Ik lees dat soort terminologie hier regelmatig en ga dan zoeken op zo’n term, maar vind geen echte verklaring. Bedoelen jullie met debietregelaar de hogedukregelaar of zie ik dat verkeerd?
Is het misschien een schone zaak om eens een (sticky) thread te maken met verklarende woorden en eventuele plaatjes?
Er is nog altijd een ongegronde vrees voor de grotere Citoens welke stamt uit de jaren 50, toen het systeem voor het eerst werd gebruikt, maar als je door hebt hoe het werkt en waar wat zit en wat het voor functie heeft, kun je zelfs veel zelf doen.
Ik kan in principe ongeveer alles zelf repareren, maar dan moet ik wel weten waar de oorzaak van een probleem moet worden gezocht en deze forums zijn daarin van onschatbare waarde. Ik heb hier in korte tijd enorm veel geleerd waarvoor buitensporig veel dank!!
Peace, Han
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Hee Han S
De debietregelaar, is een regelaar voor het veersysteem, stuurbekrachtiging en het remsysteem. Die is voor de HD regelaar gemonteerd.
Ik meen dat alleen type 1 het heeft!? Met of zonder hydraktief / twee.
Tot zover, het wordt wel aan gevuld denk ik.
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Re: Debietregelaar nogmaals
de debietregelaar ook wel genoemd opbrengstverdeler regelt de hoeveelheid LHM die naar de stuurbekrachtiging wordt gestuurd. Alleen toegepast bij BX/XM/Xantia. Je zult deze compentent alleen aantreffen in de BX/Xantia/XM met stuurbekrachtiging en een HD pomp met 1 uitgang.
Wagens zonder stuurbekrachtiging hebben hem niet nodig en latere (bij de Xantia al vrij snel) XMs en Xantias (en een heel enkele BX diesel) kregen een HD pomp met 2 uitgangen. 1 uitgang voor de stuurbekrachtiging en 1 uitgang voor het “normale” hydraulische systeem.
De drukregelaar komt op vrijwel elke hydraulique voor en regelt de werkdruk af voor de vering en de remmen. Deze is herkenbaar als “dat ding” waar de accumulatorbol op is gemonteerd.
De debietregelaar, alias drukverdeler of opbrengstverdeler:
Erg bedankt mannen, daar hebben we wat aan, tof!
Biertje?
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Han S schreef:Erg bedankt mannen, daar hebben we wat aan, tof!
Biertje?
Ja, lekker!!
Ik wilde al eerder en foto plaatsen, maar dat lukt me maar steets niet!!
Ziet er lekker strak uit hoor die debietregelaar
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Han S schreef:Biertje?
Lekker
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Van Dale zegt:
de·biet·me·ter (de ~ (m.))
1 [techn.] volumestroommeter, in kubieke meters per seconde (m3/s)
Debietregelaar kun je dan wellicht vertalen als ‘volumestroomregelaar’?
Ook leuk leesvoer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Debiet
In een ander topic steldde ik de vraag of de debietregelaar er de oorzaak van kan zijn dat de wagen zwaar stuurt waar meerdere forummers last van hebben ( zie betreffende topics) .
Ik heb zelf een XM 2.0 16V uit 1996 zonder hydractief en een V 6 24 met hydractief uit 1998 .
Mijn vraag is hebben beide wagens nu een debietregelaar ?
Of werd dit alleen gebruikt in de serie 1 modellen ?
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
markV624 schreef:In een ander topic steldde ik de vraag of de debietregelaar er de oorzaak van kan zijn dat de wagen zwaar stuurt waar meerdere forummers last van hebben ( zie betreffende topics) .
Ik heb zelf een XM 2.0 16V uit 1996 zonder hydractief en een V 6 24 met hydractief uit 1998 .
Mijn vraag is hebben beide wagens nu een debietregelaar ?
Of werd dit alleen gebruikt in de serie 1 modellen ?
Groet ,Mark
Ja alleen op de type 1.
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
eXpelliarMus schreef:markV624 schreef:In een ander topic steldde ik de vraag of de debietregelaar er de oorzaak van kan zijn dat de wagen zwaar stuurt waar meerdere forummers last van hebben ( zie betreffende topics) .
Ik heb zelf een XM 2.0 16V uit 1996 zonder hydractief en een V 6 24 met hydractief uit 1998 .
Mijn vraag is hebben beide wagens nu een debietregelaar ?
Of werd dit alleen gebruikt in de serie 1 modellen ?
Groet ,Mark
Ja alleen op de type 1.
tot XM
Nee nee nee, zelfs mijn serie 2 TCT van modeljaar 1995 heeft een debietregelaar en geen anti-zink.
Pas vanaf modeljaar 1996 kreeg de TCT de 6+2 pomp en anti-zink
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Dan zijn er dus een hoop onderhuidseverschillen waar ik niks van af wist,
je leerd elkedag meer over onze dame’s,gaaf hoor.
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Als ik het goed begrijp heb ik op beide Xmmen geen debietregelaar .
Ik weet wel dat de HD-pomp van een serie 1 weer anders is als serie twee .
En ja er zullen ongetwijfeld nog wel meer onderhuidse verschillen zijn .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Ff een ander vraagje over de debietregelaar; dit onderdeel is te reviseren en ik zou graag wel eens willen weten ‘wat’ er dan precies gereviseert wordt. Zijn dit alleen de rubbertjes bij de aansluitingen, of is er meer?
Die van mij kan metname als ze koud is goed doorsissen en daar wil ik eens wat aan doen.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
He serge.
Ja alleen de 4 rubbertjes van de debietregelaar, ze word ook zeer grondig schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Als je het zelf kan vind ik je heel knap!! Ik heb de jongens van chyperse mijn debietregelaar zien revieceren nou petje af. Het zijn wel een aantal onderdeeltjes die er uit komen en er weer net zo in moeten!!! Als je dat elkedag moet doen, ja dan kan je het blind. maar lekt tie ook echt lhm? wand ik heb een gerevieceerde van chyparse er op zitten die ook sist maar niet lekt!?
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Het zou eventueel ook nog ermee te maken kunnen hebben dat m’n stuurhuis een beetje lekt en de debietregelaar daardoor iets meer voor z’n kiezen krijgt.
Zo’n korte sis om de zoveel tijd is normaal, maar die van mij wil -metname koud- echt wel eens minutenlang aan een stuk doorsissen. Als je dan ff een tik tegen het stuur geeft of op de rem trapt, houdt ie er ook weer mee op.
Hebben zij dat ding opengemaakt om die aansluitrubbers te vervangen ofzo? Ik dacht dat je die rubbers er zo uit kon trekken.
Ik ga zo eens kijken als ik op m’n atelier ben, daar ligt namelijk nog een exemplaar.
Animal triste post coitum