ZX1.4i schreef:karel schreef:Ik heb 2 x (verschillende BX-en) revisie-verstuivers laten plaatsen, dat kostte me 48 eur per verstuiver. Bosch fabriek afgeregeld, zag er als nieuw uit.
Nette prijs, als je bedenkt dat een nieuwe nozzle, c.a. €30 kost.
Wat een beetje benzine erbij betreft, ik zou het niet doen, is enkel geschikt om diesel vloeibaar te houden zoals men dat vroeger in de winter deed. Wij zien Karel toch wel als de forum-diesel-specialist en als hij het ook al niet aanbeveelt
Haha, wat een eer
Benzine erbij heb ik er nog nooit bij gedaan, wel tank ik al weer jaren steevast “merkdiesel” (lees: Shell) nadat ik het een beetje zat werd voor een rookwolk uit te rijden. Het laatste halfjaar zelfs alleen maar VPower, omdat ie daarmee nog minder rookt en beter loopt (geen overbodige luxe als je weet wat voor hobbelpaard mijn 19TGD op gewone diesel is!).
Al die jopie-goedkopie diesel is toch net een kwaliteitje minder en dat merk je vaak pas na een paar tanks, als je in de binnenspiegel kijkt bij acceleren, met achterliggers die licht voeren. Ook erg slechte diesel kun je tanken bij Tinq. Ze doen daar alsof je voordeliger tankt omdat het allemaal zo basic is maar je krijgt gewoon slechtere kwaliteit (en dat zeggen ze zelf notabene, bij monde van hun vorige baas, dat figuur wat nu de concurrent van de WW aanvoert). Maar ik wil hier geen discussie over tankstations starten.
Ich bin ein Breaker
Serge schreef:ZX1.4i schreef:Wat een beetje benzine erbij betreft, ik zou het niet doen, is enkel geschikt om diesel vloeibaar te houden zoals men dat vroeger in de winter deed. Wij zien Karel toch wel als de forum-diesel-specialist en als hij het ook al niet aanbeveelt
Het is me aanbevolen door de APK-meester en ik heb het alvorens ik eraan begon nog eens geverifeerd bij een dieselspecialist, dus dat zit wel snor
Ik heb het bij meerdere dieselspecialisten nagevraagd, lopen er genoeg van rond op me werk, word niet echt aanbevolen, bij een bepaald punt zal de motor helemaal niet meer lopen. Probleem is dat benzine eerder de neiging heeft om te ontbranden dan diesel, vind de ontbranding te vroeg plaatst, dan word er al druk op de zuiger uitgeoefend voordat deze het DBP heeft bereikt. Deze mechanische belasting is niet zo gezond voor de motor, maar goed iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen wagen.
Wat de merk diesel betreft, daar geloof ik ook heilig in, ik tank altijd BP-Ultimate, motor loopt er stiller en zuiniger op
Dat zal dan wel de reden zijn dat je er niet meer dan 10% in mag donderen.
Animal triste post coitum
Serge schreef:Dat zal dan wel de reden zijn dat je er niet meer dan 10% in mag donderen.
2 jaar geleden in die hele koude winter (-20 enzo) heb ik 5% benzine door mijn zonnebloemolie + petroleum mengsel gedaan om het ietwat vloeibaar te houden. Dit ging verbasingwekkend goed. Maar toch denk ik dat 10% in pure diesel wat te veel van het goede is.
Test
ZX1.4i schreef:Serge schreef:ZX1.4i schreef:Wat een beetje benzine erbij betreft, ik zou het niet doen, is enkel geschikt om diesel vloeibaar te houden zoals men dat vroeger in de winter deed. Wij zien Karel toch wel als de forum-diesel-specialist en als hij het ook al niet aanbeveelt
Het is me aanbevolen door de APK-meester en ik heb het alvorens ik eraan begon nog eens geverifeerd bij een dieselspecialist, dus dat zit wel snor
Ik heb het bij meerdere dieselspecialisten nagevraagd, lopen er genoeg van rond op me werk, word niet echt aanbevolen, bij een bepaald punt zal de motor helemaal niet meer lopen. Probleem is dat benzine eerder de neiging heeft om te ontbranden dan diesel, vind de ontbranding te vroeg plaatst, dan word er al druk op de zuiger uitgeoefend voordat deze het DBP heeft bereikt. Deze mechanische belasting is niet zo gezond voor de motor, maar goed iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen wagen.
Wat de merk diesel betreft, daar geloof ik ook heilig in, ik tank altijd BP-Ultimate, motor loopt er stiller en zuiniger op
Dat kan ik helemaal onderschrijven, ben er op van Lyon naar NL getufd, maar ik ken de rest v/d werking (reinigend? zelfde als VPower?) niet. De HDI-motor liep er idd heerlijk op, beter dan op VPower. Ik kom alleen nergens een fatsoenlijk geprijsde BP tegen in mijn regio….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Wat de merk diesel betreft, daar geloof ik ook heilig in, ik tank altijd BP-Ultimate, motor loopt er stiller en zuiniger op
Dat kan ik helemaal onderschrijven, ben er op van Lyon naar NL getufd, maar ik ken de rest v/d werking (reinigend? zelfde als VPower?) niet. De HDI-motor liep er idd heerlijk op, beter dan op VPower. Ik kom alleen nergens een fatsoenlijk geprijsde BP tegen in mijn regio….
Sja, ik gooi er de laatste paar jaar van alles in, maar eigenlijk loopt ie overal wel lekker op. De laatste paar tanks vooral OF Shell of Argos oil. Soms Tango of Tinq.
Thijsvandebles schreef:Maar toch denk ik dat 10% in pure diesel wat te veel van het goede is.
Dat is het ook, mocht het toch willen doen, dan zou ik echt ver onder de 5% blijven.
Wat BP-Ultimate betreft, is inderdaad aan de prijzige kant, ik tank meestal in Delf, Dordrecht of Zwijndrecht, daar zitten de goedkoopste BP tanksstations. In het begin stonken de uitlaatgassen behoorlijk uit mijn auto, maar dat is steeds minder geworden na een jaartje BP ultimate. Bij flink gasgeven in een lage versnelling (en koude motor) wil er nog wel wat zwarte rook uitkomen.
mpostma schreef:karel schreef:
Wat de merk diesel betreft, daar geloof ik ook heilig in, ik tank altijd BP-Ultimate, motor loopt er stiller en zuiniger op
Dat kan ik helemaal onderschrijven, ben er op van Lyon naar NL getufd, maar ik ken de rest v/d werking (reinigend? zelfde als VPower?) niet. De HDI-motor liep er idd heerlijk op, beter dan op VPower. Ik kom alleen nergens een fatsoenlijk geprijsde BP tegen in mijn regio….
Sja, ik gooi er de laatste paar jaar van alles in, maar eigenlijk loopt ie overal wel lekker op. De laatste paar tanks vooral OF Shell of Argos oil. Soms Tango of Tinq.
Zelf tank ik al jaren diesel bij de Tango. Met inmiddels 348000km achter de kiezen komt de BX nog steeds goed door de roetmeting heen, altijd nog onder de 1.
Wel hed ik laatst erge last van kwalmen, bij accelereren werd alles zwart achter me!! )
Bleek dat bij mijn Lucas-pomp het kabeltje vanaf de thermostaat te strak stond, waardoor de vervroeging niet meer uitgeschakeld werd.
Op dit moment heb ik het kabeltje helemaal gelost en is het kwalmen ook weer meteen afgelopen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:Bleek dat bij mijn Lucas-pomp het kabeltje vanaf de thermostaat te strak stond, waardoor de vervroeging niet meer uitgeschakeld werd.
Op dit moment heb ik het kabeltje helemaal gelost en is het walmen ook weer meteen afgelopen.
Ja…...maar zodra het s’nachts flink koud gaat worden, zie je die walm dubbel en dwars weer terug tijdens de koudstart s’morgens.
(en onregelmatig lopen, de eerste secondes)
Wat een onzin, Bram. Bij een goed waspatroon is het juist van belang dat ie koud helemaal ingetrokken is en warm helemaal uit staat. Als dat zo is krijg je echt geen walm. Ook niet bij -20.
Als je dat wel hebt moet je nodig eens investeren in een nieuw waspatroontje, iets van 45 euro. Waar zeuren we over…
Ik klink een beetje geirriteerd omdat ik teveel pompjes op deze manier afgesteld zie staan en dus zo onnozel zonder verstand aan die pompjes gekloot word. Gaat m’n dieselhart aan het hart.
Groeten,
Jan
Bram schreef:macnail schreef:Bleek dat bij mijn Lucas-pomp het kabeltje vanaf de thermostaat te strak stond, waardoor de vervroeging niet meer uitgeschakeld werd.
Op dit moment heb ik het kabeltje helemaal gelost en is het walmen ook weer meteen afgelopen.
Ja…...maar zodra het s’nachts flink koud gaat worden, zie je die walm dubbel en dwars weer terug tijdens de koudstart s’morgens.
(en onregelmatig lopen, de eerste secondes)
Geen onzin…..ik las dat hij het kabeltje helemaal had gelost, waardoor ik eruit begrijp dat hij nu niet meer werkt.
Dat hij dus niet meer strak komt te staan, zeg maar.
Heb dat gedonder overigens vaak genoeg meegemaakt
Bram schreef:Geen onzin…..ik las dat hij het kabeltje helemaal had gelost, waardoor ik eruit begrijp dat hij nu niet meer werkt.
Dat hij dus niet meer strak komt te staan, zeg maar.Heb dat gedonder overigens vaak genoeg meegemaakt
Haha, volgens mij zijn jullie het wel eens over het probleem.
Trouwens: @chinco en bram, ik vind termen als onzin enzo wat onprettig. We hebben het over persoonlijke voorkeuren en niet over absolute waarheden.
Bij ongeblazen diesesls is het niet zo’n big deal omdat de inspuitvervroeging niet wordt gecompenseerd bij koude start, het heeft alleen invloed op het stationaire toerental. Als het patroon kapot is kun je hem beter los laten staan, dan geef je bij de koude start iets gas bij als ie niet wil aanslaan.
Bij LUCAS turbodiesels moet ie zeker niet permanent aangetrokken staan omdat dan ook de inspuitvervroeging permanent wordt aangetrokken. Dat is niet goed voor de uitstoot van roet en het vermogen. Dus in dat geval gewoon het patroon vervangen en verder niet huilen over een paar tientjes. Beter een slechte koude start dan permanent slecht warm lopen, zeg ik dan maar. Permanent aantrekken geeft je wellicht het gevoel van een goede koude start, maar wel een vals gevoel, want je verbruik gaat achteruit, het vermogen gaat acchteruit en hij gaat meer walmen. Dat moet je niet willen of hooguit als noodoplossing tot je een nieuwe thermostaat hebt gekocht.
Bij Bosch turbodiesels zitten 2 patronen. Het patroon voor compensatie van de inspuitvervroeging zit voorop de pomp met een bypass-koelwatercircuit. Dat MOEt gewoon goed werken voor een fastsoenlijke koude start. Dat is trouwens van Bosch zelf en ik heb het nog weinig kapot zien gaan. Als het niet goed werkt dan zet je de straat met koude start in een stinkende blauw/grijze nevelwalm van slecht ontbrande diesel.
Het patroon voor de stationaire toerentalverhoging (die in het thermostaathuis zit) is niet van enorme invloed. Als die niet werkt, laat em dan liever los staan. Mocht ie daardoor matig starten, geef wederom iets gas bij. Bij mij hangt ie al 2 jaar los en ik heb er geen last van met de koude start MITS die inspuitvervroeging maar wel goed wordt aangpepast met de koude start en dat is wel hetgeval bij mij.
En please…. goed lezen hierboven voor we weer misverstanden krijgen.
Persoonlijk heb ik ALS het waspatroon niet goed werkt liever dat het kabeltje te los staat dan te strak. Want dan heb je in elk geval met warme motor een goed lopende motor (als het goed is, rij je toch het meest met warme motor) en wordt je elke koude start er weer aan herinnerd dat je een nieuw waspatroon moet kopen.
mpostma schreef:
Persoonlijk heb ik ALS het waspatroon niet goed werkt liever dat het kabeltje te los staat dan te strak. Want dan heb je in elk geval met warme motor een goed lopende motor (als het goed is, rij je toch het meest met warme motor) en wordt je elke koude start er weer aan herinnerd dat je een nieuw waspatroon moet kopen.
Ik sluit me daarbij aan. Ik rijd met mijn 19TGD al jaren, winter en zomer, in de wetenschap dat het koudestart-waspatroon niet meer werkt. Daarvan staat het kabeltje inderdaad ook los. Tot echte startproblemen heeft dit nog nooit geleid.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:
Persoonlijk heb ik ALS het waspatroon niet goed werkt liever dat het kabeltje te los staat dan te strak. Want dan heb je in elk geval met warme motor een goed lopende motor (als het goed is, rij je toch het meest met warme motor) en wordt je elke koude start er weer aan herinnerd dat je een nieuw waspatroon moet kopen.
Ik sluit me daarbij aan. Ik rijd met mijn 19TGD al jaren, winter en zomer, in de wetenschap dat het koudestart-waspatroon niet meer werkt. Daarvan staat het kabeltje inderdaad ook los. Tot echte startproblemen heeft dit nog nooit geleid.
===========================================
Klopt, dit heb ik nu dus ook. Het gaat me niet om het waspatroontje, maar in eerste instantie of deze conclusie van mij de juiste was. Inderdaad moet ik na het starten van een koude motor wel even met de voet een iets verhoogd stationair aanhouden, maar een paar km verder loopt ie weer als een zonnetje.
Vandaag nog op en neer geweest van Arnhem naar Zoetermeer en ook bij flink accelereren geen enkel pluimpje meer achter de BX. Het vermogen is prima, dus nu kan ik met een gerust hart binnenkort het waspatroontje gaan vervangen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Sorry dat ik zo scherp was! Het was laat (voor mijn doen) zullen we maar zeggen.
Het is inderdaad veel beter om het kabeltje niet strak te zetten, dat is tenslotte alleen voor de koude start. Dat bedoelde ik ook en ik was voornamelijk zo scherp omdat het geklooi van mensen die niet weten wat ze doen zoals Marten en Karel. Niks persoonlijks, Bram!
Maar volgens mij zijn we het er wel over eens dat het eigenlijk gewoon orgineel hoort.
Groeten,
Jan