1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Gloeibougies
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 01 november 2006 05:33 PM

Bij het starten van mijn Xantia 1.9TD wacht ik altijd even 3 seconden na het uitgaan van het voorgloeilampje. Als ik hem bij lage buitentemperaturen start slaat ‘ie wel snel aan maar duurt het ongeveer een seconde voordat ‘ie mooi rond loopt.

Zou het kunnen zijn dat het loont om de gloeibougies eens te vervangen? Als ik namelijk echt twee keer voorgloei dan loopt ‘ie wel direct mooi rond.

Een setje gloeibougies van Bosch kost hier bij de plaatselijke automaterialenzaak €58,- Is dat een redelijke prijs? Zijn Bosch gloeibougies goed?

Zou dit het zijn of zou het een andere oorzaak kunnen hebben?

Alvast bedankt!  Very Happy

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 01 november 2006 05:58 PM
  [ # 1 ]

Re: Gloeibougies

voge schreef:

Een setje gloeibougies van Bosch kost hier bij de plaatselijke automaterialenzaak €58,- Is dat een redelijke prijs? Zijn Bosch gloeibougies goed?

Zou dit het zijn of zou het een andere oorzaak kunnen hebben?

Alvast bedankt!  Very Happy

Origineel is goedkoper… De gloeibougie achter de brandstofpomp is eh… hoe zal ik het zeggen…. minder makkelijk bij te komen.

Overigens kunnen er ook andere oorzaken zijn, zoals klepspeling en de staat van de verstuivers. Bougie’s is het makkelijkst te controleren en het minst kostbaar.

Gr Martijn

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 01 november 2006 06:08 PM
  [ # 2 ]

Re: Gloeibougies

Hee, Martijn is me voor. Niks aan te voegen (maar ik doe het lekker toch Very Happy). Bosch is wel goed. Ik heb er nu trouwen Beru gloeikaarsjes inzitten die het prima doen.

2 winters geleden had ik last van soortgelijke problemen die helaas niet werden opgelost met het vervangen van de gloeikaarsen. Later nadat de brandstofpomp gereviseerd is, waren die problemen wel over. Het probleem was toen dat ie nog wel eens op 3 poten liep direct na het starten of anderszins onregelmatig, hetgeen verbeterde met langer gloeien. Meja, wat Martijn ook al zegt: gloeibougies zijn het goedkoopst te vervangen en als je absolute zekerheid wilt hebben, test je de eerst even. Met behulp van een losse startkabel op de accu houden (KIJK UIT voor kortsluiting) en dan moeten ze allemaal binnen vergelijkbare tijd (=enkele sec.) felrood tot witheet gloeiend oplichten.

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 01 november 2006 06:17 PM
  [ # 3 ]

verstuivers zijn goed, heb ik al laten testen. De verstuiver achter de brandstofpomp is ook een feest om los te krijgen hoor! Verder is ‘t eigenlijk niet echt een probleem, hij start op zich wel redelijk maar het valt me op dat ik iets langer moet gloeien dan de brandtijd van het lampje. Als het warmer is loopt ‘ie wel meteen mooi rond maar dan nog moet ik iets langer gloeien. Wat kosten ze origineel Martijn?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 november 2006 10:11 PM
  [ # 4 ]

Ik heb originele gloeikaarsen van de dealer en die zijn van het merk Beru, kosten inderdaad €58 voor een setje.

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 01 november 2006 10:39 PM
  [ # 5 ]

Eu. 11.99 per stuk ex BTW… In de BTW maal vier is dat…...  Eu. 57! Laughing

Gr Martijn

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 02 november 2006 12:18 AM
  [ # 6 ]

Verwaarloos vooral die 7 cent niet hè! Dat scheelt me dus altijd nog €0,93!!!

Kun je ook nog vertellen wat het ongeveer kost incl. vervangen? Ik heb de laatste tijd niet zo veel tijd voor dit soort grappen..

Profiel  

Jojoman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77

Gepost: 02 november 2006 12:09 PM
  [ # 7 ]

Met het risico da’k een hele domme vraag ga stellen, maar waarom wacht je 3 seconden na het uitgaan van het voorgloei-lampje ? Wat is er mis met direct starten zodra het lampje uitgaat ?

Heb ik iets over het hoofd gelezen of is er een technische reden waarom je dit zo doet ?

Heb zelf een xsara 1.9D, zou ik dat daarbij ook moeten doen Confused:

Xsara Coupe 1.9 Diesel 1999
184.000 km (nov 2010)

Vrouwlief rijd in een Beetle, durf het bijna niet hardop te roepen

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 02 november 2006 12:27 PM
  [ # 8 ]

Reken op een kleine 140 euro incl. BTW en montage.

Maar, kijk even onder de kap en schat in hoeveel werkt het is. De 2 die het meest rechts zitten zijn relatief makkelijk te verwijderen én dus ook te testen…

Gr Martijn

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 02 november 2006 02:02 PM
  [ # 9 ]
Jojoman schreef:

Wat is er mis met direct starten zodra het lampje uitgaat ?

Daar is helemaal niks mis mee! Als het lampje uitgaat gloeit de auto nog ‘na’, als de gloeibougies slechter worden gaat ‘ie wat slechter starten. Als je dan even iets langer wacht wil ‘ie wel eens wat beter starten. Zolang het niet nodig is—> niet doen!!

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 november 2006 03:02 PM
  [ # 10 ]
voge schreef:
Jojoman schreef:

Wat is er mis met direct starten zodra het lampje uitgaat ?

Daar is helemaal niks mis mee! Als het lampje uitgaat gloeit de auto nog ‘na’, als de gloeibougies slechter worden gaat ‘ie wat slechter starten.

Heeft niets met slechte bougies te maken, mijn Xantia werkt ook zo, zelfs met nieuwe bougies. Waar het nu precies aan ligt is een raadsel, er zijn meer gevallen bekend waar zo gestart moet worden Confused

@Jojoman, ik zie dat je een Xsara 1.9D uit 1999 heb, hier zit geen XUD9 in, maar de modernere DW8, welke is voorzien van een motormanagement. Deze motoren kun je direct na het uitgaan van het lamje starten, enkel als het heel koud is kun je beter effe wachten.

Profiel  

Jojoman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77

Gepost: 02 november 2006 03:45 PM
  [ # 11 ]

ok, weet ik weer iets meer Very Happy

Xsara Coupe 1.9 Diesel 1999
184.000 km (nov 2010)

Vrouwlief rijd in een Beetle, durf het bijna niet hardop te roepen

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 november 2006 05:44 PM
  [ # 12 ]
Jojoman schreef:

ok, weet ik weer iets meer Very Happy

Graag gedaan, kennis delen is één van de mooie dingen van een Forum Razz

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8162

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 04 november 2006 08:57 PM
  [ # 13 ]

Serge

Ik zou niet direct overgaan tot het vervangen vd gloeispiralen/bougies. Ik heb inmiddels al diverse Xantia diesel eigenaren gesproken die allemaal aangeven dat de Xantia D erbij gebaat is om een paar seconden te wachten met starten nadat het lampje gedoofd is. Dan start ie altijd keurig en loopt vrij snel mooi rond. Bij de ZX D was ik het anders gewend, maar de Xantia heeft wat meer tijd nodig. Ik heb het er ook al eens met Bram over gehad. Als de gloeispiralen echt minder worden dan merk je dat snel genoeg: je moet dan langdurig de startmotor gebruiken en je zal een grote zwarte rookwolk in je speigels zien.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3213

Gepost: 05 november 2006 12:55 PM
  [ # 14 ]

Mijn XM is met het starten verbetert van ‘vrij slecht’ naar ‘perfect’ door in eerste instantie de gloeibougies te vervangen (die achter de brandstofleiding hadden ze in het verleden altijd mooi laten zitten en was dus stuk). Dat maakte al een hoop uit, maar was nog niet helemaal perfect. Daarna heb ik de waxthermostaat vervangen en toen was het spot on! Tot slot heb ik de accu een paar weken geleden vervangen door een nieuw en iets zwaarder exemplaar, zodat ze ook in de winter lekker zal starten.

Animal triste post coitum

Profiel  

cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85

Gepost: 05 november 2006 02:02 PM
  [ # 15 ]

Hallo, is het starttoerental wel goed?
Indien deze te laag is ontstaat er te weinig warmteontwikkeling in de samengeperste lucht waardoor de ingespoten brandstof niet ontsteekt.
Extra voorgloeien wil dan(tijdelijk) helpen totdat het echte probleem duidelijker wordt.( dynamo/accu/bedrading/startmotor).
Andere veel voorkomende oorzaak is een verkeerde of geen klepspeling

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook