Van het weekend voor het eerst de versnellingsbakolie van m’n xm ververst sinds ik de wagen heb.
Maar… De pijlstok is nog maar zo’n 20 cm lang… ops:
Op zich natuurlijk niet zo’n probleem, een andere peilstok zal zo gevonden zijn, ware het niet dat ik niet weet waar het restant van de peilstok is..
Wellicht heeft een vorige eigenaar die weggegooid (beste optie..)
Of hij ligt onderin de bak,
Of zit nog klem in de buis..
Kan iemand mij vertellen of de peilbuis te demonteren is zonder al te veel moeite, of dat er een onderpan op de versnellingsbak zit die er eenvoudig afgeschroefd kan worden?
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Versnellingsbak, peilstok ??
Nu C5 tijger…
Hmm automaat neem ik aan.
Ik heb er een peilstok aan zitten van ik denk 50 a 60 cm. Gokje.
Tja wat is er met de rest in jouw geval gebeurd.
En kan het kwaad ?
En is het te verwijderen. Ik heb werkelijk geen idee.
Ik denk als je de schacht verwijderd dat je restdeel nog veel
dieper in de bak kan vallen. Maar ook dit is een gok.
Kijk eens of je een nieuwe (sloop) kan halen en erin kan
stoppen. Als het oude deel er nog in zit is het denk ik
vrijwel onmogelijk de nieuwe erbij te douwen.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
de peilstok van een automaat is niet zo lang, zeker niet vergeleken met de motorolie-peilstok van een V6
Zolang je de indicatie-strepen maar ziet, is dat weg, hoop ik dat het niet in de bak ligt
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Het is inderdaad een automaat..
En de peilstreepjes zijn niet meer te zien hoor; ik heb alleen maar gespiraliseerd ijzerdraad, dat in ene stopt…
Een nieuwe peilstok erin duwen durf ik niet echt; stel dat de restanten van de oude wel in de schacht zitten, dan duw je die misschien verder naar beneden; lijkt me niet zo’n goed idee..
Net even een exploded view van de zf4hp18 bekeken.
Maar niets over de peilstok.
Ik denk overigens dat jij een HP20 hebt, maar dat durf ik niet
te zeggen.
Kan je het afgebroken stukje vinden in schacht ?
Tangetjes, magneetje. Ik zou het echt niet weten.
Zo’n grijpertje om schroefjes uit de diepte te halen ?
Maar of die genoeg grip heeft.. ?
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ah, een automaat heeft een peilstok, weer wat geleerd.
.
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
spiraal??? in de bak zit volgens mij geen spiraal-peilstok, alleen in de motor en die is 80cm lang.
Weet je zeker dat je de peilstok met het gele oogje hebt?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Nou ik heb meen ik wel een spiraal peilstok ja.
En ja een geel oogje.
Dat zegt nog niets over FrryV natuurlijk
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Goh, geel oogje?
Volgens mij is ie oranje (eerder rood dan geel)...
Weet het nu niet zeker meer, maar zal morgen even kijken…
Ik heb al even geprobeerd om met zo’n grijperbekje de schacht in te gaan, maar dat lukt niet, te dik.
Heb verzonnen om een moertje/spijkertje aan een touwtje te laten zakken in de schacht om te kijken tot waar ie komt. En zo dus te bepalen of er nog peilstok in de weg zit of niet. Maar nog niet aan toe gekomen tot nog toe..
Ook zo lastig dat het alweer zo pikdonker is als ik thuis kom…
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
FerryV schreef:Goh, geel oogje?
Volgens mij is ie oranje (eerder rood dan geel)...
Weet het nu niet zeker meer, maar zal morgen even kijken…Ik heb al even geprobeerd om met zo’n grijperbekje de schacht in te gaan, maar dat lukt niet, te dik.
Heb verzonnen om een moertje/spijkertje aan een touwtje te laten zakken in de schacht om te kijken tot waar ie komt. En zo dus te bepalen of er nog peilstok in de weg zit of niet. Maar nog niet aan toe gekomen tot nog toe..
Ook zo lastig dat het alweer zo pikdonker is als ik thuis kom…
lijkt me lachen als dat spijkertje los raakt van t touwtje of klem komt te zitten en dan door trillingen van t blok verder naar binnenvalt…
Nee dat is helemaal niet lache. !!
Als de bak kapot is, kan dat zeker een overweging zijn om
de XM naar de eeuwige jachtvelden te sturen, maw sloop.
Frevvy, ik zou inderdaad wel voorzichtig zijn om geen
onderdelen in de bak te laten donderen.
Zoek anders even een gespecialiseerd bedrijf op die
je verder kan helpen. Dit is met huis tuin en keuken hobby
wellicht niet op te lossen.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Het is toch wel een prachtig geel oog op de peilstok, dus dat is wel in orde gelukkig!
En uiteraard zorg ik er wel voor dat er niks anders de bak in valt; is zo jammer als dat zou gebeuren he.. Heb er net vorige week gas in laten zetten
Het is verder ook niet zo dat ik twee linker handen heb, dus ik (meestal)weet wel wat ik doe. Maar helaas is het wel zo dat ik het niet fijn vind om op m’n vrije zaterdagmiddag op de natte straat onder m’n auto te gaan liggen om te kijken hoe het allemaal zit…
Wat zou een grote schuur (liefst met brug) toch fijn zijn…
Even een ouwe koe ophalen. Kwam er vanavond achter dat de peilstok van de automaat alleen nog uit een stuk spiraalveer met de bekende gele dop bestaat. Weet heel zeker dat er een deel aan heeft gezeten, waar dat echter is, geen idee
Heb sinds de laatste check toch een paar 1000 km gereden, hoor niks geks in de bak.
Is er destijds een (niet te arbeidsintensieve oplossing gevonden om te bekijken of er iets in de vulpijp zit :
Heb er met een flinke lamp in geschenen, kan niets zien..
GrtZ
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
bij de 4/18 kun je de deksel van de automaat halen middels de 4 hoek,klembouten.
wel even plek maken, dus wat erboven gebouwd zit moet weg, accubak/Luchtfilterhuis ed..
de peilstok zelf is 20 a 30 cm lang, met een plastic puntje welk de niveua’s aangeeft.
als dit puntje onder in je bak ligt ,dan is dat allang vermaald,in het planetaire stelsel.
of dat kwaad kan durf ik niet te beantwoorden, daar de interne olie eerst door het filter gaat.
je zou eens kunnen verversen, en het filter nazien, of er plastic prut aanzit.
die 3 boutjes middenonder de bak los, dekseltje eraf halen, en dan even met een tang het filter eronderuit trekken.
4 Hp 20 heeft zover ik weet geen peilstok, maar een overstort.
mvgr wupke
Ik heb een nieuwe pijlstok gehaald, en deze heel voorzichtig in de schacht geduwd, oplettende dat ie door niets tegengehouden zou worden. Dat was niet het geval, dus die gebruik ik nu.
Andere probeersels; o.a. met ijzerdraad of een gewicht aan een touwtje, gaven geen uitsluitsel.
De nieuwe stok heeft trouwens geen spiraalveer, en ook geen kunststof uiteinde dat het niveau aangeeft. Gewoon helemaal van plat staal (wel met kunststof handgreep uiteraard).
Groet,