Mijn Xmtje (2.0i 16v 1998 150000km LPG G3) is bijna toe aan nieuwe olie. In de Xant van m’n pa hebben ze pas bij de dealer, Total Quarts 5W30 gemikt. Waterdun maar lopen als een trein en zuiniger en geen olieverbruik. Het is overigens hetzelfde motorblok als in de XM. Wat is wijsheid in deze, oude vertrouwde minerale olie 10W40, een halfsyntheet of volsynthetisch lekker dun voor de winter?
Mitch
Ik zou het houden bij een goede halfsyntheet 10W40.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Serge schreef:Ik zou het houden bij een goede halfsyntheet 10W40.
hear hear!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik zou het even aankijken met de xantia….Tegenwoordig doen ze overal de “brandstofbesparende” 5W30 in
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zoals je het zelf zegt is de Total Quartz 5W30 een goede olie. In de Xsara 2.0 16v van mijn vader zit ook deze olie en is ook zuiniger geworden.
Ik zou zeggen, geef iets meer uit voor de 5W30 en je hebt er een hoop plezier aan.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Gezien de mijne over het kwart miljoen is onderhand heb ik er Valvoline Maxlife (voor oude barrels) in laten gooien. Dit spul reinigt de motor wat en stopt gaatjes.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hoef je je ineens niet meer te houden aan de oliedikte die de specificaties voorschrijven?
Mik er maar wat in, maakt niet uit wat, zelfs 20w50.
Ik weet wel dat je nimmer een volsynteet er in moet gooien als er altijd normale olie in zat, da ga nie goe….
Ik had 10W40 (Total gok ik) en vervolgens 10W40 MaxLife (ik ben wat kieskeurig), allebei niet synthetisch. Het staat in elk geval op de fles…ik zal binnenkort het oliepeil weer eens gaan checken met die gare peilstok. Hopelijk kruipen er geen beestjes in mijn motor…
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ries schreef:Hoef je je ineens niet meer te houden aan de oliedikte die de specificaties voorschrijven?
Mik er maar wat in, maakt niet uit wat, zelfs 20w50.Ik weet wel dat je nimmer een volsynteet er in moet gooien als er altijd normale olie in zat, da ga nie goe….
Niet helemaal, je moet nooit 0W40 in een motor gooien die altijd met 15W40 gedraaid heeft
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Voor mijn XM staat bv in de boekjes dat er origineel 15W40 in moet. Ik gooi er zelf altijd 10W40 in, maar toen ik deze auto kocht had een dealer er kort daarvoor 5W40 in gekiept, waarover deze dealer mij telefonisch meldde dat dit heel gebruikelijk is. Waarom ligt bij 0W40 dan de grens?
Animal triste post coitum
Waarom mag je in een motor die altijd 15w40 heeft gekregen
geen 0w40 in kieperen. ?
Los van de specificaties dan.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
De dealer waar ik mijn auto vandaan heb gooit zelfs 15w40 in alle versnellingsbakken die ze tegenkomen
Kom ik dus nooit meer….
Hmm ik gooide in mijn oude Mitsubishie ook 15W40
in de handbak ja. Niet echt optimaal maar hij moest nog
maar 6 maand lopen.
Maar 15w40 in een automaatbak…..... ?
Snel afgelopen vrees ik.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
KlaasBaas schreef:Waarom mag je in een motor die altijd 15w40 heeft gekregen
geen 0w40 in kieperen. ?Los van de specificaties dan.
KB
Ik heb wel eens gehoord dat volsynthetische olie iets te reinigend is voor auto’s die altijd op (half)minerale olie gelopen hebben, en dat je daardoor lekken bij pakkingen kunt krijgen e.d.
Ik kan het ook volkomen fout hebben.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Robin schreef:KlaasBaas schreef:Waarom mag je in een motor die altijd 15w40 heeft gekregen
geen 0w40 in kieperen. ?Los van de specificaties dan.
KB
Ik heb wel eens gehoord dat volsynthetische olie iets te reinigend is voor auto’s die altijd op (half)minerale olie gelopen hebben, en dat je daardoor lekken bij pakkingen kunt krijgen e.d.
Ik kan het ook volkomen fout hebben.
yep, de keeringen die voorheen minerale olien gewend waren kunnen er niet tegen wanneer je er dan vol-synthetische olieen ingiet. Wanneer je eerst al je keeringen gaat vernieuwen en dan vol-syntheet gaat gebruiken is er geen probleem. (bij een motor-motorblok iets eenvoudiger dan bij een auto-motorblok… )
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
maar hoe kan de “dunnere” olie nou veroorzaken dat je zuiniger rijdt?
Is natuurlijk wel prettig bij een koude start, zodat de olie dan snel op alle plekken terechtkomt waar t moet zijn, en door de “dunte” zullen alle draaiende, bewegende delen minder weerstand hoeven te verwerken… (daardoor zuiniger??) en de smerende werking dan? die wordt toch minder wanneer die op bedrijfstemperatuur is (zeker in hartje zomer)?
Door slijtage (zeker bij oudere autos) zou ik er juist iets dikkere olie indoen…
Of olie die alle gradaties overlapt (waar dun én dikke olie in gemengd zit), een 0W60 ofzo, ben je overal vanaf, loopt ie niet zuiniger maar is je blok wel beschermd tegen slijtage bij koude start én maakt minder lawaai omdat t een ouder blok is, in de zomer én winter…..