wat bedoelt men eigenlijk als er staat dat er geen electronisch gestuurde ophanging wordt voorzien in de C6 2.2 HDI?
krijgen we dan een klassieke ophanging? of een passieve hydraulische ophanging? of toch een actieve, maar minder geavanceerd?
Re: C6 2.2 HDI: wat is dat met die ophanging??
bibberlam schreef:wat bedoelt men eigenlijk als er staat dat er geen electronisch gestuurde ophanging wordt voorzien in de C6 2.2 HDI?
krijgen we dan een klassieke ophanging? of een passieve hydraulische ophanging? of toch een actieve, maar minder geavanceerd?
Ik weet het niet percies maar, het is hetzelfde systeem dat de C6 met V6 heeft, alleen zonder AMVAR (electronische schokdempers, met 16 dempkarakters)
Re: C6 2.2 HDI: wat is dat met die ophanging??
PjotrBlom schreef:bibberlam schreef:wat bedoelt men eigenlijk als er staat dat er geen electronisch gestuurde ophanging wordt voorzien in de C6 2.2 HDI?
krijgen we dan een klassieke ophanging? of een passieve hydraulische ophanging? of toch een actieve, maar minder geavanceerd?
Ik weet het niet percies maar, het is hetzelfde systeem dat de C6 met V6 heeft, alleen zonder AMVAR (electronische schokdempers, met 16 dempkarakters)
Psies, omgekeerd kan je dus zeggen het is hetzelfde als de dikke C5s (hydractive 3+) dat wil dus zeggen, hydractive met variabele demping en vering.
Het enige verschil tussen C5 2.2 en C6 2.2 is de extra bol op de achteras, maar dat is niet voor extra standen oid. maar omdat de multi link achterwielophaning van de C6 scheef staande veerpoten heeft ipv liggende (zoals op de DS,CX,Xm,C5 etc.)
Noch hydractive 3, noch 3+, noch 3+ met AMVAR is echt actief, maar omdat ze allemaal extreem snel schakelen geven ze toch een mate van controle op carosserie en wielbeweging, die echt actieve ondersteltechnologie bijna onnodig maakt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Re: C6 2.2 HDI: wat is dat met die ophanging??
eviltwin schreef:PjotrBlom schreef:bibberlam schreef:wat bedoelt men eigenlijk als er staat dat er geen electronisch gestuurde ophanging wordt voorzien in de C6 2.2 HDI?
krijgen we dan een klassieke ophanging? of een passieve hydraulische ophanging? of toch een actieve, maar minder geavanceerd?
Ik weet het niet percies maar, het is hetzelfde systeem dat de C6 met V6 heeft, alleen zonder AMVAR (electronische schokdempers, met 16 dempkarakters)
Psies, omgekeerd kan je dus zeggen het is hetzelfde als de dikke C5s (hydractive 3+) dat wil dus zeggen, hydractive met variabele demping en vering.
Het enige verschil tussen C5 2.2 en C6 2.2 is de extra bol op de achteras, maar dat is niet voor extra standen oid. maar omdat de multi link achterwielophaning van de C6 scheef staande veerpoten heeft ipv liggende (zoals op de DS,CX,Xm,C5 etc.)
Noch hydractive 3, noch 3+, noch 3+ met AMVAR is echt actief, maar omdat ze allemaal extreem snel schakelen geven ze toch een mate van controle op carosserie en wielbeweging, die echt actieve ondersteltechnologie bijna onnodig maakt.
Het grappige is dat ze in de C6 in de “meest gesofistikeerde uitvoering” dus met de V6 exclusief etc toch een licht “deinende” veerkarakteristiek hebben ingebouwd / ingeprogrammeerd (vergelijkbaar met de CX eerder dan XM).
Als je er niet van houdt kan je de C6 nog altijd in sportstand zetten.
Mijn ervaring is dat bij afremmen en dan over een hobbelig parcours rijden je twee totaal verschillende veersensaties kan waarnemen:
1) Als je gematigd acceleert of uitbolt heb je een CX ervaring.
2) Als je evenwel snel accelereert krijg je een soortement van xantia activa veer- ervaring zonder dat je in de sportstand moet schakelen.
3) Als je evenwel voor het hobbelige parcours de C6 in sportstand zet krijg je weer een andere veer-ervaring die NIET hetzelfde is als 1 en 2.
Ja mijn C6 heeft haar geheimen nog niet allemaal prijsgegeven, ook niet na 14 000 km.
PS voor de niet-Citroën rijders: misschien hebben ze wel een punt dat het vervelend is dat de sportstand zichzelf weer uitschakelt na afzetten van de motor. Zou een menu optie van de computerinstellingen moeten worden: zowel Citroën puristen als niet puristen tevreden
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Re: C6 2.2 HDI: wat is dat met die ophanging??
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:
(..)
PS voor de niet-Citroën rijders: misschien hebben ze wel een punt dat het vervelend is dat de sportstand zichzelf weer uitschakelt na afzetten van de motor. Zou een menu optie van de computerinstellingen moeten worden: zowel Citroën puristen als niet puristen tevreden
Het was wel handig geweest als ze dit aan de Memory knoppen hadden gehangen van de bestuurdersstoel.
BTW een BMW M5 moet je ook bij iedere start weer in de 500pk mode zetten (om nog maar niet te spreken van de “Launch Control” die mag je zelfs maar 10x gebruiken, daarna is de koppeling d’raan) iet soortgelijks geldt voor de Veyron; die moet je zelfs uitzetten en met een aparte sleutel in 400km/h stand zetten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Re: C6 2.2 HDI: wat is dat met die ophanging??
eviltwin schreef:BTW een BMW M5 moet je ook bij iedere start weer in de 500pk mode zetten (om nog maar niet te spreken van de “Launch Control” die mag je zelfs maar 10x gebruiken, daarna is de koppeling d’raan) iet soortgelijks geldt voor de Veyron; die moet je zelfs uitzetten en met een aparte sleutel in 400km/h stand zetten.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: C6 2.2 HDI: wat is dat met die ophanging??
eviltwin schreef:iet soortgelijks geldt voor de Veyron; die moet je zelfs uitzetten en met een aparte sleutel in 400km/h stand zetten.
En even een rondje rond de auto lopen voor de visuele check he
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Re: C6 2.2 HDI: wat is dat met die ophanging??
Willem schreef:eviltwin schreef:iet soortgelijks geldt voor de Veyron; die moet je zelfs uitzetten en met een aparte sleutel in 400km/h stand zetten.
En even een rondje rond de auto lopen voor de visuele check he
Moet je ook een vluchtplan indienen bij de luchtverkeersleiding????
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Re: C6 2.2 HDI: wat is dat met die ophanging??
Ds23man schreef:Willem schreef:eviltwin schreef:iet soortgelijks geldt voor de Veyron; die moet je zelfs uitzetten en met een aparte sleutel in 400km/h stand zetten.
En even een rondje rond de auto lopen voor de visuele check he
Moet je ook een vluchtplan indienen bij de luchtverkeersleiding????
GRG
Nee, maar deze moeten wel allemaal weg:
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Dat gemauw over die sportknop…en de ESP mag zeker ook uit blijven staan? Ik wil gewoon een auto die mij herkent als ik instap en zichzelf al heeft ingesteld voordat ik er goed en wel inzit. Daar hebben ze dus keyless entry systemen voor.
MBT de sportauto’s…om een Visa GT uberhaupt te kunnen starten moet er aan een knop linksonder de stuurkolom getrokken worden!!!
Natuurlijk voelen 110 km/u in zo’n ding aan als 396 (110m/s) in een Veyron.
VW geeft trouwens Bugatti-rijders de gelegenheid om op topsnelheid te rijden, daar worden dan wel even nieuwe banden gemonteerd
want je weet nooit of dat stoeprandje dat je vorige week hebt meegepakt in de parkeergarage een defect gaat veroorzaken bij 390 km/h :-&
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Even voor de duidelijkheid, het gaat over het stelmotortje in de veerpoot, dat de doorvoer van de olie regelt…..In de veerbollen van een C6 zit dus geen schokdemperplaatje meer, maar een stelmotortje dat die taak overneemt.
Overigens heb ik vernomen, dat als dat stelmotortje stuk gaat, je de hele veerpoot mag vervangen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Overigens heb ik vernomen, dat als dat stelmotortje stuk gaat, je de hele veerpoot mag vervangen
psies..en er gaat nogal wat stuk bij een c6..ben inmiddels uit ellende weer lid van de wegenwacht geworden.
Auto is inmiddels 4x afgesleept. Tegenwoordig doet alleen de sportstand het nog….Blijkbaar heeft citroen na de rampzalige C5 niet veel geleerd op gebied van qualiteit.
Gelukkig doet de eend het altijd zodat ik iig mobiel ben…
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden toch?
From 100 to 0 in less than 3 seconds…
citroensap schreef:Auto is inmiddels 4x afgesleept.
Wat verwacht je van een auto met een merknaam die als je hem naar het Engels vertaalt ‘Lemon’ heet?
Wat waren de redenen dat ze werd afgesleept?
Willem schreef:In de veerbollen van een C6 zit dus geen schokdemperplaatje meer, maar een stelmotortje dat die taak overneemt.
dus de veerbollen (de niet HA-bollen dus) hebben geen klein gaatje wat dienstdoet als demper (zoals elke hydropneumaat) maar dat is een grote doorgang geworden? en hebben de HA-bollen een normale demper (zoals C5 ect.) of helemaal geen demper?
overigens:
link
als je naar de link van pjotrblom kijk en de opmerking van willem:
Overigens heb ik vernomen, dat als dat stelmotortje stuk gaat, je de hele veerpoot mag vervangen zou dat wel eens kunnen kloppen. staat me nog bij van die lezing van de xm club.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.