Beste mensen, misschien een domme vraag…
Kan ik in een kachel-aanjagermotor nieuwe koolborstels monteren of is dit onmogelijk? Een kennis heeft het probleem dat de aanjager er plotseling mee is gestopt en volgens de citroen-dealer zijn de koolborstels versleten.
Het vreemde is dat je het ding wel weer draaiende krijgt als je er een tik op geeft.
Daarom vind ik persoonlijk de vermeende oorzaak een beetje vreemd.
Mijn volgende vraag is,kan ik eventueel bij een sloper elk type aanjagermotor als vervanger voor de oude gebruiken of is dit ook nog type/uitvoering/bouwjaar gebonden?
Groet
Henk
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Vervangen koolborstels in een Xantia 1.8i 1996 met airco
Is altijd met versleten koolborstels als je er een tik op geeft dat ie het dan weer even doet.
Maar volgens mij krijg je de behuizing niet zomaar open. Gewoon een sloopexemplaar monteren.
Kun je prima open knutselen en de koolborstels vervangen, er zal eventueel soldeerwerk nodig zijn. Koolborstels kun je in een electronica zaak halen of de betere automaterialen zaak, reken op 5 a 10 euro.
Dit komt uit een ZX, ik vermoed dat de constructie voor een Xantia vergelijkbaar is.
Achter het kleine vierkante glimmende plaatje zit een koolborstel met een veer en draadje.