Bougies
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 06 november 2006 09:33 PM

Mensen
Naast het olieballetje dat ik eerder opgooide vorige week eens even een discussietje starten over bougies.
Er is zo’n enorme keus in merken en types met 1 of met meerdere elektrodes dat ik door de bomen de bougies niet meer zie. Zeker omdat mijn XM 2.0i 16v 1998, rijdt op LPG vraag ik me af wat ik als beste ga monteren. Met name over de warmtegraad wordt nog al eens gediscusieerd. Monteer je bij een LPG aangedreven motor beter warmere of koudere bougies ten opzichte van de voorgeschreven pitjes?
Over NGK lees ik hier en daar verontrustende berichten over gaten in zuigers…terwijl ik dacht dat dat zo’n beetje de beste waren. Nu zitten er Beru’s in met twee pitten. (Beru Ultra 232 R6) Wat monteert een Citroenboer zelf in dit type, of bepaalt elke garagist dit zelf? Dit omdat ik dacht dat iedere dealer Total olie in je blok giet maar ooit kreeg ik er Shell olie in een BX…Van de fabriek af zitten er zeker Champion’s in of Eyquem’s?

Profiel  
 
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 12 november 2006 01:37 AM
  [ # 1 ]

Ik stop er steeds NGK in op aanraden van de lpg-installateur. Er zijn 2 types beschikbaar waarvan 1 met dubbele electrodes. Die heb ik erin zitten. Opzich rijdt de wagen prima alhoewel ik, zij het heel zelden, een storing op de (nieuwe) lambasonde krijg. Na een reset is dan weer alles normaal. Heeft dit iets met de bougies te maken, ik zou het niet weten. Ik herinner me wel dat de citroëndealer de eerste keer originele plaatste maar hier wel de ontstekingsruimte wat verkleinde door deze wat in te drukken maar dat leverde maar een matig resultaat, terwijl dat bv. bij de CX prima werkt. . Misschien is NGK toch niet de optimale keuze. Tussen haakjes er zit een 2001 multipoint injectiesysteem van Prince in.

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 12 november 2006 10:44 PM
  [ # 2 ]

Standaard staan de bougies geloof ik op .8 mm, voor rijden op LPG moeten ze iets krapper staan .7mm. Wat versta je onder een storing op je lambdasonde? Gaat het motormanagementlampje branden op verkeerde momenten? Bij mij bij rijden op gas, af en toe bij stationair draaien en dan vooral als motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Ook slaat motor heel af en toe af bij het gas los laten en ontkoppelen. Lijkt dan dat de stappenmotor het laat af weten.

Mitch

Profiel  
 
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 14 november 2006 01:32 AM
  [ # 3 ]
Mitch schreef:

Bij mij bij rijden op gas, af en toe bij stationair draaien en dan vooral als motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Ook slaat motor heel af en toe af bij het gas los laten en ontkoppelen. Lijkt dan dat de stappenmotor het laat af weten.

Mitch

? wat gebeurt er dan precies ? Ik heb ongeveer een jaar problemen gehad met stotteren en ook af en toe stilvallen bij het ontkoppelen. Niemand vond een oorzaak. Ook geen foutmeldingen van het motormanagment. Ik heb dan toevallig ontdekt dat er valse lucht werd aangezogen ter hoogte van de aansluiting van de luchtleiding van de carterontluchting op de luchtaanvoer. Bij koude motor wat tape rond het lek en onmiddellijk reactie op het toerental. De klemband valt niet te regelen dus maar vernieuwd. Maar vlak nadien begon ze weer zeer slecht te rijden en lichtte het m.m. lampje verscheidene malen op. Ook nam ik hier een sterk verbrande verbrande geur waar. In paniek snel naar de dealer die de 3 fouten (1 laagste waarde lambdasonde, 1 luchtdrukwaarde en andere weet ik niet meer) uitlas en één en ander heeft nagekeken, maar eigenlijk niets heeft gevonden. En ‘hout vasthouden’ maar zoals ze nu rijdt heeft ze nog nooit gereden.

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 14 november 2006 04:34 AM
  [ # 4 ]

en hoe is het dan opgelost geraakt?

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook