Bereid zijnde de concessie te doen een italiaanse-techniekvrije SM te bezitten, zou dit een goede keuze kunnen zijn?
http://www.frederic-poncet.com/spip.php?article18
Welke konijnen uit hoge hoeden zou ik kunnen verwachten? Ofwel: waar op te letten/ waarnaar vragen?
Zou ik nog iets met die lpg installatie aankunnen of wordt die nooit goedgekeurd in NL?
Moet ik als de sodemieter afreizen naar Noord Frankrijk of is dit een valkuil waar ik gillend bij weg moet rennen?
Mischien houd het frans de mense wat op
Hier in het nederlands…
af en toe beetje scheef maat voor de meeste stukken duidelijker dan het frans denk ik:
Citroën SM, 1972
zondag 20 augustus 2006, door Frédéric PONCET
Het is besloten: ik ga mijn SM verkopen. Het was een moeilijke keus, maar ik moet toegeven dat ik de vereiste tijd niet meer heb om me een minimum ervan (zonder te tellen slechts, als ik het deed , zou ik de middelen ervan pécuniers niet hebben) te bezetten. Dat doet iets meer van vijftien jaar dat ik het heb gekocht en zij minder dan 10.000 kilometers heeft gedaan. Eerder dan het laten ter plaatse dépérir, verkies ik me erover te scheiden.
Ik sta het af voor 5000 € om te bespreken. Zij is momenteel bij de garagehouder (sinds 10/11; onbepaalde pech momenteel ).
Ik 55.000 F in augustus 1991 heb het gekocht (de grijze kaart wordt van 10/9/91) gedateerd. A cette époque werd SM in goede stand tussen 100.000 en 120.000 F verkocht. Zijn waardevermindering was niet te wijten aan zijn stand, maar aan feit dat zij werd gewijzigd.
Zij wordt door een motor van DS 21 bewogen en aan LPG uitsluitend (het reservoir benzine werd neergezet gevoed en het wiel van hulp heeft zijn plaats, onder het reservoir LPG genomen. Het reservoir is recent (2000) en voorzien in een veiligheidsklep. Hij is in overeenstemming met de huidige reglementering en zij kan dus de ondergrondse parkeerterreinen bereiken.
De versnellingsbak is die van oorsprong. De doos van SM is in feite een doos van DS 5 snelheden, waarvan een carter wordt gewijzigd om de regulator van „Diravi“ te ontvangen. Het studiebureau Citroën had in het begin de mogelijkheid voorzien om een motor van DS onder de motorkap van SM te stijgen, hetgeen uitlegt dat deze verandering mogelijk heeft geweest. De keuze werd niet omwille van een reden commercieel tegengehouden, maar zij vormt geen belangrijk betrouwbaarheidsprobleem, integendeel. De motor van DS geeft veel meer groot dan Maserati van oorsprong. Bovendien zijn de voorarmen van opschorting „grondig“ (en niet „getrokken“ zoals op DS) en derhalve laten de sferen van opschorting een gemakkelijkere toegang tot de motor.
Een woord met betrekking tot „Diravi“ (directie die van onderworpen oproep getuige wordt geweest). NAAR mijn mening, is het wat het plezier grotendeels doet om SM (met zijn houding van weg, natuurlijk) te leiden.
Dit hulpmiddel werd later op CX hernomen, in „een verzachte“ versie. Het is een mechanisme van oproep van de wielen in rechte lijn, die meer zeer handelt dat de snelheid hoog is. De bijzonderheid van SM, is het dat de directie niet alleen wordt ondersteund maar ook zeer weinig vertraagd: een omloop van stuur voldoet om de grondige wielen te richten. Bijna zoals op een auto van wedloop. Het die is en buitengewoon tegelijkertijd aangenaam van bestemming doet veranderen. A geringe snelheid, manoeuvreert men deze auto van een ton en half en 4,87m van lengte, eveneens gemakkelijk dan een fiets.
Natuurlijk zou het gevaarlijk aan hoge snelheid zijn, want de mindere valse beweging zou het kunnen verzenden in de versiering. Het is daarvoor dat Diravi werd uitgevonden. De oproep die aan de snelheid wordt onderworpen, verplicht de auto om zijn kaap, en bestuurder te houden om een inspanning te leveren om het ervan af te wijken, van net zoveel belangrijker dan rolt men snel. Maar overbrengingsverhouding blijft natuurlijk dezelfde, en het voldoet om het stuur van een tiende van omloop te richten om van rij op de autoweg te veranderen… men moet het geprobeerd hebben om te weten, en te betreuren dat deze „“ toverdirectie niet op recentere auto’s werd hernomen.
Een woord eveneens met betrekking tot de houding van weg. Een dag, zult u zich laten gaan om een bocht te nemen een beetje te snel, op een een beetje vochtige rijweg of met banden ervan grens van slijtage. U zult de banden horen knarsen maar u zult de indruk hebben die zij niet slipt. In feite slipt zij op evenwichtige wijze van de vier wielen. Het is verrassend! De moraal: als banden knarsen, heft de voet op, het is misschien u. En zelfs wanneer zij niet in tête-à-queue vertrekt, kan zij niettemin de berm bijten…
Natuurlijk verleent de motor van DS aan LPG hem nervosité van de motor Maserati niet. Wanneer hij in vorm is, slaagt hij meer of minder erin semblant te doen dank zij zijn vrij hoog paar. De topsnelheid is waarschijnlijk zeer lager dan 200 km/h, maar ik heb nooit het kunnen proberen op traject. Troost, is het veel meer economisch. LPG blijft voor minder het dure moment dan de stookolie. Men vindt erover in alle stations van autoweg en grote steden. Het reservoir doet 90 liter, hetgeen hem een autonomie van 800 km verleent. Er blijft genoeg plaats in de kist voor de bagages van de vier passagiers, op voorwaarde redelijk te blijven, natuurlijk.
De te noteren punten:
Sinds 14 jaar heeft zij altijd in een garage met een hoes geslapen. Zijn vloer is gezond, maar zij heeft van de corrosie beneden van vleugels en portieren en op de motorkap (men onderscheidt de aanvallen beneden van kassa op de foto’s van profiel en drie-kwart achterkant). Het kwade werd door het „frameto“ gestopt, maar men moet werkzaamheden van carrosserie overwegen;
het binnenste is opnieuw maakt aan de economie door de vroegere eigenaar geweest. Hij er heeft per plaats van de gebrek aan stoffen, het zou zijn opnieuw te maken;
de voorbanden hebben ongeveer 4500 km (banden Goodyear die in de urgentie ten gevolge van lekke band worden gekocht), de banden achter en het wiel van hulp iets minder en zijn een Michelin XWX, overeenkomstig het model van oorsprong (niet een rekening).
enkele rekeningen (leemte tussen 1991 en 1994)
Buiten dat, zijn er niet slecht kleine dingen om te herzien (geblokkeerde rechte lève-vitre, automatisch arrest van de ruitewisser die niet werkt…)
De technische controle wordt gedaan, hij legt op om de knieschijven van stel voor te veranderen.
A volgen.
En de kilometerstand?
In theorie, 98395 km. Zij geeft 64168 km aan de teller te kennen maar hij werd in 2000 veranderd, oud gaf 95689 aan, nieuw gaf 61780 km te kennen. Er is een onzekerheid want hij is me meer dan een jaar nodig geweest om een nieuwe teller te vinden; maar zij is zeer weinig dit jaar, waarschijnlijk minder dan 400 km gerold. De kilometerstand van de motor wat hem betreft is volkomen onbekend
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als ik het goed begrijp zit er een ds motor in op lpg en is er iets mee aan de hand.. 5000 kan dan enorm duur zijn. verder lijkt het een strakke SM met een redelijk interieur…
persoonlijk vind ik de DS motor in een SM niet kunnen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
SM met een DS motor dus, hier zijn de meningen over verdeeld maar ik zeg lekker laten staan dat ding. Een SM zonder 6-cylinder is geen SM. Maar dat is mijn bescheiden mening.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ach. als je 12500 te besteden hebt en je koopt dit harde exemplaar, en een gereviseerde maserati ben je klaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
:schater die vertalmachines blijven grappig!
nooit geweten dat diravi voor directie die van onderworpen oproep getuige wordt geweest staat, ik moet eerlijk bekennen dat ondanks mijn rammelige koeterwaalsfrans ik de tekst in het frans een stuk begrijpelijker vind
wel speciaal toch zo’n SM vraag me alleen af of het wel zo prettig is in NL met een auto die enkel op LPG kan lopen. doen die blokjes dat goed? want hij heeft schijnbaar helemaal geen benzinetank, en zal ook moeten starten op LPG. verder zijn het mooie foto’s, ik ga mijn toetsenbord maar weer droogmaken.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef::schater die vertalmachines blijven grappig!
nooit geweten dat diravi voor directie die van onderworpen oproep getuige wordt geweest staat, ik moet eerlijk bekennen dat ondanks mijn rammelige koeterwaalsfrans ik de tekst in het frans een stuk begrijpelijker vind
Niet iedereen zal even goed frans kunnen
Toch is het soms krom en snap ik het frans af en toe ook beter hoor maar om het snel in grote lijne te zien en te volgen is zo’n vertaal machine wel makelijk!
Over de SM…
Een echte SM heeft natuurlijk een 6-cylinder!!
Ik denk dat er wel een mooiere te vinden is, al ziet het interieur en koetswerk van deze er goed uit (vooral de buitenkant )
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zou hem zeker eens gaan bekijken ; met kijken geef je niets uit , en wordt je wat meer vertrouwd met dit Super Mokkel .
Ik heb een jaar rond gereden en wel een tiental wagens gaan bekijken voor ik gekocht heb , zo krijg je ook een beetje zicht op de markt .
Is de originele motor nog ergens ????
Een DS motor is niet ” the real thing ” maar is wel een stuk eenvoudigere en minder fragiele ( lees DUURE) techniek , met al zijn MUST DO modificaties .
Met een SM met DS motor op LPG kan je teminste rijden wanneer je zin hebt , niet wanneer je nog eens vijftig euro te veel hebt om langs de pomp te passeren .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
ik vind de motor precies wel een pluspunt ops:
die panne, zou je nog moeten achterhalen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Ik zou zeker ook eens gaan kijken als de wagen op carrosserie vlak goed is en interieur is die zeker 5000 euro waart en je kan dan nog altijd zien of je er terug een maserati in dropt als je geld genoeg hebt…Maar je hebt de wagen dan toch al. Beter voor deze 5000 betalen dan 10000 voor een sm waar veel werk aan is aan de motor en waar je nog eens 8500 aan moet uitgeven om hem te reviseren denk ik dan…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De SM is dus echt niet gemaakt voor een DS motor. Ik heb nog nooit een SM gezien waar de DS motor echt netjes in zit. De motorsteune passen net niet, de uitlaat past net niet, er is altijd wel iest wat gewoon net niet netjes past. Daar komt bij dat een sm wel ff 1600 kilo weegt, en een DS motor op LPG misschien net 115 pk heeft. Dat rijdt dus voor geen meter.
Ook maakt de motor aanmerkelijk meer herrie dan een V6, en laat nou net het grote PLUS punt van de SM zijn dat het zo mooi stil is…
De DS motor is rauw, en geeft behoorlijke trillingen, welke door de onjuiste plaatsing van de motorsteunen in de SM nog eens versterkt worden.
Een SM met originele V6 loopt overigens ook prima op LPG. Als je goedkoop SM zou willen rijden, vergeet dat nou maar gewoon. Niet alleen de motor maakt een sm duur…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Is dit wat?
Viktor schreef:Bereid zijnde de concessie te doen een italiaanse-techniekvrije SM te bezitten, zou dit een goede keuze kunnen zijn?
http://www.frederic-poncet.com/spip.php?article18
Welke konijnen uit hoge hoeden zou ik kunnen verwachten? Ofwel: waar op te letten/ waarnaar vragen?
Zou ik nog iets met die lpg installatie aankunnen of wordt die nooit goedgekeurd in NL?
Moet ik als de sodemieter afreizen naar Noord Frankrijk of is dit een valkuil waar ik gillend bij weg moet rennen?
Die franse lpg krijg je inderdaad niet gekeurd in nederland….niet zonder grote kosten
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ze hebben ook nog eens een ds21 genomen en die op de originele SM bak aangesloten….....
Deze auto is langzamer dan welke andere DS dan ook…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
lijkt me een fantastisch project om een V6HDi in te gooien
voor de rest is het op dit moment een, niet rijdende, bak met onderdelen
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Bah dat niet optrekken, dat moet ieder voor zich uitmaken hé snel of niet voor die prijs zou ik er zelfs een naar gaan kijken! als de onderdelen goed zijn zijn deze dat dat al waart…. vooraan plexiglazen ruit +bumpers en interieur een nog goed uitzient stoffen interieur is zeldzaam… en die motor tja er zijn genoeg bedrijven die der een maserati inleggen… Guyou in Normandië of Regembeau twee bedrijven met goede naam in frankrijk….en ben je miss ma evenveel kwijt dan een te kopen die naa 3000 km toch uiteen moet omdat de kleppen niet vervangen zijn ofzo…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
als de carroserie nou perfect zou zijn… als het interieur nou perfect zou zijn…
maar aan beide aspecten moet (óók [naast op zoek gaan naar een Masi-blok]) iets gedaan worden…