Ik heb problemen met mijn ventilator.
Eerst was de motor van de ventilator stuk, deze heb ik vervangen door een exemplaar van de sloop. Deze heeft het precies 2 weken uitgehouden. De motor zelf is niet stuk. Wanneer ik deze 12V vanaf de accu geef draait ‘ie als een dolle. Ik kan geen spanning meten op de multistekker die op het weerstandblok is aangesloten. Daarop nog een stuk dashboard uitgebouwd om de ventilator schakelaar te bereiken en ook daar meet ik geen spanning op de multistekker. Ik weet nu echt niet meer waar ik moet zoeken. De zekeringen lijken heel. Toch lijkt er geen stroom aan te komen bij de ventilator schakelaar. Als iemand een tip heeft dan hoor ik het graag!
Mijn vragen:
Heeft er iemand een overzicht van de zekeringen van een ZX zodat ik zeker weet welke zekering ik moet controleren.
Weet er iemand op welke draad van de multistekker van de schakelaar in ieder geval stroom moet staan? Misschien kan ik deze overbruggen met een andere 12V draad.
Even een update:
De stekker op de ventilatorschakelaar heeft zes kontakten,
4 kontakten boven, wit - geel - grijs - paars (=massa)
2 kontakten onder, blauw - groen (=massa)
Ik zou graag een of meerdere van deze draden direct 12V geven om zo mijn probleem op te lossen. Heeft een van jullie enig idee op welke draad ik dat het beste kan doen?
De stekker op het weerstand heeft 5 kontakten naast elkaar,
de kleuren: wit - blauw - rood - geel - grijs. Daarvan is rood met het kontakt aan de plus draad.
OPLOSSING:
Ik heb op de multistekker van het weerstand de rode + draad doorverbonden met de blauwe. Alle standen van de ventilator werken nu weer. Niet helemaal zoals het hoort maar het werkt.
Nu eerst naar de keuring en dan nog maar eens met een ander weerstand proberen.
Zoek ook eens goed op het forum. Als me goed herinner zit er ook een of ander ding in de bak onder de ruitenwissers die af en toe de geest geeft.
Jos van der Voort
Dat klopt, dat is de weerstand. Die zit aan de passagierskant in het luchtkanaal. Ik meet daar ook geen stroom, vandaar dat ik dichter naar de accu ben gaan zoeken en ik kwam zodoende bij de schakelaar uit. Helaas heb ik daar ook al geen spanning. Wel op de zekering dus dat is het rare aan het hele verhaal. Ik zit echt met de handen in het haar.
Dan ben ik uitgepraat. Geen techneut….
Jos van der Voort
Maakt niet uit joh, toch bedankt voor het meedenken!
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik zou toch nog maar even kijken naar de verwarmings weerstand, ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad en toen bleek het de weerstand te zijn, deze kost ongeveer 14 euro bij de dealer.
ga in dit geval wel voor een nieuwe want je weetniet hoelang eentje van de sloop het uithoud
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Dat was ook mijn gedachte vandaar dat ik die al door een nieuwe vervangen heb. Helaas zonder resultaat.
Ik krijg geen stroom bij mijn ventilatorschakelaar en vanaf daar gaat (denk ik) de stroom pas naar het weerstand toe. Zover ik heb kunnen zien gaat daarna de rode draad vanaf de weerstandf naar de motor van de ventilator. Maar mijn probleem zit dus eerder in het systeem. Tussen de zekering en de schakelaar.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
oke dan moet ik ook even nadenken en blijf wellicht het antwoord schuldig ops:
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Ik ben hier aan het duimen dat je misschien toch iets te binnen schiet.
Waar ik zelf mijn hoofd over breek, is hoe ik het beste de 12V bij de schakelaar kan krijgen.
Ik heb al de blauwe en witte draad van de schakelaar van 12V voorzien maar nog niet met het gewenste resultaat. Ik had gehoopt dat er 1 draad met 12V aankwam bij de schakelaar die daar in vieren werd verdeeld. Maar dat lijkt niet zo te zijn.
Ik zou ook graag weten wat de juiste volgorde van de stroom is.
accu & zekering -> schakelaar -> weerstand -> ventilator
of
accu & zekering -> weerstand -> schakelaar -> ventilator
Misschien kun je me helpen?
Nee, dat denk ik niet. Als er stroom door de ventilator gaat moet ‘ie gaan draaien. Ik heb juist geen stroom. Helaas!
Precies, dan zit de schakelaar tussen de accu en ventilator.
Bij onze ZX-en wordt de snelheid van de ventilator bepaald door de schakelaar en 3 spiraal weerstanden.
Ik zou onder andere graag willen weten welke eerst stroom krijgt, de schakelaar of de weerstand.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Accu - zekering - weerstand- ventilator
De kachelknop zit aan de weerstand gekoppeld en is een soort potmeter.
Probeer eens een multimeter met doormeetfuntie, geluidje dus. Zet 1 draadjes in de zekeringskast (met accu los) en ander kun je op zoek gaan naar piepje.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Dat is een goed idee.
Als ik je verhaal goed begrijp zou de stroom vanaf de zekering bij de weerstand uit moeten komen. Zal ik dan op de multistekker van de weerstand beginnen met doormeten?
Heb ik dus gedaan, op de rode draad van de multistekker staat plus als het kontakt aan staat. Die rode draad heb ik in de stekker doorverbonden met de blauwe en nu werkt alles weer zoals het hoort. Alle snelheden van de ventilator doen het weer. Ik ben blij!
Bedankt voor jullie hulp, ik zat echt met de handen in het haar en nu is het ‘met z’n allen’ toch gelukt. Zo zie je maar, aan een goeie oude diesel heb je altijd wat..
markwerkman schreef:ik zou toch nog maar even kijken naar de verwarmings weerstand, ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad en toen bleek het de weerstand te zijn, deze kost ongeveer 14 euro bij de dealer.
ga in dit geval wel voor een nieuwe want je weetniet hoelang eentje van de sloop het uithoud
Ik denk achteraf dat jij toch gelijk gehad, Mijn ‘nieuwe’ weerstand kwam van een sloopwagen. Ik vraag me toch af wat ik nu doorverbonden heb. Anybody :
Na de keuring haal ik een nieuwe bij de dealer en ik ben benieuwd of de dooverbinding er dan uit kan.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik ben wel benieuwd laat je het nog even horen, morgen 17 11 moet mijn zx voor de keuring spannnend is het altijd komt hij er door of niet?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Grappig, de onze moest ook voor de 17e gekeurd zijn. De keuring is goed gegaan vandaag, we mogen weer een jaar rijden.
Enige 2 probleempjes tijdens de keuring; een kapot kentekenplaat verlichtingslampje en een vastzittende deel van de achterremmen. Beide problemen zijn tijdens het keuren verholpen. Het lampje doordat de keurmeester een oogje dichtkneep en het andere hebben ze gangbaar gemaakt met kruipolie.
Ik hoop dat jij morgen net zoveel mazzel hebt als wij! Succes!