Na welke gebeurtenis werd de 2cv pas echt op waarde geschat? Was dat met de introduktie van de Dyane?
En de Visa? Was dat vanaf het moment dat de AX het licht zag?
Over die AX gesproken… werd die niet populair in het circuit na de lancering van de Saxo?
En de BX? Was dat niet na de geboorte van de Xantia?
De HY? Toch pas na de C32/C35?
De CX… na de XM introduktie?
Vrijdag jl. zag ik een C4 Picasso rijden en hij viel me eerlijk gezegd niet mee… Zaterdag zag ik een C8 rijden en ik was onder de indruk. Dit laatste vond ik vreemd, niets ten nadele van de C8 maar een architektonisch hoogstandje is het (althans de buitenkant…) niet.
Vandaag, zondag, had ik het door: een Citroën krijgt pas de waardering die het toekomt nadat zijn opvolger het levenslicht heeft gezien.
Ga maar eens na voor je zelf…
Frank
Dit staat wel mooi in Ander Onderwerp
Schijt aan originaliteit.
Re: Ware schoonheid komt met de jaren…
rodeHY schreef:Na welke gebeurtenis werd de 2cv pas echt op waarde geschat? Was dat met de introduktie van de Dyane?
En de Visa? Was dat vanaf het moment dat de AX het licht zag?
Over die AX gesproken… werd die niet populair in het circuit na de lancering van de Saxo?
En de BX? Was dat niet na de geboorte van de Xantia?
De HY? Toch pas na de C32/C35?
De CX… na de XM introduktie?Vrijdag j.l. zag ik een C4 Picasso rijden en hij viel me eerlijk gezegd niet mee… Zaterdag zag ik een C8 rijden en ik was onder de indruk. Dit laatste vond ik vreemd, niets ten nadele van de C8 maar een architektonisch hoogstandje is het (althans de buitenkant…) niet.
Vandaag, zondag, had ik het door: een Citroën krijgt pas de waardering die het toekomt nadat zijn opvolger het levenslicht heeft gezien.
Ga maar eens na voor je zelf…
Frank
Klopt wat mij betreft. Nu de C6 er is heb ik zoiets als ik een XM zie rijden ‘wauw, gave wagen eigenlijk’. Als ik de ruimte had….. (mooie luxe voor weinig kopen en even opbergen de komende jaren).
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
hmmm, nu er een nieuwe C4-Picasso is wordt de oude ineens een schoonheid?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
En toch zit er wel een kern van waarheid in dat een auto meer gewaardeerd wordt naar mate het model ouder wordt.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
M&M schreef:Ik hou nu m’n mond maar even , anders komt het halve forum achter mij aan
Ik zie het toch echt anders ....
Nee, ik ben het met je eens! Een model spreekt mij aan of niet, en dat de oudere modellen mij nu eenmaal meer aanspreken, is een kwestie van smaak.
Maar dat is persoonlijk. Over het algemeen klopt de stelling wel, en dat merk ik met mijn GS. Velen die er vroeger eentje gereden hebben, vonden het een vrij normale auto die ze soms vervloekten om desleutel-onvriendelijkheid. Maar als ze mij nu zien rijden, vallen ze even stil van bewondering.
Ik denk dat een model wat 1 of meerdere opvolgers heeft en [dus] al een tijdje mee gaat, beter in een kader geplaatst kan worden omdat het een geschiedenis heeft; het deed mee in 1 of andere ralley, je ouwe heer had er vroeger 1, de 1 of andere bekendheid reed/rijdt er in rond, als vakantieauto een ruige zomer mee gehad, etc. Daarnaast heb je natuurlijk nog de ENORME nostalgie-factor, al dan niet ‘vals’.
Dit beinvloed allemaal de perceptie van schoonheid.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een nieuw model niet mooi gevonden kan worden, maar een ouder model heeft het iets makkelijker op dat gebied omdat er meer criteria een rol gaan spelen.
Animal triste post coitum
In grote lijnen kan ik de topicstarter heel goed volgen en ben ik het helemaal met hem eens!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Geldt dat dan niet voor elk merk en type?
Ik vind de A-Manta een prachtige wagen,maar loop voor een D-Kadett niet bepaald warm…
Anderszijds vind ik de eerste C5 gewoon lillik,maar z’n make-over-opvolger daarintegen bijzonder mooi (lijkt weer op de rest uit de stal).
En de C6?...Mmm,ik kijk toch liever tegen een CX aan..
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Geldt dat dan niet voor elk merk en type?
Ik vind de A-Manta een prachtige wagen,maar loop voor een D-Kadett niet bepaald warm…
Dat klopt dan wel weer, want volgens mij was de D-Kadett geen opvolger van de A-Manta…
En voor wat betreft de C5: de opvolger moet nog komen.
En tot slot de CX… zie je wel, het klopt precies! De XM kwam nog even tussenbeide, maar nu de C6 een CX-achterruit heeft wordt deze laatste meer dan ooit gewaardeerd!
Mooi is dat, dat alles klopt…!
Pascal schreef:Geldt dat dan niet voor elk merk en type?
Ik vind de A-Manta een prachtige wagen,maar loop voor een D-Kadett niet bepaald warm…
Als ik mijn vader moet geloven is hèt merk volvo.. en mijn vader is in 1972 overleden, dus ik het over best wel een tijdje terug..
En ik heb dat nog wel een beetje… ik vindt dat volvo prachtige auto’s maakt.. en heb er over gedacht om inderdaad na mijn xantia een volvo te kopen, maar ik ben toch geinfecteerd met het hydropneumatische-gebeuren.
Mijn vader heeft altijd volvo gereden en de eerste volvo was een PV 444
( de snelst rijdende tank werd dat toen in de jaren ‘50 genoemd.. reedt wel zo’n 120 km/u max… ) Ik heb zo vele volvo modellen mee gemaakt, en toch gekozen voor het eigenwijze en het soms niet altijd even betrouwbare merk citroen…..
Nu eigenaar van een Fiat Punto Evo, zonder BPM en MRB heerlijk goedkoop dieselen!!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Ware schoonheid komt met de jaren…
De 2cv werd al vrij snel ge’adopteerd’ door het studentenpubliek in de grote steden van Europa. Het werd al heel snel een cult-auto. De DS en CX werden direct bij introductie al omarmd. Een GS is (nog) niet echt geliefd/erkend als klassieker; je kunt ze voor 500 euro kopen. Bij de BX, Xantia, etc. moet ik dat uberhaupt nog zien gebeuren (de aanschafreden is in 99% van de gevallen de prijs).
Feit is wel dat Citroën - in tegenstelling tot andere automerken - wat minder ‘wegwerpproducten’ maakt. Het oude model wordt niet direct ‘afgeschreven’, het design is wat tijdlozer. Sommige Koreaanse merken presteren het om elke 1,5-2 jaar een nieuw model te lanceren. Over wegwerpeconomie gesproken! Trouwens, PSA heeft aangekondigd de doorlooptijd van 5-6 naar 3,5 jaar te willen verkorten.
Maar ik betrapte mezelf er wel op dat ik ineens naar het oude model Picasso zat te staren op de weg. Ik waardeerde ineens de vormgeving wat meer dan ik altijd al deed.
Overigens, waarom gebruikt Citroën niet meer mooie schildersnamen? Bijvoorbeeld de Matisse (C8), de Cézanne (C3 mini-SUV), de Monet (Berlingo). Mensen vinden die schilders vaak mooi en het associeert met romantiek en beleving.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Re: Ware schoonheid komt met de jaren…
Handjes schreef:Overigens, waarom gebruikt Citroën niet meer mooie schildersnamen? Bijvoorbeeld de Matisse (C8), de Cézanne (C3 mini-SUV), de Monet (Berlingo). Mensen vinden die schilders vaak mooi en het associeert met romantiek en beleving.
Omdat daarvoor grof en dan bedoel ik echt grof betaald moet worden.
Wat betreft schoonheid komt met de jaren… Het oude modellen verhaal…
Jij, ik en de meeste andere forumleden denken er net zo over. Maar de gemiddelde automobilist moet niets hebben van de oude zooi. En gelijk hebben ze. Nieuwe auto’s zijn bijna per definitie beter en praktischer.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Tja, ik kan me vinden in de mening van de topicstarter maar M&M en Patje74 hebben ook wel een punt.
Ik heb bij bepaalde modellen meteen een klik en er zijn andere modellen waar ik even aan moet wennen en ze dan toch begin te waarderen. Maar als een model me vanaf het begin niet aanpspreekt dan komt het nooit meer goed. De nieuwe Citroënmodellen vind ik juist weer heel fraai. De nieuwe C4 Picasso 7 zitter is wat minder karakteristiek dan de oude, de nieuwe 5 zitter is in mij ogen weer iets fraaier dan de 7 zitter. Een auto fabrikant die op dit moment iets afwijkends kan bouwen tov de massa verdient zowiezo lof. Toch heb ik het idee dat het meer fabrikanten lukt om iets aparts neer te zetten.
Oude Citroëns kunnen me bijna altijd wel bekoren, omdat ze vaak afwijken van de massa, denk aan interieur dan wel exterieur of techniek.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Re: Ware schoonheid komt met de jaren…
langevelsloo schreef:Handjes schreef:Overigens, waarom gebruikt Citroën niet meer mooie schildersnamen? Bijvoorbeeld de Matisse (C8), de Cézanne (C3 mini-SUV), de Monet (Berlingo). Mensen vinden die schilders vaak mooi en het associeert met romantiek en beleving.
Omdat daarvoor grof en dan bedoel ik echt grof betaald moet worden.
En omdat het bere-cheap klinkt die ouwe schildersnamen. Ik krijg een instant ‘Corneille op mokken en vaatdoeken bij de Ikea’ associatie. Maar een omdoping tot ‘Matthew Barney’ zou de C6 geen kwaad doen :schater .
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Ware schoonheid komt met de jaren…
Serge schreef:langevelsloo schreef:Handjes schreef:Overigens, waarom gebruikt Citroën niet meer mooie schildersnamen? Bijvoorbeeld de Matisse (C8), de Cézanne (C3 mini-SUV), de Monet (Berlingo). Mensen vinden die schilders vaak mooi en het associeert met romantiek en beleving.
Omdat daarvoor grof en dan bedoel ik echt grof betaald moet worden.
En omdat het bere-cheap klinkt die ouwe schildersnamen. Ik krijg een instant ‘Corneille op mokken en vaatdoeken bij de Ikea’ associatie. Maar een omdoping tot ‘Matthew Barney’ zou de C6 geen kwaad doen :schater .
Klopt, het zal een marketingreden hebben dat ze niet meer namen hebben gebruikt. Ook al was de naam Picasso duur, andere namen zullen goedkoper zijn.
Corneille, Ikea, Blokker, etc. spreken wel een groot publiek aan. Matthew Barney echter?