Totaal aantal Berichten: 478
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Welke band heeft de XMrijder er nou eigenlijk onderhangen ?
Ik rij zelf nu op oude rotte Michelin’s die aan vervanging toe zijn. In mijn ogen moeten er weer Michelin’s onder, ik ben trouwens altijd Michelin rijder geweest (ook voor de XM).
Ik hang nu zelf tussen twee/drie banden, een Pilot en een Energy, namelijk de:
Pilot PRIMACY 195/65 R15 91H uitloop
plaatje
(80,50)
en de :
ENERGY XV1 195/65 R15 91V
plaatje
(81,60)
en er is ook nog de :
ENERGY E3A 195/65 R15 91V
plaatje
(88,00)
Ik heb altijd met het idee gelopen dat Pilot dé reeks van Michelin is, maar zie dat de Energy’s duurder zijn. Weet iemand het verschil tussen die banden ? Uiteraard heb je wat verschil in de V en H uitvoering (snelheid), maar ik heb al besloten dat de H reeks voldoet, aangezien ik zelden tot nooit hard rij en de H reeks tot 210 km/u voldoet.
Verder zijn tips over andere merken ook welkom, al is de keuze - zoals eerder gezegd - eigenlijk Michelin georienteerd.
Nu C5 tijger…
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- XM 2.0 TurboCT
En nog een bonusvraag; is een XM ook uit te lijnen ? Mijn auto trekt niet heel erg een kant op, maar ik verdenk haar wel van scheef opvreten van banden (voor !).
:.
Nu C5 tijger…
een xm is ook uit te lijnen
kijk ook eens bij fulda die zijn ook zeer goed
Totaal aantal Berichten: 651
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
ongeacht welk type je kiest is michelin de betste keus.
per type zal er verschil zijn in rolgeluiden, wegligging en slijtage.ik kan zo niet aangeven wat voor jou belangrijk is. mij lijkt de e3a de langste levensduur en minste afrolgeluiden te hebben.sporing afstellen is natuurlijk mogelijk.
suc 6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Ik heb er dus Pilot Premacy 205 onder liggen.
Die zaten er al onder, en lijken vrij nieuw te zijn.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
citroenc2 schreef:een xm is ook uit te lijnen
(..)
alleen sporing, camber en caster zijn vast. Achter is zelfs de sporing niet instelbaar.
maar ik heb al besloten dat de H reeks voldoet, aangezien ik zelden tot nooit hard rij en de H reeks tot 210 km/u voldoet.
Ik zou er toch mee uitkijken, het is niet alleen de vraag of je wel of niet boven de 210 komt, het heeft ook met de stijfheid van de wang (stabiliteit, remmen, bochten) en met het vermogen om warmte af te voeren (lang hard rijden) te maken. Bovendien heeft je auto een typegoedkeuring met een bepaalde band. Op een Xm TCT hoort 205.
Voorbeeld: mijn C5 staat op 93Y (<300km/h) maar mag ook op 93W (<270km/h) die zijn in de praktijk even duur. V (<240km/h) zou maar 3EUR per band goedkoper zijn. En de top van een TCT ligt hoger dan van een 2.2HDi. Rij je vaak beladen en met sleurhut dan wordt op een C5 zelfs 97 aangeraden. Vreemd dat een Xm niet meer dan 91 heeft. :
Energy banden ben ik nooit blij mee geweest, ik ga altijd voor Primacy. YMMV
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- XM 2.0 TurboCT
Hm, ik heb er nu 195 op zitten voor, volgens mij was dat bij de vorige set ook al zo, achter zit ik wel op 205. Maakt dat ook nog uit ?
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
begin eerst met 205 voor en vervang later die 205 achter
Die premacy’s cuppen wel als een idioot en dan zijn ze niet echt stil te noemen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- XM 2.0 TurboCT
Wat is cuppen precies ? En heb je een andere band in je hoofd die beter voldoet onder een XM ?
Nu C5 tijger…
TCT tijger schreef:Wat is cuppen precies ? En heb je een andere band in je hoofd die beter voldoet onder een XM ?
http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?ID=1799&CAT=Banden/velgen
mocht dit voorkomen op een Xm dan ligt het eerder aan de meesturende achteras dan aan het type banden of wat anders. De meeste problemen zie je bij multi-link achterassen (op voorwielaanrijvers)
Ik denk dat de Primacy niet erger cupt dan een andere band, maar dat het door het asymmetrische profiel wel beter zichtbaar is, bovendien zijn het overwegend lager profiel banden <55, bij 60 & 65 zie je toch meer Energy. En juist lager profielbanden gaan eerder cuppen.
De nieuwe Primacy HP is wel symmetrisch, misschien wel hierom
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2152
- C3 1.4 VTi Exclusive
eviltwin schreef:
alleen sporing, camber en caster zijn vast. Achter is zelfs de sporing niet instelbaar.
Hmmm, eigenlijk zou je dan veel minder moeten betalen voor het uitlijnen bij de bandenboer, vanwege (veel) minder werk.
Ik moet binnen enkele dagen een stuurkogel vervangen en dus laten uitlijnen.
Ik heb er net winterbanden op laten leggen.
4x Goodyear Ultra Grip 7 205/60 R15 91T
E373,20 voor vier banden bij bandenmarkt.nl en voor 60 euro laten monteren en balanceren bij een bedrijfje in de buurt dat bij de site was aangesloten. Relaxte kerel en goedkope banden (41% korting) Ik heb meteen mijn auto weer eens goed van onderen bekeken.
Met die banden eronder lijkt het echt alsof de auto zweeft hehe…en het stuurt in het begin als een oceaanstomer.
Even een schopje.
Ik word hier niet wijzer van.
Wat is nou een goeie all-season-band voor de XM en welke maat?
Dat moet toch een band met 205/60 R15 zijn?
Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
Gooi er gewoon Pirelli P6 onder en klaar ben je, ik ben klaar met michelin onder mijn dame als de energy’s ouderworden gaan ze meer lawaai maken en vertonen onderstuur.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
banden
ik weet dat Michelin niet goedkoop is maar…....ze gaan wel even langer mee, bij goed gebruik dan welk ander merk ook. Onder onze berlingo zit nog één band vanaf nieuw en die is nu aan vervanging toe na 173000 km.
Dan heb ik dus twee banden van een ander merk versleten.
Totaal aantal Berichten: 3779
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Matthijs2006 schreef:Even een schopje.
Ik word hier niet wijzer van.
Wat is nou een goeie all-season-band voor de XM en welke maat?
Dat moet toch een band met 205/60 R15 zijn?
yep, maat is goed voor een V6.
Michelins zijn zeker goed, soepel comfortabel rubber. (Vergeleken met Fulda of Hankoek en nog een merk waar ik de naam van kwijt ben).