1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ware schoonheid komt met de jaren…
rodeHY
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 november 2006 01:10 AM

Na welke gebeurtenis werd de 2cv pas echt op waarde geschat? Was dat met de introduktie van de Dyane?
En de Visa? Was dat vanaf het moment dat de AX het licht zag?
Over die AX gesproken… werd die niet populair in het circuit na de lancering van de Saxo?
En de BX? Was dat niet na de geboorte van de Xantia?
De HY? Toch pas na de C32/C35?
De CX… na de XM introduktie?

Vrijdag jl. zag ik een C4 Picasso rijden en hij viel me eerlijk gezegd niet mee… Zaterdag zag ik een C8 rijden en ik was onder de indruk. Dit laatste vond ik vreemd, niets ten nadele van de C8 maar een architektonisch hoogstandje is het (althans de buitenkant…) niet.

Vandaag, zondag, had ik het door: een Citroën krijgt pas de waardering die het toekomt nadat zijn opvolger het levenslicht heeft gezien.

Ga maar eens na voor je zelf…

Frank

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 november 2006 05:31 PM
  [ # 1 ]

Dit staat wel mooi in Ander Onderwerp Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 20 november 2006 06:03 PM
  [ # 2 ]

Re: Ware schoonheid komt met de jaren…

rodeHY schreef:

Na welke gebeurtenis werd de 2cv pas echt op waarde geschat? Was dat met de introduktie van de Dyane?
En de Visa? Was dat vanaf het moment dat de AX het licht zag?
Over die AX gesproken… werd die niet populair in het circuit na de lancering van de Saxo?
En de BX? Was dat niet na de geboorte van de Xantia?
De HY? Toch pas na de C32/C35?
De CX… na de XM introduktie?

Vrijdag j.l. zag ik een C4 Picasso rijden en hij viel me eerlijk gezegd niet mee… Zaterdag zag ik een C8 rijden en ik was onder de indruk. Dit laatste vond ik vreemd, niets ten nadele van de C8 maar een architektonisch hoogstandje is het (althans de buitenkant…) niet.

Vandaag, zondag, had ik het door: een Citroën krijgt pas de waardering die het toekomt nadat zijn opvolger het levenslicht heeft gezien.

Ga maar eens na voor je zelf…

Frank

Klopt wat mij betreft. Nu de C6 er is heb ik zoiets als ik een XM zie rijden ‘wauw, gave wagen eigenlijk’. Als ik de ruimte had….. (mooie luxe voor weinig kopen en even opbergen de komende jaren).

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 20 november 2006 06:08 PM
  [ # 3 ]

hmmm, nu er een nieuwe C4-Picasso is wordt de oude ineens een schoonheid?  Very Happy  Laughing

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 20 november 2006 06:23 PM
  [ # 4 ]

En toch zit er wel een kern van waarheid in dat een auto meer gewaardeerd wordt naar mate het model ouder wordt.

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 november 2006 07:06 PM
  [ # 5 ]
M&M schreef:

Ik hou nu m’n mond maar even , anders komt het halve forum achter mij aan Laughing  Wink
Ik zie het toch echt anders ....  Smile

Nee, ik ben het met je eens! Een model spreekt mij aan of niet, en dat de oudere modellen mij nu eenmaal meer aanspreken, is een kwestie van smaak.
Maar dat is persoonlijk. Over het algemeen klopt de stelling wel, en dat merk ik met mijn GS. Velen die er vroeger eentje gereden hebben, vonden het een vrij normale auto die ze soms vervloekten om desleutel-onvriendelijkheid. Maar als ze mij nu zien rijden, vallen ze even stil van bewondering.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 20 november 2006 08:20 PM
  [ # 6 ]

Ik denk dat een model wat 1 of meerdere opvolgers heeft en [dus] al een tijdje mee gaat, beter in een kader geplaatst kan worden omdat het een geschiedenis heeft; het deed mee in 1 of andere ralley, je ouwe heer had er vroeger 1, de 1 of andere bekendheid reed/rijdt er in rond, als vakantieauto een ruige zomer mee gehad, etc. Daarnaast heb je natuurlijk nog de ENORME nostalgie-factor, al dan niet ‘vals’.

Dit beinvloed allemaal de perceptie van schoonheid.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een nieuw model niet mooi gevonden kan worden, maar een ouder model heeft het iets makkelijker op dat gebied omdat er meer criteria een rol gaan spelen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 20 november 2006 08:57 PM
  [ # 7 ]

In grote lijnen kan ik de topicstarter heel goed volgen en ben ik het helemaal met hem eens!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 20 november 2006 11:49 PM
  [ # 8 ]

Geldt dat dan niet voor elk merk en type?
Ik vind de A-Manta een prachtige wagen,maar loop voor een D-Kadett niet bepaald warm…

Anderszijds vind ik de eerste C5 gewoon lillik,maar z’n make-over-opvolger daarintegen bijzonder mooi (lijkt weer op de rest uit de stal).
En de C6?...Mmm,ik kijk toch liever tegen een CX aan..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
rodeHY
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 november 2006 12:48 AM
  [ # 9 ]
Pascal schreef:

Geldt dat dan niet voor elk merk en type?
Ik vind de A-Manta een prachtige wagen,maar loop voor een D-Kadett niet bepaald warm…

Dat klopt dan wel weer, want volgens mij was de D-Kadett geen opvolger van de A-Manta…

En voor wat betreft de C5: de opvolger moet nog komen.

En tot slot de CX… zie je wel, het klopt precies! De XM kwam nog even tussenbeide, maar nu de C6 een CX-achterruit heeft wordt deze laatste meer dan ooit gewaardeerd!

Mooi is dat, dat alles klopt…!

Profiel  
 
Kars
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 05-10-2006

Gepost: 21 november 2006 01:15 AM
  [ # 10 ]
Pascal schreef:

Geldt dat dan niet voor elk merk en type?
Ik vind de A-Manta een prachtige wagen,maar loop voor een D-Kadett niet bepaald warm…

Als ik mijn vader moet geloven is hèt merk volvo.. en mijn vader is in 1972 overleden, dus ik het over best wel een tijdje terug..  Sad
En ik heb dat nog wel een beetje… ik vindt dat volvo prachtige auto’s maakt.. en heb er over gedacht om inderdaad na mijn xantia een volvo te kopen, maar ik ben toch geinfecteerd met het hydropneumatische-gebeuren.
Mijn vader heeft altijd volvo gereden en de eerste volvo was een PV 444
( de snelst rijdende tank werd dat toen in de jaren ‘50 genoemd.. reedt wel zo’n 120 km/u max… Wink ) Ik heb zo vele volvo modellen mee gemaakt, en toch gekozen voor het eigenwijze en het soms niet altijd even betrouwbare merk citroen…..

Nu eigenaar van een Fiat Punto Evo, zonder BPM en MRB heerlijk goedkoop dieselen!!

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 21 november 2006 11:26 AM
  [ # 11 ]

Re: Ware schoonheid komt met de jaren…

De 2cv werd al vrij snel ge’adopteerd’ door het studentenpubliek in de grote steden van Europa. Het werd al heel snel een cult-auto. De DS en CX werden direct bij introductie al omarmd. Een GS is (nog) niet echt geliefd/erkend als klassieker; je kunt ze voor 500 euro kopen. Bij de BX, Xantia, etc. moet ik dat uberhaupt nog zien gebeuren (de aanschafreden is in 99% van de gevallen de prijs).

Feit is wel dat Citroën - in tegenstelling tot andere automerken - wat minder ‘wegwerpproducten’ maakt. Het oude model wordt niet direct ‘afgeschreven’, het design is wat tijdlozer. Sommige Koreaanse merken presteren het om elke 1,5-2 jaar een nieuw model te lanceren. Over wegwerpeconomie gesproken! Trouwens, PSA heeft aangekondigd de doorlooptijd van 5-6 naar 3,5 jaar te willen verkorten.

Maar ik betrapte mezelf er wel op dat ik ineens naar het oude model Picasso zat te staren op de weg. Ik waardeerde ineens de vormgeving wat meer dan ik altijd al deed.

Overigens, waarom gebruikt Citroën niet meer mooie schildersnamen? Bijvoorbeeld de Matisse (C8), de Cézanne (C3 mini-SUV), de Monet (Berlingo). Mensen vinden die schilders vaak mooi en het associeert met romantiek en beleving.

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 21 november 2006 12:14 PM
  [ # 12 ]

Re: Ware schoonheid komt met de jaren…

Handjes schreef:

Overigens, waarom gebruikt Citroën niet meer mooie schildersnamen? Bijvoorbeeld de Matisse (C8), de Cézanne (C3 mini-SUV), de Monet (Berlingo). Mensen vinden die schilders vaak mooi en het associeert met romantiek en beleving.

Omdat daarvoor grof en dan bedoel ik echt grof betaald moet worden.

Wat betreft schoonheid komt met de jaren… Het oude modellen verhaal…

Jij, ik en de meeste andere forumleden denken er net zo over. Maar de gemiddelde automobilist moet niets hebben van de oude zooi. En gelijk hebben ze. Nieuwe auto’s zijn bijna per definitie beter en praktischer.

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 21 november 2006 12:38 PM
  [ # 13 ]

Tja, ik kan me vinden in de mening van de topicstarter maar M&M en Patje74 hebben ook wel een punt.
Ik heb bij bepaalde modellen meteen een klik en er zijn andere modellen waar ik even aan moet wennen en ze dan toch begin te waarderen. Maar als een model me vanaf het begin niet aanpspreekt dan komt het nooit meer goed. De nieuwe Citroënmodellen vind ik juist weer heel fraai. De nieuwe C4 Picasso 7 zitter is wat minder karakteristiek dan de oude, de nieuwe 5 zitter is in mij ogen weer iets fraaier dan de 7 zitter. Een auto fabrikant die op dit moment iets afwijkends kan bouwen tov de massa verdient zowiezo lof. Toch heb ik het idee dat het meer fabrikanten lukt om iets aparts neer te zetten.

Oude Citroëns kunnen me bijna altijd wel bekoren, omdat ze vaak afwijken van de massa, denk aan interieur dan wel exterieur of techniek.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 21 november 2006 12:51 PM
  [ # 14 ]

Re: Ware schoonheid komt met de jaren…

langevelsloo schreef:
Handjes schreef:

Overigens, waarom gebruikt Citroën niet meer mooie schildersnamen? Bijvoorbeeld de Matisse (C8), de Cézanne (C3 mini-SUV), de Monet (Berlingo). Mensen vinden die schilders vaak mooi en het associeert met romantiek en beleving.

Omdat daarvoor grof en dan bedoel ik echt grof betaald moet worden.


En omdat het bere-cheap klinkt die ouwe schildersnamen. Ik krijg een instant ‘Corneille op mokken en vaatdoeken bij de Ikea’ associatie. Maar een omdoping tot ‘Matthew Barney’ zou de C6 geen kwaad doen :schater .

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 21 november 2006 12:59 PM
  [ # 15 ]

Re: Ware schoonheid komt met de jaren…

Serge schreef:
langevelsloo schreef:
Handjes schreef:

Overigens, waarom gebruikt Citroën niet meer mooie schildersnamen? Bijvoorbeeld de Matisse (C8), de Cézanne (C3 mini-SUV), de Monet (Berlingo). Mensen vinden die schilders vaak mooi en het associeert met romantiek en beleving.

Omdat daarvoor grof en dan bedoel ik echt grof betaald moet worden.

En omdat het bere-cheap klinkt die ouwe schildersnamen. Ik krijg een instant ‘Corneille op mokken en vaatdoeken bij de Ikea’ associatie. Maar een omdoping tot ‘Matthew Barney’ zou de C6 geen kwaad doen :schater .

Klopt, het zal een marketingreden hebben dat ze niet meer namen hebben gebruikt. Ook al was de naam Picasso duur, andere namen zullen goedkoper zijn.
Corneille, Ikea, Blokker, etc. spreken wel een groot publiek aan. Matthew Barney echter?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook