Xantia td d12 vliegwiel + ECU vraag
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 07 november 2006 03:40 PM

Hallo,

Ik ben bezig met een td d12 in te bouwen in mijn c15.
Nu ben ik op zoek naar een passende koppeling en heb 2 opties.
Het huidige vliegwiel behouden met een andere koppelingsplaat (ivm andere versnellingsbak).
Of een ander vliegwiel met bijpassende koppeling.

Nu de echte vraag.
Op het originele vliegwiel zitten 4 nokjes achter de starterkrans.
Deze zijn voor de toerental sensor.
Nu lijkt het mij logisch dat de ECU (computer voor motormanagment) deze nodig heeft om de inspuiting momenten te kunnen bepalen e.d.
Klopt dit?

En is het mogelijk om een ander vliegwiel met bijbehorende sensor te gebruiken? (weet dat een van een 206 hdi past en de koppeling geschikt is maar deze heeft een hele andere structuur in die nokjes)

Of gaat dit finaal mis?

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 november 2006 04:08 PM
  [ # 1 ]

Re: Xantia td d12 vliegwiel + ECU vraag

Ga je een BE3 bak gebruiken?

Voor zover ik heb gezien past een TD12 drukgroep met vliegwiel niet in een BE3 bakhuis of je moet flink gaan slijpen in het bakhuis. Je moet je afvragen hoe sterk het bakhuis daarna nog is.

Mechanisch het meest makkelijk is een 1.8 TD vliegwiel (215 mm) + drukgroep. Echter, ik denk dat je idd wel die BDP krans nodig hebt voor de ECU. kun je beschhrijven hoe die nokjes eruit zien? Steken ze uit of zijn het inkepingen?

Ik denk dat het niet goed gaat als die nokjes niet exact op de juiste plek zitten. De ECU zal het toerental en de inspuittiming afleiden van het signaal van die BDP sensor. Het is dus niet alleen belangrijk dat de nokjes er zitten, maar dat ze ook nog eens op de juiste plek zitten. Zit er op BDP nog een afwijkend nokje?

Wellicht is het mogelijk een 2.1 TD12 vliegwiel te comineren met een TD1.8 drukgroep als je nieuwe bevestigingsgaten boort en de juiste paspennen plaatst. Dat laatste moet wel met uiterste precisie gebeuren om onbalans te voorkomen. Ik weet niet of het vliegwiel dan alsnog past onder het BE3 bakhuis en of de starterkrans niet te groot is voor een “normale” startmotor”.

Anders zou het wellicht een optie zijn de nokjes op het 18TD vliegwiel in te laten frezen. Doe het dan wel in de juiste verhouding (in graden) omdat het 18TD vliegwiel een wat kleinere diameter heeft.

Toch wel een lastice complicatie waar ik eigenlijk nog niet bij had stilgestaan Surprisedops:

dappieman schreef:

Hallo,

Ik ben bezig met een td d12 in te bouwen in mijn c15.
Nu ben ik op zoek naar een passende koppeling en heb 2 opties.
Het huidige vliegwiel behouden met een andere koppelingsplaat (ivm andere versnellingsbak).
Of een ander vliegwiel met bijpassende koppeling.

Nu de echte vraag.
Op het originele vliegwiel zitten 4 nokjes achter de starterkrans.
Deze zijn voor de toerental sensor.
Nu lijkt het mij logisch dat de ECU (computer voor motormanagment) deze nodig heeft om de inspuiting momenten te kunnen bepalen e.d.
Klopt dit?

En is het mogelijk om een ander vliegwiel met bijbehorende sensor te gebruiken? (weet dat een van een 206 hdi past en de koppeling geschikt is maar deze heeft een hele andere structuur in die nokjes)

Of gaat dit finaal mis?

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.

Profiel  
 
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 07 november 2006 04:41 PM
  [ # 2 ]

Re: Xantia td d12 vliegwiel + ECU vraag

Deels BE4 en BE3.
In het bakhuis moet een 228mm koppeling passen omdat deze van de 206 hdi is nog. En die heeft ook een 228mm koppeling.

Denk dat ik toch het originele vliegwiel moet houden.
De nokjes zijn kleine metalen blokjes die uitsteken zegmaar.
Dus geen inkepingen.
En lassen aan een vliegwiel voel ik me niet zo heel veilig bij…

Misschien ga ik even naar de plaatselijke draaierij om te kijken of er iets van een adapterplaat mogelijk is om een simpele 1.8TD koppeling op het vliegwiel te monteren.
Of inderdaad andere montage gaten laten boren en tappen.
Die mensen hebben daar wel preciezie aparatuur voor.

Heb nu net een 206 koppeling en een 1.8td koppeling liggen dus kan eens even gaan passen en meten.

mpostma schreef:

Ga je een BE3 bak gebruiken?

Voor zover ik heb gezien past een TD12 drukgroep met vliegwiel niet in een BE3 bakhuis of je moet flink gaan slijpen in het bakhuis. Je moet je afvragen hoe sterk het bakhuis daarna nog is.

Mechanisch het meest makkelijk is een 1.8 TD vliegwiel (215 mm) + drukgroep. Echter, ik denk dat je idd wel die BDP krans nodig hebt voor de ECU. kun je beschhrijven hoe die nokjes eruit zien? Steken ze uit of zijn het inkepingen?

Ik denk dat het niet goed gaat als die nokjes niet exact op de juiste plek zitten. De ECU zal het toerental en de inspuittiming afleiden van het signaal van die BDP sensor. Het is dus niet alleen belangrijk dat de nokjes er zitten, maar dat ze ook nog eens op de juiste plek zitten. Zit er op BDP nog een afwijkend nokje?

Wellicht is het mogelijk een 2.1 TD12 vliegwiel te comineren met een TD1.8 drukgroep als je nieuwe bevestigingsgaten boort en de juiste paspennen plaatst. Dat laatste moet wel met uiterste precisie gebeuren om onbalans te voorkomen. Ik weet niet of het vliegwiel dan alsnog past onder het BE3 bakhuis en of de starterkrans niet te groot is voor een “normale” startmotor”.

Anders zou het wellicht een optie zijn de nokjes op het 18TD vliegwiel in te laten frezen. Doe het dan wel in de juiste verhouding (in graden) omdat het 18TD vliegwiel een wat kleinere diameter heeft.

Toch wel een lastice complicatie waar ik eigenlijk nog niet bij had stilgestaan Surprisedops:

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 07 november 2006 11:51 PM
  [ # 3 ]

Heeft de uitgaande as van de bak een andere maat dan de koppelingsplaten die bij het blok horen? Wat gebeurd er als je de koppelingsplaten van de 1.8 td in de drukgroep van de 2.1 zet? Als ie dan helemaal aangedrukt wordt gaat dat volgens mij gewoon goed.
Heb je pics? Wink

Groeten,
Jan

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 november 2006 01:39 AM
  [ # 4 ]
Chinco schreef:

Heeft de uitgaande as van de bak een andere maat dan de koppelingsplaten die bij het blok horen? Wat gebeurd er als je de koppelingsplaten van de 1.8 td in de drukgroep van de 2.1 zet? Als ie dan helemaal aangedrukt wordt gaat dat volgens mij gewoon goed.
Heb je pics? Wink

Groeten,
Jan

Probleem is alleen dat volgens mij (ik heb het wel eens geprobeerd indertijd) het BE3 bakhuis niet past over een 21TD vliegwiel + drukgroep.

Profiel  
 
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 09 november 2006 02:08 PM
  [ # 5 ]

Zal even wat foto’s maken binnenkort.
Ik ga iig het vliegwiel behouden.
Want de nokjes namaken is bijna onmogelijk lijkt me.

Hij loopt een klein beetje aan in de bak.
Niet eens heel veel.

Ik ga dus of de bak aanpassen. Liever niet omdat er toch wel aardig wat vermogen op komt..

Of een 1.8TD drukgroep pas laten maken.
De aansluitingen zijn gelijk alleen de diameter is net anders.
Ik ga zsm naar de draaierij hier die met cnc apparatuur gaten e.d. kan frezen. Op die manier moet het 100% precies lukken.
Dan het vliegwiel weer even balanceren en het moet helemaal lukken.
Dat heeft mijn voorkeur.
Kost wel een paar centjes maar dat vind ik niet zo heel erg.

Keep u posted!

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
Hilgert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 11-10-2006

Gepost: 29 november 2006 04:03 PM
  [ # 6 ]

Overigens kun je het vliegwielhuis van een 206HDi niet gebruiken! Dit zorgt er namelijk voor dat je differentieel veel te laag zit en je baksteun staat onder een hoek van 15 graden. De DW motoren staan onder een hoek van 15 graden en de XU(D) motoren onder een hoek van 30 graden. Je kunt dus wel de BE4 bak gebruiken van de 206HDI, maar dan moet je er een BE3 vliegwielhuis opzetten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook