S.H.R. schreef:Autofan schreef:Robin schreef:Ja, dat verklaart echt heel erg veel.
is er ergens ook nog uitleg bij deze grafiek?
ja dat vroeg ik mij ook af geeft dan toch wel duidelijkheid waar alles voor staat.
Ok komtie dan he
De y-as is de hoeveelheid druk in de motor en de x-as het volume boven de zuiger(compressievolume). De druk-piek is de druk bij ontbranding(BDP). De blauwe cirkle is de uitlaatslag. Snappen jullie hem ?
ja en de druk is weergegeven in Mega Pasquale?
S.H.R. schreef:Autofan schreef:S.H.R. schreef:Autofan schreef:Robin schreef:Ja, dat verklaart echt heel erg veel.
is er ergens ook nog uitleg bij deze grafiek?
ja dat vroeg ik mij ook af geeft dan toch wel duidelijkheid waar alles voor staat.
Ok komtie dan he
De y-as is de hoeveelheid druk in de motor en de x-as het volume boven de zuiger(compressievolume). De druk-piek is de druk bij ontbranding(BDP). De blauwe cirkle is de uitlaatslag. Snappen jullie hem ?
ja en de druk is weergegeven in Mega Pasquale?
MegaPascal ja De Pascal is de standaardterm voor druk. Indien je dit niet weet,zou ik even je oude natuurkundeboekjes erbij naslaan
Ik doe het liever nog in bar maar volgens mij is 1 bar toch 1 MPa?
S.H.R. schreef:Autofan schreef:Robin schreef:Ja, dat verklaart echt heel erg veel.
is er ergens ook nog uitleg bij deze grafiek?
ja dat vroeg ik mij ook af geeft dan toch wel duidelijkheid waar alles voor staat.
Ok komtie dan he
De y-as is de hoeveelheid druk in de motor en de x-as het volume boven de zuiger(compressievolume). De druk-piek is de druk bij ontbranding(BDP). De blauwe cirkle is de uitlaatslag. Snappen jullie hem ?
Interessant. Maar leg nu eens uit waarom zo’n grafiek bewijst dat afremmen op de motor slecht is?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
En een vrachtwagenmotor kan wel 1,5 tot 2 miljoen km draaien ondanks dat deze standaard is uitgerust met een motorrem…
Waarom zou remmen op de motor slecht zijn? Als dat meer slijtage geeft, is dat lang niet zo drastisch dan wegscheuren in hoor toerental met het liefst natuurlijk een koude motor…
Ik ken genoeg wagens die over de kop zijn gejaagd en daarom op de sloop liggen.. Ik ken er ook genoeg die op de sloop liggen vanwege schade, APK of onverkoopbaar ed ed…
Ik ken er bar weinig die op de sloop liggen omdat het blokje versleten was..
Dus ja wat maakt het uit… Gewoon lekker op de motor remmen.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
S.H.R. schreef:Daarom zei ik ook in theorie De motoren kunnen het wel aan hoor,dat is allemaal ingecalculeerd.
Waarom dat het bewijst:
In de motor heerst een lage druk.Hierbij is o.a. de smering minder wat dan weer resulteert in meer wrijving. Zo is het mij i.i.g. geleerd enkle weken terug.
Dit noem ik geen bewijs. De stelling “afremmen op de motor” is slecht wordt hiermee in elk geval niet bewezen.
Je stelt dat de motor slijt bij het afremmen op de motor. Ja natuurlijk slijt ie heel iets!! Immers, de zuigers gaan op en neer, de lagers draaien. Maar wel met minumale belasting.
Door de mindere belasting worden de zuigervergen minder hard tegen de cilinderwand gedrukt, dus daar heb je minder druk, voor zover dat uberhaupt kwaad kan want uiteindelijk glijdt alles over een oliefilm die het smeert en die is ook aanwezig bij afremmen op de motor. Alleen bij 2takt motoren met mengsmering is minder olie aanwezi bij afremmen op de motor, bij 4takt motoren met hydrastatische druksmering maakt dat niks uit.
Daarentegen verlies je een hoop energie door het pompverlies dat optreedt als je de hele tijd lucht moet comprimeren voor nop. Anders laat je de remblokken slijten.
De grafiekjes die je laat zien laten alleen maar het drukverloop zien gedurende een compressie en arbeidsslag. Interessant, maar wat zegt mij dat over de wrijving?
Als je het hebt over “slecht voor de motor” dan moet je het het wel hebben over flinke extra slijtage die de levensduur van de motor flink beperkt. Volgens mij is er nauwelijks sprake van extra belasting. Alleen had je de motor tijdens het afremmen op de motor ook uit kunnen zetten en dan had je welliswaar weer extra slijtage in de versnellingsbak en koppeling veroorzaakt, MAAR je had de motor wel enige omwentelingen bespaard. Een motor slijt nauwelijks als deze eenmaal warm is en niet in extreme mate wordt belast.
Oh mijn god, (sorry voor de reactie die nu gaat komen). als ik mij niet vergis hebben we hier te maken met hét schoolvoorbeeld van iets op school leren, in theorie dus, en dat in de praktijk brengen. LET OP: Dit gaat altijd mis. In die grafieken gaan ze altijd uit van ideale omstandigheden. Die kennen we in de praktijk niet. dus die grafiek heb ik uitgeprint, en vervolgens in de oud papier bak gedaan.
Remmen op de motor, is, mits correct uitgevoerd, zeer besparend voor je complete auto.
Dus, tijdig voet van het gas, op tijd terug schakelen met een tussengasje om de koppeling te sparen.
Maar om toch even terug te vallen op de theorie: Wel eens gehoord van +J en -J?? Zo wordt het voor en na ijlen van stroom genoemd die door spoelen en condensatoren loopt. Dit effect heb je ook in de verbrandingsmotor, als je die motor altijd alleen maar zou gebruiken om te accelereren en nooit zou decellereren, dan zou je zelfs kunnen gaan beweren de lagers van de spanrollen van de distributie aan één kant sneller zouden slijten.
Allemaal larie uiteraard, maar in theorie zou het kunnen. Maar dat is het leuke van theorie, zeker als hobbyist kun je dat lekker laten voor wat het is.
Test
Je kunt em ook een link naar de topic geven, dan kan hij het op z’n gemakje lezen en zelf zijn woordje doen.
20jaar op de motorenafdeling werken zegt mijns inziens niets, want dan is er juist sprake van weinig ervaring. Als hij om de 2 jaar bij een ander merk en op een ander soort motorafdeling zou werken, dan is er meer sprake van ervaring lijkt mij
WYD schreef:Je kunt em ook een link naar de topic geven, dan kan hij het op z’n gemakje lezen en zelf zijn woordje doen.
20jaar op de motorenafdeling werken zegt mijns inziens niets, want dan is er juist sprake van weinig ervaring. Als hij om de 2 jaar bij een ander merk en op een ander soort motorafdeling zou werken, dan is er meer sprake van ervaring lijkt mij
Juist, van 20 jaar de vloer aanvegen leer je niks….
Test
Ben helemaal nieuw op dit forum, heb enige jaren ervaring met zuigermotoren in de luchtvaart. Bijna alle motor leveranciers voor deze motoren raden ten stelligste af om het gas zo ver dicht te trekken dat de propellor de motor aan gaat drijven. Dit om de kans op zgn. piston ring flutter tegen te gaan.Door de sterk wisselende drukken boven en beneden de zuigerveren zal het olieverbruik toenemen. Alles in en om de zuigerveren is erop gericht drukken van boven de zuiger te houden. Bij afremmen op de motor (gesloten gesklep) onstaat een vacuum boven de zuiger waardoor damp uit het carter wordt gezogen. Ben ook van mening dat een setje remblokken vervangen altijd makkelijker is dan een koppeling.
Niks mee hoor om af te remmen op de motor.
Bovendien schakelt een automatische bak zelf al een verzetje terug om het afremmen op de motor te benutten.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
PSA schreef:Niks mee hoor om af te remmen op de motor.
Bovendien schakelt een automatische bak zelf al een verzetje terug om het afremmen op de motor te benutten.
Dat afremmen op de motor mogelijk is en dat een automaat hier mee om kan gaan vertelt os natuurlijk ook niets over het feit of het schadelijk is of niet.
Wat wel duidelijk is, is het feit dat motoren over het algemeen defect gaan omdat het economisch gezien niet meer uit kan om normaal onderhoud te plegen. (aldus de automobilisten die hun wagen afrijden)
De eventuele schade van het afremmen op de motor is dus duidelijk dusdanig klein dat je je er geen zorgen over hoeft te maken.
patje74 schreef:PSA schreef:Niks mee hoor om af te remmen op de motor.
Bovendien schakelt een automatische bak zelf al een verzetje terug om het afremmen op de motor te benutten.Dat afremmen op de motor mogelijk is en dat een automaat hier mee om kan gaan vertelt os natuurlijk ook niets over het feit of het schadelijk is of niet.
Wat wel duidelijk is, is het feit dat motoren over het algemeen defect gaan omdat het economisch gezien niet meer uit kan om normaal onderhoud te plegen. (aldus de automobilisten die hun wagen afrijden)
De eventuele schade van het afremmen op de motor is dus duidelijk dusdanig klein dat je je er geen zorgen over hoeft te maken.
Wat bedoel je precies met “Wat wel duidelijk is, is het feit dat motoren over het algemeen defect gaan omdat het economisch gezien niet meer uit kan om normaal onderhoud te plegen. “
Snap niks van de zin
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
PSA schreef:
Wat bedoel je precies met “Wat wel duidelijk is, is het feit dat motoren over het algemeen defect gaan omdat het economisch gezien niet meer uit kan om normaal onderhoud te plegen. “
Snap niks van de zin
Welk gedeelte snap je niet?
Motoren hebben onderhoud nodig, als je dat niet doet, verkort je de levensduur. Een veel voorkomende reden om geen onderhoud te plegen zijn de kosten. Als de wagen oud en waardeloos is, vinden velen het niet meer verantwoord om geld aan onderhoud uit te geven.
Ik stel dus dat het meerendeel van de motoren uiteindelijk defect raken door slecht/geen onderhoud.
patje74 schreef:PSA schreef:
Wat bedoel je precies met “Wat wel duidelijk is, is het feit dat motoren over het algemeen defect gaan omdat het economisch gezien niet meer uit kan om normaal onderhoud te plegen. “
Snap niks van de zin
Welk gedeelte snap je niet?
Motoren hebben onderhoud nodig, als je dat niet doet, verkort je de levensduur. Een veel voorkomende reden om geen onderhoud te plegen zijn de kosten. Als de wagen oud en waardeloos is, vinden velen het niet meer verantwoord om geld aan onderhoud uit te geven.
Ik stel dus dat het meerendeel van de motoren uiteindelijk defect raken door slecht/geen onderhoud.
Volgens mij wordt het nu al iets genuanceerder gebracht. Dacht dat je beweerde dat het uitvoeren van normaal onderhaal niet meer te doen is, omdat het zo duur; wat uiteraard onzin is.
Maar is het afremmen op de motor nou slecht of niet?
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij niet. De druk in de verbrandingskamer is laag. er wordt oliedamp meegezogen in de inlaat, wat tot bovensmering leidt. EN je houdt druk op je aangedreven wielen wat zeker veiliger is dan ontkoppelen en remmen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>