1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Malfunction: oliepeil/drukmeter
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1761

Gepost: 12 november 2006 07:29 PM

Hello!

Onlangs dashboardlampjes vervangen voor APK (weer een jaar goedgekeurd… Exclamation  Very Happy )... Nu schijnt alles mij mooi toe, maar blijft de oliepeil/drukmeter keurig verlicht doch nutteloos staan! Shocked
Net het dash weer losgehad, en er valt mij een aansluiting op het witte ‘opzetdoosje’ bij de meter op. Ik vind hier echter geen stekker voor?! Confused:
Moet ik me rot gaan zoeken naar de stekker die hier op hoort (misschien erachter geschoten) of hoort deze aansluiting ‘idle’ te zijn? Rolling Eyes
Is er een verklaring waarom de meter niets doet? Zekering? Of is het wellicht iets ingewikkelder?

Help!  Cool

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 12 november 2006 09:07 PM
  [ # 1 ]

Het is een heel klein pietluttig stekkertje wat je er dwars onder moet opzetten als ik me niet vergis, net onder dat opzetstukje wat je zei.

Ik kan me zo voorstellen dat je vergeten bent het er weer op te zetten, of dat het een beetje weggevallen is tussen de kabel wirwar wat je ziet als de koepel weg is…

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten

Gepost: 12 november 2006 10:31 PM
  [ # 2 ]

Mmmm, ik lijk geen stekkertje te kunnen ontdekken…  Mad
Enig idee aan welke draadkleuren dit stekkertje zit? Kan ik het misschien uit de wirwar vissen?!  Confused

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten

Gepost: 12 november 2006 11:35 PM
  [ # 3 ]

Niemand die de kleurcodes weet?
Ook niemand met een fotootje van het bewuste stekkertje misschien?

Crying or Very sad

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten

Gepost: 13 november 2006 12:13 AM
  [ # 4 ]

HELP! Crying or Very sad

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 13 november 2006 12:22 AM
  [ # 5 ]

volgens mij is ‘t een klein wit stekkertje, met 2 of 3 groene draden eraan

Profiel  

marx-7
> 900 berichten

Gepost: 13 november 2006 09:35 AM
  [ # 6 ]
Harm schreef:

volgens mij is ‘t een klein wit stekkertje, met 2 of 3 groene draden eraan

Yep dat is ‘m….ik meen drie draadjes.

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376

Gepost: 13 november 2006 11:33 AM
  [ # 7 ]

http://fotoalbum.dds.nl/sentient/tellerbehuizing

(klik op de foto’s voor grote versie)

Profiel  

dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 414

Gepost: 13 november 2006 04:55 PM
  [ # 8 ]

als mijn oliepeil te laag is brandt er dus nooit een lampje. is dit normaal? wanneer begint dat lampje eigenlijk te branden en zoja welk lampje?

ik heb bx 1.6i 1993, 120 000km

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  

marx-7
> 900 berichten

Gepost: 13 november 2006 07:03 PM
  [ # 9 ]
dabeatisflo schreef:

als mijn oliepeil te laag is brandt er dus nooit een lampje. is dit normaal? wanneer begint dat lampje eigenlijk te branden en zoja welk lampje?

ik heb bx 1.6i 1993, 120 000km

Als je zo’n oliepeilmetertje hebt zou ik daar dus nooit blindelings op vertrouwen. Het is een hulpmiddel maar haal alsjeblieft af en toe die oliepeilstok er uit zodat je het zeker weet!

Ik meen te weten dat er geen lampje gaat branden maar het “stop” lampje in combinatie met iets anders. Ik heb wel eens gelezen dat het KVS lampje dan ook gaat branden terwijl dat peil goed staat.

iemand een aanvulling?

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 13 november 2006 09:39 PM
  [ # 10 ]

Er zit op iedere BX een lampje voor de oliedruk. Is deze te laag, dan gaat het lampje in combinatie met het STOP-lampje branden.
Echter, als dit lampje aangaat, ben je eigenlijk al te laat en zal er al schade aangericht zijn aan het motorblok.
Als er nog 1 liter in het blok zit, gaat het lampje nog niet aan….. dit valt overigens met een oliepeilstok niet meer te peilen.

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten

Gepost: 14 november 2006 12:31 AM
  [ # 11 ]

thnx voor de reacties…! op de foto’s zie ik dat de aansluiting waar ik op doelde inderdaad ‘idle’ is en dus geen stekkertje behoeft…
wat dan? zekering (zit deze meter apart geschakeld)? of wellicht metertje kapot gegaan bij ‘t wisselen van de lampjes? witte kapje is daarbij (uiteraard) losgeweest…!
nu te laat en te donker om te checken.
metertje is gewoon leuk en mooi compleet; ga voor olie-info toch vooral af op peilstok, en -belangrijker nog?- olietemp-meter (en die doet ‘t nog!)
Groet,Geert   Confused

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 14 november 2006 10:21 AM
  [ # 12 ]
oudelut schreef:

thnx voor de reacties…! op de foto’s zie ik dat de aansluiting waar ik op doelde inderdaad ‘idle’ is en dus geen stekkertje behoeft…
wat dan? zekering (zit deze meter apart geschakeld)? of wellicht metertje kapot gegaan bij ‘t wisselen van de lampjes? witte kapje is daarbij (uiteraard) losgeweest…!
nu te laat en te donker om te checken.
metertje is gewoon leuk en mooi compleet; ga voor olie-info toch vooral af op peilstok, en -belangrijker nog?- olietemp-meter (en die doet ‘t nog!)
Groet,Geert   Confused

Het kan ook zijn dat de sensor gewoon de geest heeft gegeven!

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376

Gepost: 14 november 2006 12:56 PM
  [ # 13 ]

Het is ook zo, dat dit het klokkenspel is van mijn 16v, dus met oliepeil en -druk indicatie. De meeste BX’en geven alleen het peil aan in de ~15 seconden na het aanzetten van het contact, en een rood lampje bij te weinig oliedruk, dus wellicht zijn de aansluitingen dan wat anders. Had ik er even meteen bij moeten vermelden, excuus. Het zou kunnen verklaren waarom er bij jouw dash een stekkertje minder is.

Profiel  

marx-7
> 900 berichten

Gepost: 14 november 2006 04:38 PM
  [ # 14 ]

Uit je openingsverhaal merk ik op dat het metertje wel gewerkt heeft?

Mocht dat zo zijn zul je toch ergens de oorzaak aan de achterkant van de dash moeten zoeken, die heb je tenslotte losgehad. Ik kan me uiteraard vergissen Surprisedops:

Bij mijn bx werkte deze ook niet maar ik heb de sensor eruit gehaald, schoongemaakt en weer gemonteerd. Toen viel me op dat het aansluitblokje op de sensor verrot was. Kabels doorgeknipt en gewoon kabelschoentjes opgezet en het werkte weer.

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 14 november 2006 10:36 PM
  [ # 15 ]
arthurbx schreef:

Ik heb ontdekt, dat dit metertje eerst als een oliepijlstok werkt, om vervolgens de oliedruk aan te geven. De pijlstok zelf er ook eens uitgetrokken en toen geschrokken. Hoewel het metertje een goed pijl aangeeft en de drukmeter rond 5 staat als ik rijd, zit er volgens de pijlstok te weinig olie in het carter. Het onderhoudsverleden laat zien, dat er al eens een nieuw pijlstok is aangeschaft, dus kennelijk een oud gegeven?
Wat moet ik nu vertrouwen? Hoelang moet de pijlstok zijn? Kan de elektronika van slag zijn?

Ik zou op de peilstok afgaan, niet op het metertje.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook