Beste mensen,
Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Xantia uit 1993, een automaatje. (heerlijk!)
Maar vandaag had hij een slechte start van de dag.
Na het starten gingen de stop lampjes heel eventjes branden en ik voelde en hoorde dat die moeite had met de motor stationair te laten draaien. Dit gecombineerd met een hoog piep geluid van een aantal seconden.
Nadat hij eindelijk draait, doven de stop-lampjes en komt hij gewoon omhoog. Maar het rijden gaat vervolgens niet soepel. doordat hij moeite heeft met het aan de praat houden van de motor, tevens trilt de motor of het stuur. Dit duurt overigens ruim 10 minuten. (daarna op de snelweg geen problemen meer)
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en wat zou ik eraan kunnen doen?
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Hoi NiekZ, welkom.
In eerste instantie denk ik aan een slippende multiriem. Die drijft je dynamo en je hogedrukpomp voor de hydroliek aan. Als hij slipt hoor je zo een gepiep (meer gekrijs eigenlijk ). en dat verklaart ook het oplichten van de stoplampjes misschien (te weinig druk). Ik weet alleen niet wat dat met het moeilijk lopen van de motor te maken kan hebben. Enige wat ik kan bedenken is dat een lagertje in de hogedrukpomp vast zit of zwaar loopt, maar dat heb ik nog nooit eerder gehoord.
Weet je ook welke lampjes precies oplichtte? De stoplamp kan in combinatie met verschillende lampje branden.
Groeten Nico
Hallo Nico,
Volgens mij was het het controle-lampje van de LHM vloeistof icm het stop lampje.
Dat zou dan goed kunnnen, als de pomp geen of te weinig aandrijving krijgt.
Maar het trillen/schudden van de motor vind ik nog steeds raar.
Tenzij het de stuurbekrachtiging als die ook door die distributieriem aangedreven wordt. Is dat zo?
En weet jij of iemand anders of die distributieriem opnieuw aangspannen kan of moet worden? Of betekent dit dat hij versleten is?
Trouwens, vanavond toen ik naar huis ging en de auto na een dag werken weer starte, deed hij alles zonder problemen…
Zou het het koude/natte weer kunnen zijn??
Oh ja, het oppompen duurt trouwens ook best lang, bijna een halve minuut. Kan dat?
Groeten,
Niek
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
je moet de distributieriem niet verwarren met de multiriem.
distributieriem: loopt over de krukas, nokkenas(sen) en de waterpomp en wordt op spanning gehouden door een spanrol of rollen (16V) en deze is niet in het zicht.
multiriem: loopt over de krukaspoelie en drijft de dynamo en de hydro-pomp aan en wordt ook gespannen door een spanrol en is zichtbaar als je voor de auto staat links aan de zijkant van de motor. als deze versleten is of niet goed gespannen of een combinatie van beide, kan ie gaan slippen waardoor je pomp soms niet goed ronddraait. zeker met het vochtige en kouwe weer van nu. de stuurbekrachtiging wordt ook door de pomp verzorgd. jouw type xantia werkt als volgt: hydropomp….drukregelaar…..opbrengstverdeler die de LHM distribueert naar behoefte. ( remmen, sturen of vering )
succes en groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Hallo Pasqual,
Bedankt voor de uitleg, ik geloof dat het nu duidelijk is.
Dat betekent dus eigenlijk dat ik de multiriem moet laten spannen.
Een maandje geleden heb ik een gereviseerde dynamo erin laten plaatsen, dus misschien is het niet voldoende strak gespannen gemonteerd.
By the way, vandaag (zoals vele dagen), geen startproblemen gehad…
En de reden van het schudden/trillen blijft nog steeds een beetje vaag.
Groeten, Niek
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
is er met die dynamo ook een nieuwe multiriem op gekomen? dat kun je vrij snel zien: dan is de opdruk ( merk en type ) nog zichtbaar op de gladde kant. deze riem is vrij goedkoop, ik dacht zo’n 18 euri. als je zelf ook een beetje kan knutselen kan ik je wel ff uitleggen hoe je de spanrol kan aanspannen.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Nee, er is geen nieuwe riem geplaatst. Maar ik moet er nog eens naar kijken, want ik weet niet eens hoelang deze riem er al op zit. Volgens mij pas zo’n 45.000km geleden vervangen.
Maar als je het spannen uit kan leggen; graag. Dan duik ik er dit weekend even in!
Groeten,
Niek
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Nou, zojuist even gekeken; er zit wel een nieuwe riem op.
Dus kwestie van aanspannen!?
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
nou, daat gaat ie dan: zet de auto in de hoogste stand voor het gemak, zet ‘m voor het liefst op bokken i.v.m. het inzakken, rechtervoorwiel eraf, plastic beschermkap eraf en dan zie je de spanrol goed zitten. je kijkt tegen 2 stuks imbusbouten aan van ik dacht 6 mm. die moet je een aantal slagen losdraaien ( niet eruit ). nu zie je aan de onderkant een stelbout zitten, hiermee kun je de spanrol mee omhoog of omlaag draaien. ( spannen-ontspannen ) als je de riem spant, moet je aan de riem voelen op het gedeelte tussen de pomp en de dynamo; als je de riem nog ongeveer een kwartslag kan draaien, zit ie aardig goed op spanning.
voor ik het vergeet: de bovenste imbusbout is moeilijk bereikbaar omdat er een koelslang onder de chassisbalk door loopt; als je deze slang uit de klem trekt- met beleid - kun je er makkelijk bij. ff een verlengstuk op je ratel zetten, en tussen de slang en de chassisbalk door. niet vergeten de imbusbouten weer vast te draaien. succes. hopelijk is dit de oplossing van je probleem.
mocht iemand nog een aanvulling weten….ga je gang
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Haynes zegt dat je de riem op het langste stuk “under firm thumb pressure” ongeveer 5 mm moet kunnen indrukken. Vind het toch altijd een beetje gevoelswerk. Te strak is ook weer niet goed want dan kunnen de lagers vroegtijdig kapot gaan. Ik gebruik ook meestal de kwartslag-draaien-methode. Ook voor de distributieriem en het is altijd goed gegaan.
Voel ook van te voren even hoe strak hij zit, dan heb een een beetje gevoel erbij wat het verschil is. Ik sluit ook de mogelijkheid nog niet uit dat er een lager versleten is en vast zit/zat wat misschien komt doordat hij te strak staat.
Groeten en succes,
Nico
Oke, bedankt voor jullie info.
Ik denk dat het me wel moet gaan lukken.
Een paar maanden geleden heb ik een nieuwe buitenspiegel gemonteerd; dat kostte me een uurtje werk. Dus hier zal ik wel wat langer mee bezig zijn!
Ik zal na het weekend het verslag uitbrengen.
Groeten,
Niek
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
je hebt meer tijd nodig voor de voorbereiding en afronding dan voor het werkelijke stellen. je zal zien dat het stellen van de spanrol niet zo ingewikkeld is, zelfs erg makkelijk.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Beste mensen,
Het is gelukt!
Kostte wel wat tijd en moeite om er goed bij te komen, maar dankzij jullie uitleg is het gelukt.
Bedankt!
Groeten,
Niek
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
trillende motor
Tja, daar ben ik weer.
Dit weekend de riem opgespannen, staat iets strakker dan dat ie was.
Maar de problemen zijn toch niet geheel opgelost!
Gisteren was het een koude, vochtige ochtend. En je raadt het al; weer die startproblemen. Alleen geen piepend/scheurend geluid, alleen het trillen.
Hij had gewoon moeite met rustig stationair draaien. Het lijkt wel of die dan op het randje hangt van afslaan. Dat gaat dus gepaard met het trillen/schudden. Het is natuurlijk een automaat, dus die behoort zich (bij wegrijden) draaiende te houden. Dat ging maar net goed. Pas na een kwartier ochtendspits in de stad, ging hij pas rustiger draaien. Daarna de snelweg op: geen problemen meer.
Tijdens de momenten van stilstand heb ik hem in neutraal gezet en het toerental naar net iets boven de 1100 gebracht om hem rustig te laten stilstaan. Stationeer zat ie iets onder 1000. (900 of zo.)
Overigens is dit dus de tweede keer dat het gebeurt. Beide keren op een vochtige koude morgen.
Iemand enig idee?
Groeten,
Niek
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Je geeft zelf al aan dat het probleem zich voornamelijk voordoet bij vochtig weer. Veelal ligt dit aan versleten bougiekabels of ergens een gecorrodeerd contact. Maak alles is een keer goed schoon. Spuit alles in met contactspray.
Let ook op de aansluiting van de stappenmotor e.d.
Schaf sowieso nieuwe bougiekabels aan.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
om het simpel en goedkoop te houden: trek de bougiekabels eens een voor een van de bougies af en spuit de kapjes eens in met WD-40 en plaats ze terug. de kapjes zijn zo ontworpen dat er moeilijk vocht in kan, maar eenmaal eronder kan het daarintegen ook niet meer weg en trekt het uiteindelijk in de kabel. als je motor hierdoor beter gaat lopen, kan je het beste een nieuwe set kabels kopen en monteren. dit kan ook het trillen verklaren omdat er dan waarschijnlijk een zwakke vonk is of soms zelfs geen bij een van de bougies, dus geen verbranding bij de desbetreffende cilinder en een onregelmatige loop. maar electronische storingen kunnen zeer irritant zijn omdat ze niet altijd makkelijk op te sporen zijn.
veel succes en groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0