Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
heb de compressie gemeten van de motor van de SM en heb ontdekt dat
er een duidelijk verschil is tussen bepaalde cylinders van één kant
cilynder 1) 9,1 bars
cilynder 2) 9,0 bars
cilynder 3) 7,5 bars
cilynder 4) 7,6 bars
cilynder 5) 8,9 bars
cilynder 6) 6,5 bars
Wat betekend dit in concreto?? kleppen die niet tijdig sluiten?? versleten zuigerveren?? hoe ontdek ik wat er loos is met de motor en hoe te herstellen??met welk toestel meet je de ovaliteit van de cilynderwanden??
de specialisten kunnen hier hun gang gaan
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
doe eens een beetje olie op de zuigers, en dan nogmaals testen, heb je dan wel normalere waardes, zijn het je zuigerveren, veranderd er niets dan zit het probleem in je kop (kleppen)
gr bob
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: of het begin
bauer schreef:Of het begin van een lekke koppakking maar misschien heb je geluk en is het een slecht afgestelde klep
Event kun je hem laten afpersen op lekken maar ik vermoed dat het een kleppen prob is en ga ze zelf maar niet stellen bij maserati V motoren is dat een heuse specialisten klus gaat met stelplaatjes dacht ik gelijk effe de kettingspanner laten vervangen voor de upgraded versie
DE waardes vind ik verre van goed op geen enkele cillinder gelijk of bijna gelijk dat wil zeggen dat er toch wel revisie werk zit aan te komen
Leg mij even uit wat de kettingspanner met kleppen stellen te maken heeft. De kettingspanner van een SM welke problemen geeft is namelijk die van de Primaire ketting, en deze zit aan de achterzijde van het blok. om deze te modificeren zal je dus het blok moeten uitbouwen, en het gehele distributiecarter moeten verwijderen, tesamen met het oliecarter.
Kleppen stellen is een paar uurtjes werk, en daar hoef je alleen de spanners van de secundaire kettingen voor los te maken. Daar zijn geen verbeterde versies van te koop. Deze geven namelijk geen problemen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
1800es schreef:doe eens een beetje olie op de zuigers, en dan nogmaals testen, heb je dan wel normalere waardes, zijn het je zuigerveren, veranderd er niets dan zit het probleem in je kop (kleppen)
gr bob
Ik ben zeer benieuwd naar de bevindingen nadat er olie op de zuigers is gespoten. Dat is dan weer niet SM specifiek Je verbetert er (tijdelijk) de afdichting van de zuigerveren mee, maar niet de afdichting van de kleppen.
Het betekent natuurlijk wel weer een rondje compressie meten. Ik zou zeggen “meten=weten”, dus doe nog eens een rondje compressie met olie. Totdat je het gemeten hebt, kun je hooguit op ervaring gissen dat het wellicht de kleppen zijn, maar t blijft toch een gok.
Edit. Over de gemeten waarden: de absolute (hoogste) waarden die je zou moeten weten hangen vooral af van de compressie EN kleptiming en zijn dus karakterstiek voor het type motor. Bij andere benzinemotoren dan de SM motor heb ik wel eens waarden gemoten van rond de 10 tot 11 bar. Wat nog belangrijker is, is de afwijking per cilinder. Het maximale verschil tussen de laagste en hoogste waarde zou niet meer dan 10 % mogen zijn bij een gezonde motor.
Ik weet niet of het SM specifiek is dat de waarden bij jou niet ver boven de 9 bar uitkomen (wat mij al wel laag lijkt) maar ik vind het ook wel zorgelijk dat de afwijkingen tussen de cilinders erg hoog zijn. Er is dus wel degelijk iets aan de hand bij deze motor, maar dat had je zelf ook al geconcludeerd.
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Persoonlijk denk ik aan een slecht sluitende klep. Dit komt nogal eens voor.
Zuigerveren kan ook, maar dan zou je ook een aanzienlijk olieverbruik moeten hebben, en veeeeeeeeeel rook! Vaak helpt het opnieuw inslijpen van de kleppen, want met alleen kleppen stellen denk ik niet dat je er bent
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat is een waarde voor een goede compressie? 9 bar?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Wat is een waarde voor een goede compressie? 9 bar?
tussen 8.5 en 11 bar, maar geen verschillen van meer dan 10% tussen de cilinders. Die van mij heeft iets van 10 bar geloof ik, maar ik heb 65000 km geleden de boel gehoond en van nieuwe veren voorzien.
Een motor met 8 bar gelijk op alle cilinders kan mooier lopen dan 1 met 11 bar maar met grote onderlinge verschillen…....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
zit er nog eigelijk een hoop verschil tussen cab of inj bij zoiets : of maakt dat niet uit
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:zit er nog eigelijk een hoop verschil tussen cab of inj bij zoiets : of maakt dat niet uit
Nee, beiden hebben dezelfde compressieverhouding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
We gaan toch niet compressie (in bar) en compressieverhouding (zonder dimensie) door elkaar gebruiken he?
De DSpecial had de laatste keer op 4 cilinders 11 bar compressie (+ of - 0.5 bar)
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Volgens de RTA heeft mijncarbu versie 9,1 bars compressieverhouding dus die van 9,1 van cilynder 1 is nog als nieuw er zijn er 3 die serieus afwijken!! ik ga toch maar eerst eens olie in de cilynders gieten en opnieuw meten,dan kan ik zien of het de kleppen zijn of de veren!!
de kleppen worden zowieso vervangen(uitlaat toch! en de inlaatkleppen ,hangt er van af hoe ze er uit zien!!)
@waterman771
zijn die geleiders in samenspel met nieuwe kleppen gemakkelijk te vervangen? of moet en die op mekaar afgestemd worden??
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
blooper1963 schreef:Volgens de RTA heeft mijncarbu versie 9,1 bars compressieverhouding dus die van 9,1 van cilynder 1 is nog als nieuw er zijn er 3 die serieus afwijken!!
Wat zei ik nu net: Compressie (in bar) en compressieVERHOUDING niet met elkaar verwarren!!!!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
blooper1963 schreef:Volgens de RTA heeft mijncarbu versie 9,1 bars compressieverhouding dus die van 9,1 van cilynder 1 is nog als nieuw er zijn er 3 die serieus afwijken!! ik ga toch maar eerst eens olie in de cilynders gieten en opnieuw meten,dan kan ik zien of het de kleppen zijn of de veren!!
de kleppen worden zowieso vervangen(uitlaat toch! en de inlaatkleppen ,hangt er van af hoe ze er uit zien!!)@waterman771
zijn die geleiders in samenspel met nieuwe kleppen gemakkelijk te vervangen? of moet en die op mekaar afgestemd worden??
Blooper, ge maakt een kleine error! de compressie verhouding is 9:1, en dat is dus niet de compressie EINDDRUK!
De nieuwe kleppen zou ik zeker met nieuwe zittingen geleiders gaan monteren, dat kan mooi samen. Geleiders kan je bij de SM club bestellen, en dan alles naar het revisiebedrijf brengen! Kleppen, zittingen, seals en geleiders in eens, dat zijn de cilinderkoppen echt als nieuw!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
DriverD schreef:blooper1963 schreef:Volgens de RTA heeft mijncarbu versie 9,1 bars compressieverhouding dus die van 9,1 van cilynder 1 is nog als nieuw er zijn er 3 die serieus afwijken!!
Wat zei ik nu net: Compressie (in bar) en compressieVERHOUDING niet met elkaar verwarren!!!!
Even de algemene gaswet erbij pakken:
pV/T = nR = constant. Verklein je het volume (V) met factor 9.1 (gewoon de compressieverhouding). Dan zal de druk bij gelijk blijvende temperatuur T met een factor 9.1 moeten toenemen om de constante gelijk te houden.
Nou wil het geval dat aan het begin van de compressie in het meest optimale geval als de aanzuigverliezen minimaal zijn, de uitgangsdruk 1 bar zal zijn (1 atmosfeer: kan nog iets hoger zijn bij een hogedrukgebied: 1030 mbarb bijv). Echter, de temperatuur zal ook stijgen en dat laat de druk nog meer oplopen.
Rekenkundig is het natuurlijk bijna “misdadig” om een verhouding te verwarren met een grootheid (druk), maar in de praktijk liggen de waarden niet eens zo gek van elkaar af.
antiekeradio schreef:even ter illustratie; het renault motortje waar ik al eerder over sprak heeft een compressieverhouding van 9,5 tot 1.
(de ruimte boven de zuiger in onderste stand, is 9,5 keer zo groot als de ruimte boven de zuiger in bovenste stand)
door de kleptiming van dit motortype gaan de klepjes vrij snel dicht aan het begin van de compressieslag. de compressiedruk bij een net ingelopen, koude motor is daarom 14 Bar
Dat zal de temperatuurstijging zijn.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
kunnen we ontoppic blijven aub?? ik vroeg in mijn eerste post wat er aan mijn motor moet gebeuren bij deze metingen,welke ik gedaan heb? zijn het de kleppen of de zuigerveren? ik kan julie wel nog zeggen dat als ik haar koud starte,er een blauwe olierook uitkwam!!niet langer dan een 15 tal seconden en toen was het gewone witte condens damp van de koude uitlaat! en bij gas geven ondoorzichtige tot soms zwarte rook!! maja dat zal aan mijn carbu’s gelegen hebben!! die ben ik nu aan het reinigen en aan het reviseren!
ook had ik graag geweten met welk toestel men de ovaliteit meet van de cilinders?