Aansluiten contactslot 1.9D
madpatrick
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16

Gepost: 14 november 2006 12:15 AM

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb in mijn boot een Citroen BX dieselmotor type 162 (1.9D)
Nu is het contact slot niet goed aangesloten en wil ik dit in orde brengen.
Echter mijn kennis laat mij in de steek en de Vraagbaak die ik gekocht hebt helpt mij hierook niet.
Ik heb het volgende gedaan:
contact 30   - Accu
contact 19   - Gloeien via relais
contact 50a - Starten (denk ik, dunne draad gaat naar de bendix)
contact 15   - Paneelmeters +

Is dit goed, of mis ik hier iets
Contact 17 is niet aangesloten, maar hier wil ik een lampje op aansluiten zodat ik zie dat de motor aan is.

Als er iemand een elektrisch schema heeft van de motor, zou ik hiermee zeer blij zijn.

alvast bedankt

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 14 november 2006 12:41 AM
  [ # 1 ]

Re: Aansluiten contactslot 1.9D

madpatrick schreef:

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb in mijn boot een Citroen BX dieselmotor type 162 (1.9D)
Nu is het contact slot niet goed aangesloten en wil ik dit in orde brengen.
Echter mijn kennis laat mij in de steek en de Vraagbaak die ik gekocht hebt helpt mij hierook niet.
Ik heb het volgende gedaan:
contact 30   - Accu
contact 19   - Gloeien via relais
contact 50a - Starten (denk ik, dunne draad gaat naar de bendix)
contact 15   - Paneelmeters +

Is dit goed, of mis ik hier iets
Contact 17 is niet aangesloten, maar hier wil ik een lampje op aansluiten zodat ik zie dat de motor aan is.

Als er iemand een elektrisch schema heeft van de motor, zou ik hiermee zeer blij zijn.

alvast bedankt

Oei, da’s lastig. Ik heb wel een boek waarin dat schema staat (RTA) maar dat is zo matig leesbaar dat ik geen poging ga doen het te scannen.

Het zal ongetwijfeld iets anders zijn dan het schema van 1987 af (het motornummer wat je noemt is in de oudere BX-en geleverd), wat je kunt vinden op: http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/

De schema’s van de oude series BX-en zaten bepaald niet zo consequent in elkaar als de latere versies, maar misschien is het voldoende om uit te vlooien hoe het zou kunnen werken. Heel veel elek heeft een diesel niet nodig tenslotte.

Wat er ongetwijfeld toen ook al opzat (het stopt zo moeilijk zonder) is de elektrische afslag op de dieselpomp; zo te zien ben je die nog niet tegen gekomen.

Behalve die heb je eigenlijk geen motor-elek nodig, op de startmotor (handig) en de gloeiers (start prettiger) na. Een dynamo is wel handig maar niet essentiëel voor het starten of lopen.

Succes!

Ich bin ein Breaker

Profiel  

madpatrick
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 november 2006 12:55 AM
  [ # 2 ]

Wat er ongetwijfeld toen ook al opzat (het stopt zo moeilijk zonder) is de elektrische afslag op de dieselpomp; zo te zien ben je die nog niet tegen gekomen.

Deze ben ik tegen gekomen. Weet jij of deze ook via het contact moet lopen. Ik kan me voorstellen dat deze afschakeld wanneer het contact afgezet wordt.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 14 november 2006 01:19 AM
  [ # 3 ]

madpatrick schreef:

Deze ben ik tegen gekomen. Weet jij of deze ook via het contact moet lopen. Ik kan me voorstellen dat deze afschakeld wanneer het contact afgezet wordt.

Er moet in ieder geval spanning op staan, anders gaat de motor nooit lopen. Het is de stop-voorziening, deze moet wel via het contact, want anders krijg je de motor nooit uit! Tenzij je ‘m met de mechanische noodstop op de dieselpomp kunt bedienen, maar dat lijkt me niet handig.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

madpatrick
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 november 2006 01:33 AM
  [ # 4 ]

karel schreef:

Er moet in ieder geval spanning op staan, anders gaat de motor nooit lopen. Het is de stop-voorziening, deze moet wel via het contact, want anders krijg je de motor nooit uit! Tenzij je ‘m met de mechanische noodstop op de dieselpomp kunt bedienen, maar dat lijkt me niet handig.

Dan lijktmij het beste deze op contact 17 te zetten.
Deze wordt gebruikt bij het starten en blijft aan na het starten.

volgens deze aansluitlijst :
link :http://www.equipment.ath.cx/instrument_pdf/DIN72552 nl.htm

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook