Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Sinds het geen hoogzomer meer is, blijkt de XM “lek” te zijn. Voornamelijk de achterruit (de buitenste, niet de 13e) is na een dagje of 2 stilstand volledig vochtig van binnen. Met regen, maar ook met droger weer zoals vandaag (sinds zondagmiddag niet meer in gereden).
Eerste verdachte natuurlijk de koffermat: droog
Ook heb ik zondag het raamrubber weer extra soepel gemaakt met siliconenprut, maar eigenlijk voelde het rubber nog goed aan.
Gezien het vele vocht (achterruit echt volledig beslagen/nat) heb je na het kinderzitjes monteren, gaan zitten, startcode intoetsen en starten bijna nergens zicht meer. Moet dus echt zsm wat aan gebeuren.
Het lijkt dus vooral de achterruit te zijn. Wat zou dit kunnen zijn, is de lijm/kit van XM-achterruiten soms slecht? Iemand andere tips?
Alvast bedankt, zweef ze (of morgen weer stuiteren in de PipoPunto)
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
en als je een weekje zonder de 13de ruit gaat rijden?
ook ik heb hier last van dat er veel vocht tussen de twee ruiten blijft hangen ook heb ik regelmatig druppels over de buitenkant van de 13e ruit lopen dus dat duidt waarschijnlijk op gare rubbers van de kofferklep
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Heb je ook gevoeld aan de onderkant van de matten? Mijn kofferbakmat voelde ook droog aan totdat ik hem er een keer uit wilde halen. Het ding was niet te tillen, zoveel liter water zat er in de isolatielaag… Het water stroomde naar binnen bij de aansluiting van het dak aan de C- of D-stijl(?) achter het rechter scharnier van de achterklep. Tussen de dubbele bodem van de goot naast de klep kwam het water met stralen tegeljk achter/onder de bekleding van de kofferbak (rechts achter) terecht, meer dan een meter van het lek vandaan.
Overigens, dat de vochtige lucht op de vrij horizontale achterruit condenseert betekent niet dat de lekkage zich daar ook moet bevinden. Condens kan bv. ook door een lekke kachelradiator veroorzaakt worden…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank voor de reacties/tips
- Vochtvreter Maar gezien de verdere staat van de XM los ik het probleem liever structureel op (geen symptoombestrijding)
- Koffermat is ook aan de onderzijde droog, had ik voor de volledigheid wel ff kunnen melden inderdaad
- Kachelradiateur IS al vernieuwd (en toen zat ‘t vocht toch ook echt direct in de buurt, de passagiersruit was nauwelijks droog te stoken). Maar zal daar maar weer ‘ns voelen…
- Iemand al ervaring met de raamstrips van de achterruit (uitdroging/scheuren/vervangen), dus niet met het rubber van de achterklep maar de raamlijsten tussen glas en klep :
Bij de beurt/APK (29 november) zal ik Wil Wijnhoven maar vragen er naar te kijken. Wellicht kost een nieuw rubber niet de hoofdprijs (wishful thinkin’, I know )
En vooraf op een droge dag (...) zelf aan de gang met een kannetje water, trial-and-error
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Je zou eens kunnen beginnen met het schoon- en soepel maken van alle afdichtrubbers met afwasmiddel.
Animal triste post coitum
Het kofferbakrubber moet in de hoeken boven goed op z’n plek zitten, anders loopt het water er onderdoor. Het wil daar nog wel eens los zitten door krimpen in de loop der jaren. Het water druppelt dan op de 13de ruit. De tip van Serge lijkt me ook zeer zinvol. Bij zoveel condensoverlast moet zich toch ergens een hoeveelheid water bevinden.
Het heeft mij weken gekost voor ik de oorzaak gevonden had. Iedere keer dacht ik het opgelost te hebben; was na de eerste de beste plensbui de kofferbak weer een aquarium. Op het laatst ben ik zelf in de auto gaan zitten en heb een van m’n kinderen met de tuinslang in alle naden en kieren laten spuiten. Dat werkt! Succes met zoeken…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Vreemd maar waar: de XM lijkt nu weer vochtvrij
Wellicht heeft het soepel maken van de rubbers met siliconenspray toch geholpen, maar moest er eerst nog wat vocht de bak uitgestookt worden?
De XM staat nu alweer 3 dagen ongebruikt geparkeerd in de regen buiten, zonder een vochtige bende te vormen van binnen
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005