Hmmja, 0w40 is toch warm even dik als 15w40?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Robin schreef:Hmmja, 0w40 is toch warm even dik als 15w40?
yep, maar 5W30 waarover men t had, niet.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ieksEmmu schreef:
yep, de keeringen die voorheen minerale olien gewend waren kunnen er niet tegen wanneer je er dan vol-synthetische olieen ingiet. Wanneer je eerst al je keeringen gaat vernieuwen en dan vol-syntheet gaat gebruiken is er geen probleem. (bij een motor-motorblok iets eenvoudiger dan bij een auto-motorblok… )
De meeste vol-syntheten zijn dunne olieen, dus bv 0W40 en 5W40, half-syntheten 10W40 en minerale 15W40. Dus als je 5W40 in een motor gooit waar 15W40 voor gespecificeerd is, loop je de kans dat die olie er bij stilstand in een koude toestand door de keerringen loopt.
Ik gooide bij m’n V6-en altijd vol-synthetische 10W40 (Kroon Emperol) is en er liep nooit een druppel olie uit, dus in mijn ogen klopt het feit dat een olie-lekkage als gevolg van de olie samenstelling is, niet
Iets voor Myth-busters?????
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Er is mij altijd geleerd dat ondanks de additieven minerale olie zorgt voor neerslag en vuil dat zich afzet in allerlei hoekjes en gaatjes.
Wnneer je dan ineens overstapt op volsyntheet (die een oplossend vermogen heeft) week je al dit in-de-jaren-vergaarde vuil los en kun je problemen krijgen.
Oliekanaaltjes die verstoppen etc.
Mar ik doe met je mee: dit is iets voor MyhtBusters…
‘Spirit of avant-garde’
nogal informatieve site. Zie voor olie : The Engine Oil Bible
een klein stukje over synteet en mineraal:
“There is no scientific data to support the idea that mixing mineral and synthetic oils will damage your engine. When switching from a mineral oil to a synthetic, or vice versa, you will potentially leave a small amount of residual oil in the engine. That’s perfectly okay because synthetic oil and mineral-based motor oil are, for the most part, compatible with each other. (The exception is pure synetics. Polyglycols don’t mix with normal mineral oils.)
There is also no problem with switching back and forth between synthetic and mineral based oils. In fact, people who are “in the know” and who operate engines in areas where temperature fluctuations can be especially extreme, switch from mineral oil to synthetic oil for the colder months. They then switch back to mineral oil during the warmer months.
There was a time, years ago, when switching between synthetic oils and mineral oils was not recommended if you had used one product or the other for a long period of time. People experienced problems with seals leaking and high oil consumption but changes in additive chemistry and seal material have taken care of those issues. And that’s an important caveat. New seal technology is great, but if you’re still driving around in a car from the 80’s with its original seals, then this argument becomes a bit of a moot point - your seals are still going to be subject to the old leakage problems no matter what newfangled additives the oil companies are putting in their products.”
groeten,
Iddo