Pasqual schreef:om het simpel en goedkoop te houden: trek de bougiekabels eens een voor een van de bougies af en spuit de kapjes eens in met WD-40 en plaats ze terug.
Contactspray bedoel je, WD-40 gebruiken is niet zo slim
Juist, contactspay moet wel lukken…
Wat is de stappenmotor? Dan kan ik daar dus ook op letten.
Ehm.. Hoeveel bougies behoor ik te vinden?
En hoe kom ik bij de achterkant van de motor?
En hoe demonteer ik de kabels?
(en waar komen ze vandaan?)
Oke, ik heb inmiddels het Haynes boek aangeschaft en ben in afwachting daarvan. Leek me inmiddels geen slechte investering.
Om een of andere reden voorzag ik minder beren op de weg bij het aanspannen van die riem, dan nu bij het schoonmaken en/of vervangen van de bougiekabels.. Is dat een terecht voorgevoel? (hij doet het nl. vaker wel goed dan niet, dus duik ik er niet in, op of achter voordat ik weet wat ik kan verwachten)
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
ZX1.4i schreef:[]
Contactspray bedoel je, WD-40 gebruiken is niet zo slim
WD-40 is ook geschikt voor electrische componenten en het weert vocht.
dus zo slim is het wel.
als je niet zo goed weet hoe de kabels en bougies zitten, zou ik ze ook maar niet zomaar loshalen. als je de volgorde doorelkaar haalt klopt je ontstekingsvolgorde niet meer. het beste is om ze een voor een los te halen en in te spuiten en meteen weer terug te plaatsen. ook een mogelijkheid is dat de bougies op zijn. probeer eens na te gaan hoe lang ze al mee gaan. volgens mij gaat een beetje bougie zo’n 20.000 km mee.
de bougies( 4 stuks ) zitten niet aan de achterkant maar bovenop de motor en de bougie-kabels zitten daar bovenop geduwd. die kun je zo lostrekken. bougies moet je eruit draaien met een sleutel. er zal heus wel iemand in je vriendenkring rondlopen die dat al eens heeft gedaan en je ermee kan helpen.
succes en groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
en om te voorkomen dat we een hele discussie op gang brengen of WD-40 wel of niet geschikt is; contactspray is inderdaad beter geschikt voor electrische componenten, maar WD-40 is meer algemeen bekend en goedkoop en ook te gebruiken voor dit soort problemen.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:en om te voorkomen dat we een hele discussie op gang brengen of WD-40 wel of niet geschikt is; contactspray is inderdaad beter geschikt voor electrische componenten, maar WD-40 is meer algemeen bekend en goedkoop en ook te gebruiken voor dit soort problemen.
groeten Pasqual.
Hoera…..give that man a cigar
alles goed broertje : heheh
maar effe ontopic…..ben inderdaad voorzichtig met het lostrekken van kabels als je al moeite hebt om de bougies te vinden….bij twijfel vraag iemand die dat wel weet. En nu je daar toch bezig bent, pak dan ook de verdelerkap en rotor mee, kost maar een paar euro en scheelt een hoop!
Jammer dat je zo ver weg woont, we hadden je er graag bij geholpen, kwestie van een half uurtje
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
of start je xantia en start je tomtom of henkhenk op en rij richting Sittard en dan helpen Marx-7 en ik je wel. kom je ook eens buiten de provincie.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
In ieder geval bedankt voor het aanbod!
Ik wacht nog een even het Haynes boek af en duik er dan zelf in.
Moet wel lukken…
BTW; Drie weken geleden was ik nog in Venlo. Is geen Sittard maar wel buiten de provincie!
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
het zal je zeker lukken, hoewel een beetje hulp nooit slecht is. we horen het verder wel. nog problemen gehad met je multi-riem?
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Nee, geen problemen meer gehad met de multiriem.
Maar ook geen start- en/of bougieproblemen.
En dat vind ik dan op een bepaalde manier weer jammer, omdat het nu zo’n vaag probleem lijkt te worden… Snap je?
Ben natuurlijk blij dat ie gewoon rijdt!
Ik ga trouwens ook even een nieuw bericht maken met een ander probleempje…
Gr. Niek
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
Daar ben ik weer.
Eindelijk het haynes boek in bezit! wat een bijbel!
Toch grappig dat ik geen idee had hoeveel bougies ik zou kunnen vinden en waar dan wel…. Hahaha! (tja, ik lach er maar om….)
Gezien de ‘moeilijkheidsgraad’ heb ik ook maar meteen de bougies vervangen. en natuurlijk de boel met WD40 ingespoten.
In ieder geval bleek het vervangen van de bougies een eitje, nadat ik een verlenging had verzonnen voor het pijpsleuteltje dat ik had. (de verlenging was overigens een groter formaat pijpsleutel die er precies oppaste.)
1 kabelaansluiting was redelijk verroest/gecorrodeerd bij de contactpunten. Dat heb ik schoongemaakt en tevens de stekkers bij de bobine.
Nu nog even wachten op een vochtige koude ochtend….
De afgelopen tijd rij ik trouwens ongeveer 1 op 8,7 terwijl dit in het begin 1 op 10 tot 1 op 11 was. Ik vermoed dus slechte ontbranding van een cilinder en ga ervan uit dat dat nu weer is verholpen!
In ieder geval bedankt voor de adviezen!
groeten,
Niek
Xantia 2.0i SX Automaat 06-1993
marx-7 schreef:En nu je daar toch bezig bent, pak dan ook de verdelerkap en rotor mee, kost maar een paar euro en scheelt een hoop!
Die onderdelen zitten niet in een Xantia, er zit een verdelerloze ontsteking in die werkt met een DIS-Bobine.
Van dit type bobine is bekend dat ze weleens sneuvelen, een nieuwe kost c.a. €90.