slechte stationair loop 21TD
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7316
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 november 2006 09:37 PM

ik heb een xm 21TD van 96”. (motercode P8C)
deze heeft een lucas dieselpomp waarbij alles elektronisch geregeld /aangestuurd wordt.

nu heb ik het volgende probleem: hij loopt stationair (soms) onregelmatig.
nu heb ik al verschillende adaptiefjes aan de tank toegevoegd wat weer leide tot een tijdelijke goeie stationair loop.
als ik het gas ietsje intrap dan is het ook opgelost maar helaas is het niet mogelijk om het stat. toerental iets op te schroeven ivm de elektronische regeleenheid. (deze bepaald dus het toerental)
zelf zit ik te denken aan de verstuivers waarbij 1 of meer lekken daar na het toevoegen van een adaptiefje het probleem een tijdje opgelost/verdwenen is.

wie weet (uit ervaring) nog een andere mogelijke oorzaak/oplossing   Confused:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Kilometervreter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 10-04-2006

Gepost: 07 november 2006 09:33 PM
  [ # 1 ]

Misschien een vuil brandstoffilter ?

XM 2.1D ‘92       (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 november 2006 09:42 PM
  [ # 2 ]
Kilometervreter schreef:

Misschien een vuil brandstoffilter ?

Of een ander standaardpunt: valse lucht?

Maar ik denk dat je beter contact kan opnemen met een goede dieselkenner. Een dieselspecialist bijv. of de firma Renard in Beneden-Leeuwen.

Helaas geven de brandstofpompen van deze motoren ook wel eens problemen, hetgeen kan leiden tot deze symptomen. Verstuivers doormeten is na het checken van valse lucht en brandstoffilter wel de makkelijkste check.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 09 november 2006 10:54 PM
  [ # 3 ]

Ga maar uit van de brandstofpomp.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7316
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 10 november 2006 06:27 PM
  [ # 4 ]
PeterK1 schreef:

Ik heb dus ook zoiets. Sinds de laatste grote beurt resoneert de hele auto.

Nu heb ik ‘n automaat, en zodra ik hem in D zet zit ik echt te trillen op m’n stoel, zodra ik gas geef (en dus wegrij, jawel!) is het weg.

Bij stationair draaien is het meer ‘als je het niet weet, merk je het niet’ maar zodra de versnellingsbak er bij komt kijken is het echt óverduidelijk.

Brandstofpompie ook?

dat brandstofpompie is mij een beetje te voorbarig:  daar het bij simmetje de pomp zou kunnen zijn (alles is zo’n beetje vervangen aan z’n brandsofcircuit) wil nog niet zeggen dat iedere xm nou maar fff z’n pomp moet vervangen !!! stel je voor dat het niet de pomp is: ben je weer 1000 euro armer met nog steeds hetzelfde probleem…........

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 10 november 2006 11:27 PM
  [ # 5 ]

Bij voorbaat de pomp vervangen zou ik ook niet doen. Het kan veel meer zijn, bijvoorbeeld je luchtmassameter (als ie op de 2.1td zit), je EGR klep of een kapotte inspuitvervroeging.

Ik zou ff de computer uitlezen. Kijk naast de foutcodes ook naar de turbodruk terwijl; je stilstaat en rijdt, en naar de luchtdruk als je stilstaat en rijdt. Deze waardes moeten ook goed zijn.

Maar eerlijk is eerlijk, de Lucaspomp staat niet bekend om zijn duurzaamheid….

Een goede dealer of dieselspecialist kan redelijk gauw zien of de pomp nog goed is.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7316
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 november 2006 08:36 PM
  [ # 6 ]

ben d’r al uit: zag in de pdf files van de xm (S2) dat je de gaskabel voor een XUD11BTE gewoon op orginele wijze kan verstellen dmv een klipje.het toerental gaat met 50 omhoog.

zit nu stationair toerental op 850 ipv van 800 (bij warme moter) met als gevolg dat het schudden/trillen verleden tijd is.  Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook