Kan iemand mij advies geven hoe lampjes van de dashboard verlichting te vervangen (achter toerenteller en koelvloeistof meter).
Iedere suggestie is welkom.
B.v.d.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
De boven afdekking stuurkolom verwijderen (4 kruis schroeven)
De gevarenlichtschakelaar etc .loskoppelen ,deze kap losnemen.
Er zijn 2 lastige torx-schroeven in de bovenkant van deze kap en 2 schroeven aan de onderrand.
2 kruis schroeven om de klokkenwinkel los te maken
Verwijder de klokken winkel MET BELEID , er zijn 5 connectors aan de achterkant en de km tellerkabel.
km tellerkabel is de moeilijkste, maak deze los in de motor , er zit een schroefverbinding op deze kabel op ong. 10 cm van de doorvoer.
De doorvoer is waar 2 slangen van het koelsysteem naar binnen gaan.
druk de kabel totaan de connector in de doorvoer ,levert je weer een beetje speelruimte op.
De km teller-connector op de achterkant van de klokkenwinkel losmaken
MET BELEID
Het kan zijn dat je de connector moet samendrukken of dat er een schuivend gedeelte op de connector is dat naar achter moet worden gedrukt.
En je kunt je lampjes verwisselen
Doe jezelf een plezier en vervang alle lampjes.
philips W1.2W lampjes (12516)
Dat blok (je bedoelt neem ik aan de bescherming tussen stuur en tellerbehuizing) is door 5 schroefjes onderop los te maken. Het valt dan uitelkaar in een onderhelft en een bovenhelft.
Je hoeft om de tellerbehuizing te demonteren echt niet het stuur te verwijderen.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Maarten Deen schreef:Je hoeft om de tellerbehuizing te demonteren echt niet het stuur te verwijderen.
Bij een ZX niet nee, bij een AX wel, deze heeft een identiek tellehuis.
ZX1.4i schreef:
Bij een ZX niet nee, bij een AX wel, deze heeft een identiek tellehuis.
Maar we hebben het nog altijd over een ZX, en niet over een AX
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Heb je de KM kabel dan wel onder de motorkap losgemaakt? Die is deelbaar en dan kan hij een heel eind naar binnen geschoven worden.
Jos van der Voort
Volgende keer maar even proberen of je via het zekeringkastje achter het tellerhuis kan komen, om de kabel erin te pluggen!
Ik weet niet of dat lukt bij een zx (maar bij de AX wel…)
Maar kleine handjes en lange vingers zijn wel ‘n vereiste bij deze klus ja
Omdat bij mij het hele dashboard eruit gaat denk dan ook maar de lampjes te vervangen.
Om hoeveel stuks gaat het dan wel niet?
Jos van der Voort
Een Avantage uitvoering, alle lampjes vervangen? neem die van de kachel verlichting ook maar mee als dat ding er ook uitgaat. Reken op 30 lampjes, let op en betaal niet meer dan 0,50/lampje, die dingen worden voor woekerprijzen van €1 of meer aangeboden . Gewoon zeggen dat je 30 stuks wil hebben en een korting afdwingen.
ZX1.4i schreef:Een Avantage uitvoering, alle lampjes vervangen? neem die van de kachel verlichting ook maar mee als dat ding er ook uitgaat. Reken op 30 lampjes, let op en betaal niet meer dan 0,50/lampje, die dingen worden voor woekerprijzen van €1 of meer aangeboden . Gewoon zeggen dat je 30 stuks wil hebben en een korting afdwingen.
Onzin zijn geen 30 lampjes…
Die lampjes spreiden het licht..
Ik heb die hele zooi al uit elkaar gehad..
Heb toen een kant en klare set gekocht voor dashbord en kachel verl.
Kachel zijn 2 lampjes…klok is 1 lampje…ehm “cockpit” zijn iets van 6 lampjes geloof ik.
Zal eens ff tellen als ik thuis ben.
Die zitten in een soort van rond hulsje waardoor het licht gespreid wordt.
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Als je de KM kabel onder de motorkap niet losgemaakt hebt, dan kan ik me voorstellen dat het voor je een hels karwei geweest moet zijn om die kabel er weer in te prutsen.
Misschien een suggestie en een leermoment om de volgende keer eerst maar eens goed te zoeken op het forum hier. Het verwijderen van de tellers om bij de kabel te komen is meerdere malen besproken omdat de KM tellerkabel ook nog wel eens de geest geeft bij een ZX.
Jos van der Voort
Ik heb twee weken geleden dashboard lampjes van mijn zx vervangen omdat ik in het donker mijn benzinemeter niet meer kon aflezen. Volgens de dealer waar ik de lampjes haalde zaten er 10 in, dus heb ik er 10 gekocht (inderdaad €1 per stuk incl. BTW). Toen ik het dashboard eruit had bleken er meer dan 10 in te zitten. Niet alleen verlichting voor toerenteller, snelheidsmeter, benzinemeter en watertemperatuur maar ook richtingaanwijzers links/rechts, stadslicht, dimlicht, groot licht en de controlelampjes voor bv oliedruk. Ik had aan 10 lampjes niet genoeg en heb uiteindelijk niet alles vervangen. De controlelampjes met weinig branduren heb ik gecontroleerd op goede werking en laten zitten. Het totale aantal lampjes weet ik niet precies meer, maar het waren er bij mij rond de 15 achter het dashboard. Het loshalen van de toerentellerkabel onder de motorkap is een absolute must, en dan is het nog een gepruts om het dashboard naar voren te krijgen als je het voor het eerst doet. Je wilt immers niets kapot trekken. Achter de kachelbediening zitten er een stuk of 4.
BlaZe schreef:ZX1.4i schreef:Een Avantage uitvoering, alle lampjes vervangen? neem die van de kachel verlichting ook maar mee als dat ding er ook uitgaat. Reken op 30 lampjes, let op en betaal niet meer dan 0,50/lampje, die dingen worden voor woekerprijzen van €1 of meer aangeboden . Gewoon zeggen dat je 30 stuks wil hebben en een korting afdwingen.
Onzin zijn geen 30 lampjes…
Onzin : , Dat vind ik geen vriendelijke opmerking
Ik heb die dingen vaak genoeg uitelkaar gehad dat ik het met me ogen dicht kan, ben ooit ook hevig bezig geweest met mijn ZX. Heb ze net effe geteld op een paneel van een Reflex, daar zijn het er 26 incl. de optionele, en die zijn bij een Avantage allemaal in gebruik.
ZX-Enschede vraagt hoeveel lampjes er in het dashbord zitten en niet hoeveel zorgen er voor de verlichting. Je kan beter alles vervangen, heb het vaak genoeg gezien dat er dan vrij snel een oud lampje sneuvelt. Afgelopen zomer nog met mijn Xantia, had toen niet genoeg lampjes en de winkel was al dicht, gelukkig was het slecht een lampje van het groot-licht, het zal maar een belangrijk controle lampje zijn
26+ worden het er dan!
Omdat we toch pas de kachel kunnen gaan halen als we weten welke erin zit (zie topic lekke kachelradiator), tel ik gelijk maar even de lampjes omdat het dash er dan al volledig uit is. Dan nemen we die ook gelijk mee.
Probleem opgelost!
Jos van der Voort
ZX1.4i schreef:BlaZe schreef:ZX1.4i schreef:Een Avantage uitvoering, alle lampjes vervangen? neem die van de kachel verlichting ook maar mee als dat ding er ook uitgaat. Reken op 30 lampjes, let op en betaal niet meer dan 0,50/lampje, die dingen worden voor woekerprijzen van €1 of meer aangeboden . Gewoon zeggen dat je 30 stuks wil hebben en een korting afdwingen.
Onzin zijn geen 30 lampjes…
Onzin : , Dat vind ik geen vriendelijke opmerking
Ik heb die dingen vaak genoeg uitelkaar gehad dat ik het met me ogen dicht kan, ben ooit ook hevig bezig geweest met mijn ZX. Heb ze net effe geteld op een paneel van een Reflex, daar zijn het er 26 incl. de optionele, en die zijn bij een Avantage allemaal in gebruik.
ZX-Enschede vraagt hoeveel lampjes er in het dashbord zitten en niet hoeveel zorgen er voor de verlichting. Je kan beter alles vervangen, heb het vaak genoeg gezien dat er dan vrij snel een oud lampje sneuvelt. Afgelopen zomer nog met mijn Xantia, had toen niet genoeg lampjes en de winkel was al dicht, gelukkig was het slecht een lampje van het groot-licht, het zal maar een belangrijk controle lampje zijn
het zijn er nooit 26 miss door de hele auto (die heb je uit makaar gehad ) maar niet achter de teller. er zitten echt niet meer dan 6 a 10 lampjes
heb ze bijna in alle zx vervangen en kwam nooit verder dan een stuk of 10
zx volcane
* zucht *
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP