mij thuis, onder weg nog een paar keer gestotterd en nu start ie totaal niet meer.
Je hoort wel dat ie stroom krijgt want ik hoor een relais tikken, maar de motor draait dus totaal niet.
Het is bijv het zelfde als je hem niet in de P hebt staan en dan probeert te starten.
Wie de oplossing weet krijgt een goed fles wijn!
Wel,
het niet meer starten staat volgens mij onlosmakelijk verbonden met het stotteren. Dan kan je dus eigenlijk de startmotor even vergeten. Voor starten hebben we nodig
* brandstof
* lucht
* vonk
Brandstof en lucht zullen wel in voldoende mate aanwezig zijn, anders loopt de auto helemaal niet. Dus kijken we even naar de vonk. Kijk dus nader naar;
* bonbine
* injectiemodule
Dat zijn elementen die, ook tijdens het rijden, als ze niet goed functioneren kunnen zorgen voor niet starten en stotteren.
Is dat allemaal goed in orde, dan moet je het verder elektronisch gaan zoeken.
* Aarde punten
* contacten van bougies/verdeler/bobine/relais
Aangezien de dealer, wij en jijzelf er zo niet 1,2,3 achterkomen, raad ik je aan om het eens op mijn manier te proberen; trap hard tegen de voorbanden en probeer het nog eens.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ohja, en probeer zoveel mogelijk de problemen-boom te gebruiken!
Niet starten = probleem 1
Stotteren =probleem 2
Ieder probleem is te verdelen in Electronisch en Mechanisch
Werk E en M uit, elektronisch in massa punten, accu, dynamo, bobine, bougies etc….Mechanisch door: vliegwiel, startmotor, contactslot etc
Zo maak je van ieder probleem een boom en vink je daarna alles af wat gecontroleerd is/er niets mee te maken kan hebben.
Uiteindelijk kan je met zo’‘n boom alle elementen tegenkomen die je zo uit het hoofd kunt bedenken en kom je altijd datgene tegen waarvan je het niet zeker weet, dan controleer je het ,en kan je weer iets wegvinken.
Aan het eind heb je dan de oorzaak van het probleem gevonden, en vaak is de oorzaak van probleem 1 ook oorzaak van probleem 2.!!
Ok, is misschien ietwat theoretisch en lastig via woorden uit te leggen, maar geloof me, het werkt als de beste!
Pb maar als je er geen (*&%(^% van begrijpt, anders natuurlijk veel succes!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Laten we eerste eens probleem 1 aanpakken. Ze wil niet starten. Startmotor draaid dus ook niet rond. Je had al eerder geschreven dan de dealer de startmotor met een schroevendraaier heeft doorverbonden en toen wou het wel! Is relatief goed nieuws want dan is er nix met je startmotor aan de hand en motorisch in princiepe ook niet want toen wou ze wel gewoon aanslaan.
Nu kunnen er 2 dingen overblijven naar mijn idee:
1. contactslot niet meer helemaal lekker
2. Ik heb begrepen dat je een automaat hebt. Jij zet de aut. wel in de P maar weet je auto ook dat ie in de P staat. Met andere woorden (ik weet niet precies hoe een automaat werkt) er zal een 1 of andere sensor of schakelaar in je bak zitten die aangeeft dat ie in de P staat en dus het starten toestaat.
Nou, succes ermee en houd ons maar op de hoogte.
Groeten, Hans
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Bij een automaat kan je in P en in N starten, in R-D-1-2-3 doet hij niks, maar ik betwijfel of het daar in zit
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Het rare is dat bijv gisteren toen ik terug kwam van de garage en de auto uitzette, de auto niet meer starte, alleen hoorde je zeg maar een of andere relais tikken.
Vanmiddag probeer ik de auto weer te starten en vroemmmm de auto start meteen!!!!
Hoi Willem,
Ik weet inderdaad wel dat je een automaat in de P en de N kan starten. Mijn “weet in niet precies” gedeelte is meer de vraag OF er een sensor cq schakelaar is die aangeeft aan dat de auto ook mag starten. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Zeker nu ik lees van Ivo dat ie gister wel gewoon wou starten. Maar goed, ik gooi maar een balletje op. Het kan naar mijn idee ook nog het contactslot zijn.
Groeten,
Hans
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
het contactslot is ondertussen ook nagkeken, maar bood geen uitkomst, dealer weet het niet meer.
Nu gaat als alles door gaat de auto naar een andere garage.
Ik heb iemand gesproken die het precies dezelfde euvel heeft gehad met een toyota, dus ook soms stotteren en soms totaal niet willen starten, dus wel een of ander relais horen tikken.
Bij die auto, bleek dat er een heel klein gaatje in de brandstof leiding zat, daar was de importeur toen achter gekomen.
Ivo,
Het feit dat de auto niet wil starten kan in jouw geval niet te maken hebben met een gaatje in de brandstofleiding. De startmotor wil bij jou helemaal niet ronddraaien. Ik bel straks even naar een vriend van mij in Curaçao. Heb daar een jaar gewoond en heb daar een keer hetzelfde probleem gehad met een Hyundai. Ik kan mij herinneren dat er tussen het contactslot en de startmotor ook nog iets zat maar weet niet meer wat.
Groeten, Hans
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Ik bedenk me net pas dat ik de peugeot van mn vriendin gekocht heb met hetzelfde euvel.
De oplossing bleek uiteindelijk te zijn dat de bobine en de injectiemodule kapot waren. Bij mij starte de auto ook niet, 1 op de 50 keer misschien en zelfs tijdens het rijden sloeg ie gewoon af zonder pardon. Ik kon dan overigens wel altijd weer starten.
Bij de 205 bleek het een veelvoorkomend probleem te zijn, en voor 75 e was ik klaar. Ohja, wel even van belang is dat bij het doormeten ik niets had gevonden, alles scheen gewoon te werken!!
Dus misschien is het een tip om van de sloop een injectiemodule en bobine te halen en die er op te jassen. Of laat de dealer dat eens proberen…(overigens was dat helemaal niet erg, had ik er graag voor over…een marktprijs van 3250 terug krijgen tot 1200 euro omdat ie niet wilde starten ()
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Het probleem van het wel/niet starten lijkt mij een versleten startmotor. Heb dat ook meegmaakt met een BX die ik had, had ook gelijk het contactslot vervangen. Op momenten dat mijn BX niet wilde starten deed ik ook een schroevedraaier tussen de plus en min, ff volhouden totdat de motor aansloeg.
Waardoor het stotteren komt kan ik zo ook niet zeggen, maar zoals velen genoemd hebben:
-onsteking(bougies(-kabels), rotor-verdeler, bdp sensor, map sensor etc),
-brandstof(brandstoffilter, benzinepomp, vervuilde leidingen, injectoren) en
-lucht(luchtfilter, stappenmotor, gasklepotentiometer, luchttemperatuur-sensor, koelwatertemperatuur-sensor).
Gr,
Citrophile
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Nou, op de startmotor de + en de - met elkaar doorverbinden…....Dat geeft me een rotklap .
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
probeer die bobine en startmodule toch maar eens, kan geen kwaad en vermoed echt dat het daar aan ligt!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Heb je een voltmeter? Als-ie nou weer niet start even met de meetpennen van de voltmeter aan de polen van de startmotor meten (tijdens het starten) of er voldoende spanning op komt te staan. Zal wel rond de 12 volt moeten zijn als de startmotor niet ronddraait ? Als je daar nou geen spanning meet kun je in ieder geval de startmotor uitsluiten, dan moet je het ergens anders zoeken.
Aan dingen zoals contactsloten (en waarschijnlijk ook startmodules) is het wat lastiger meten, met die stekkers. Dan zou je een paar metalen ‘krokodillenbekjes’ of iets dergelijks op je meetpennen moeten zetten en met 2 speldjes in de betreffende kabeltjes prikken.
Probeer eens met een Haynes of een andere vraagbaak (Kluwer is hier wat vollediger in geloof ik) op te zoeken wat er inderdaad allemaal tussen het contactslot (of het relais wat je hoort klikken, want die wordt kennelijk bediend) en de startmotor zit.
Vergeef me als ik op onmogelijke opties wijs, heb nog niet zoveel kaas gegeten van XMs, of auto’s in het algemeen, maar wel van elektrisch storingzoeken. Maar er zijn vast wel forum-leden die dit aan kunnen vullen…
!!! Doe in ieder geval niets geks als schroevendraaiers tussen plus- en minpolen steken tenzij je heel zeker weet wat je aan het doen bent of wilt weten hoe een schroevendraaier (jawel!) explodeert, alsmede de accu overigens!
Met vriendelijke groet,
Erik
Groetjes Erik!