Hoi,
Heb een probleempje, hoop dat iemand advies kan geven. Het zit namelijk zo: vorige week bezig geweest met dashboardverlichting te repareren, dat is gelukt maar toen heb ik helaas 1,5 DAG HET CONTACT PER ONGELUK AAN LATEN STAAN. Dus accu was leeggetrokken. Enfin, weer opgeladen, maar NIET DE POLEN LOSGEMAAKT. Volgens mijn vader had ik de min-pool moeten loshalen voordat ik de accu ging opladen, anders zou mijn gelijkrichter en/of spanningsregelaar doorbranden.
Afgelopen weekend een retourtje Tilburg-zoetermeer gereden, zonder problemen. Dit was overdag, zonder licht aan.
Afgelopen maandagavond ongeveer 15 km gereden met lichten aan. Hij startte toen al wel wat moeizaam
Vanmorgen wilde hij niet starten, de accu was erg zwak…
Wat nu? Is…
1. Mijn gelijkrichter en/of spannignsregelaar stukgegaan waardoor de accu niet meer oplaadt? (of zwak, te zwak met licht aan)
2. Is mijn accu misschien te verzwakt? (is uit okt 2003)
3. Heeft het met de dynamo te maken?
4. Ik heb wel eens gehoord dat als je het contact lang laat aanstaan, de bobine dan stuk kan gaan. Verklaart dit het slechte starten (zwakke vonk ofzo?) Onderweg naar zoetermeer (dikke 100 km) reed ie overigens prima, al trilde hij op lpg meer dan op benzine…
Kan iemand me tips geven?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Met een multimeter 2x accuspanning meten:
1x met contact en motor uit. Spanning moet circa 12,5 V zijn.
1x met draaiende motor. Spanning moet circa 13,5-14 V zijn. Als je auto deze spanning bereikt, is alles toppie.
Basiscursus DS al gedaan?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan idd je bobine goed gesloopt hebben met deze actie. Ook je accu heeft een opdonder gehad omdat ie helemaal leeg is geweest, maar een goede moet daar tegen kunnen. Met het opladen kan je niet je gelijkrichter slopen tenzij je een snellader hebt gebruikt die heeel veel stroom levert.
Zoals DD al zei: meten met een goed digitale multimeter!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ok, dus gelijkrichter moet goed zijn? Dus de auto aan de praat krijgen, dan meten voor de zekerheid. Maar hoe constateer ik een defect aan de bobine?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat je auto slecht start en zwakke vonk geeft als de spanning daalt, dus als je je licht aanzet. Treedt vooral op als ie warm is dus na een uurtje rijden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Meten dus, en waarschijnlijk de accu vervangen, als je accu eenmaal helemaal leeg is geweest is ie vaak moeilijk te redden….
Wij krijgen regelmatig splinternieuwe auto’s binnen via de importeur waarvan bv een deur open heeft gestaan en de accu leeg is gelopen (helemaal leeg) deze accu’s zijn vaak gewoon kapot!
Emiel
Ik denk dat hij niet meer bijlaadt, je rijdt met een goed opgeladen accu naar tilburg en terug, en daarna is de accu al wat leeg wat het moeilijke starten verklaart. Op een gegeven moment is hij helemaal leeg waardoor de motor zelfs af kan slaan (heb ik ook eens gehad)........maar gewoon meten aan de accupolen zoals hier boven al staat, een accu is niet zomaar stuk, niet van drie daagjes leeglopen…......daar komt wel wat meer voor kijken (een paar weken)
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
vanavond bezig geweest, het groene lampje op de acculader brandde dus de accu was weer vol. ik wilde starten en gaan meten maar het hele ding wilde niet starten. wel genoeg power, de startmotor draaide vlot maar wat ik ook deed, niks!
Dus toch misschien bobine aan gort?
Ik had vorige week een keer iets van backfire, hoorde tijdens starten een knal….
Voor de zekerheid heb ik de carburateur vanavond gedemonteerd, opengemaakt en alles schoongemaakt, was heel vies (enkele jaren enkel op lpg gereden, nu ineens weer op benzine). Ik vermoed echter dat dit niks met het starten van doen had, aangezien ik op lpg wilde starten, zoals altijd.
De accu-bijlaad-test kon ik dus niet doen. zou de condensator (pas vernieuwd) misschien kapot zijn? als het contact aan is en ik druk de puntjes open, slaat een vonk over, vandaar.
wie o wie weet wat te doen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vonkt ie ook als je de motor met de startmotor laat rondgaan? aan de bobine? Aan de bougies? Een brakke condensator haal je er dan wel uit.
Als je een matige accu hebt en een matige startmotor kan het zijn dat je nu matig geworden bobine tijdens het starten niet genoeg spanning krijgt en niet genoeg vonkt om LPG te ontbranden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als de startmotor krachtig genoeg rond gaat, dan zal het inderdaad wel de bobine of de condensator zijn. Op deze manier heb ik afgelopen zomen ook de condansator van de HY verprutst.
past een bobine uit een andere auto (bijv. bx) of is dat specifiek DS?
Kan het me eigenlijk niet voorstellen aangezien een bobine van 12 volt heel veel volt maakt voor de vonk, en dat is bij iedere auto toch zo?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Jij zou echt de basiscursus een keer moeten doen….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bobine transformeert de spanning van 12V naar zo’n 20.000V….
Citroen!
DriverD schreef:Jij zou echt de basiscursus een keer moeten doen….
Graag, maar het jammere is dat die cursus maar eens in de zoveel tijd plaatsvindt…
Hoezo trouwens? Zo dom is mijn vraag toch niet? En als je het zo goed weet, wil je het mij dan vertellen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zijn wel verschillen in interne weerstand maar een oud type bobine is gewoon uitwisselbaar. Sommige DS bobines hebben een voorschakelweerstand om bij koude start een extra dikke vonk te hebben.
Ee nieuwe bobine die voor elektronische ontsteking is bedoeld zal veel meer stroom gebruiken en daarmee sneller je contactpunt/condensator verslijten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Er zijn wel verschillen in interne weerstand maar een oud type bobine is gewoon uitwisselbaar. Sommige DS bobines hebben een voorschakelweerstand om bij koude start een extra dikke vonk te hebben.
Ee nieuwe bobine die voor elektronische ontsteking is bedoeld zal veel meer stroom gebruiken en daarmee sneller je contactpunt/condensator verslijten.
Thanx bogaard :thumbsup