aktie aan het front,
uiteindelijk gekeurd, maar nog net niet goed
roetuitstoot door iets dichtdraaien opbrengstschroef nu binnen de marge
wel lijken de 2e hands verstuivers langzaam weer in leven te komen, 1 meting was maar 0,8 en de rest schommelde rond de 2. zeker nog niet constant, maar ik ben allang blij!!
alleen nog twee retourslangetjes (onder de wielkast links voor) vervangen (helemaal doormidden, eentje) en de handremkabel nakijken op beschadiging van de manteling (metaal) op slijtage. daar zit nu nog een soort tuinslangconstruktie op, die moet ik dus kaal laten zien.
verder gaat ie lukken dus…
hardstikke bedankt voor de hulp en ideeen!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:aktie aan het front,
uiteindelijk gekeurd, maar nog net niet goed
roetuitstoot door iets dichtdraaien opbrengstschroef nu binnen de marge
wel lijken de 2e hands verstuivers langzaam weer in leven te komen, 1 meting was maar 0,8 en de rest schommelde rond de 2. zeker nog niet constant, maar ik ben allang blij!!==========================================
Mooi dat het gelukt is. Ik snap alleen niet waarom de roetmeting nu een paar keer achter elkaar gedaan is.
Volgens mij is het tegenwoordig zo, dat wanneer de roetmeting bij de eerste keer goed is, er geen 2e en 3e keer hoeft te zijn.
Oftewel 1x goed is goed.11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:Mooi dat het gelukt is. Ik snap alleen niet waarom de roetmeting nu een paar keer achter elkaar gedaan is.
Volgens mij is het tegenwoordig zo, dat wanneer de roetmeting bij de eerste keer goed is, er geen 2e en 3e keer hoeft te zijn.
Oftewel 1x goed is goed.
Precies.
Ik snap het gezeur van de apk man over de handremkabels ook niet zo. Volgens mij probeert ie de regels op zijn strengst toe te passen.
mpostma schreef:macnail schreef:Mooi dat het gelukt is. Ik snap alleen niet waarom de roetmeting nu een paar keer achter elkaar gedaan is.
Volgens mij is het tegenwoordig zo, dat wanneer de roetmeting bij de eerste keer goed is, er geen 2e en 3e keer hoeft te zijn.
Oftewel 1x goed is goed.Precies.
Ik snap het gezeur van de apk man over de handremkabels ook niet zo. Volgens mij probeert ie de regels op zijn strengst toe te passen.
Ook al is de buitenmantel gaar van een handremkabel, daar mag gewoon een sok omheen. Ik gebruik vaak een dikke krimpkous, en daarna een stuk tuinslang met tie-wraps. Gaat altijd goed.
Test
Thijsvandebles schreef:Ik gebruik vaak een dikke krimpkous, en daarna een stuk tuinslang met tie-wraps. Gaat altijd goed.
Bij mij was een handremkabel al 2 APK’s een adviespunt omdat de buitenmantel was kaal gesleten. De laatste keer de handremkabel maar eens goed vastgezet dat ie niet meer tegen de band kon slijten en een plastic huls eroverheen (volgens mij een huls van een octopus) en toen was het niet eens meer een adviespunt met de 3e apk!
nou, de laatste update:
bij de keuring is de retourslang kapot gegaan (niet vreemd, was al een brasoplossing van een eerder euvel) en nu dus degelijk gemaakt (koper-achtig koppelstuk binnenin de retourslang, stuk 2ehands retourslang ertussen en dat eropgeschoven, effe prutsen maar toch goed gelukt al zeg ik t zelf). toen handremkabel gechecked, plastic is afgesleten maar metalen bemanteling nog intact, dus hop naar de herkeuring.
en ja hoor, steekproef… bleken nog twee hoezen een scheurtje te hebben. zijn nu dicht gekit. en eindelijk, eindelijk alle hobbels genomen; goedgekeurd!!!
nou was de brandstofpomp wel weer behoorlijk dicht geknepen om door de roetmeting te komen, eigenlijk wel jammer, want ik schroef m meteen weer open (opbrengst-schroef) om normaal vermogen te hebben…
de stress is er nu wel even af, maar fijner zou het zijn als de uitstoot standaard binnen de norm zou blijven.
wat zeggen jullie; toch maar verstuivers laten schoonmaken? of misschien dat de dieselpomp hier nog wat in kan doen?
nogmaals: bedankt voor alle tips, dankzij jullie al met al een geslaagde operatie met ok resultaat!
balans opmakend: afstel-aktie E 55,00 verstuivers E50 keuring E70 brughuur en slangetjes/koppelmateriaal E46. E220 dus, en weer een jaar karren…
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Feli dan maar, en maar dat je maar een jaar veel rijplezier mag hebben!
Gorgelt u ook al met LHM?
Gefeliciteerd!
Ik heb even gemist welk merk pomp je nu had. Lijkt me wel vermeldenswaardig.
Ik vind het echt heel eigenaardig dat ie niet op een normale manier aan de roetwaardes kan komen. M’n geheugen laat me even in de steek en het topic is te lang om alles door te lezen, maar had je ook klepspeling op laten meten?
Je had de wagen toch nog niet zo heel lang? Heel misschien was de uitlaat dichtgeroet en blaas je em de komende maanden schoon?
Zowiezo is het bij een diesel een goed idee om em goed warm te rijden (minstens 20 minuten) en daarna het ding goed door te planken. Een diesel moet je los houden, zeg maar. Vraag Karel maar…
Groeten,
Jan
————————————————-
Disclaimer: Het is laat, dus typo’s kunnen voorkomen. In het verleden behaalde resultaten bieden daarbij alle garantie voor de toekomst…
Chinco schreef:
Je had de wagen toch nog niet zo heel lang? Heel misschien was de uitlaat dichtgeroet en blaas je em de komende maanden schoon?
Zowiezo is het bij een diesel een goed idee om em goed warm te rijden (minstens 20 minuten) en daarna het ding goed door te planken. Een diesel moet je los houden, zeg maar. Vraag Karel maar…
Eh, hoe toevallig, gisteren een roteind (130 km) met 4000 toeren constant gereden teneinde de Evasion 2.0HDI weer een beetje schoon te krijgen - en dat _lijkt_ zowaar nog vruchten af te werpen ook (los van de geknapte multiriem - maar da’s een heel ander verhaal).
Hetzelfde rotgeintje heb ik enige maanden terug met mijn BX 19TGD break uitgehaald: volgetankt met VPower (alsof dieselreiniger zo goedkoop is) en zo constant mogelijk erg hoog in toeren rijden. Van een roettestje meer of minder schikt deze motor daarom niet meer, dat moet inmiddels aanvoelen als verhoogd stationair
De uitlaatrook is nu alleen (weer) bij zeer heftige acceleraties hoog in toeren waarneembaar en daarbuiten helemaal nooit, ook niet bij starten. Toch netjes voor een 15 jaar oud geval met bijna 340K gelopen. Ik rijd sinds deze “ontdekking” overigens alleen nog met VPower, en inmiddels alweer een kleine ton geleden heb ik de verstuivers laten vernieuwen.
Ich bin ein Breaker
maar had je ook klepspeling op laten meten?
klepspeling is uit de kunst, alles binnen de vraagbaakmarges.
ik had het over de brandstofpomp, die net voor de verstuivers komt
ik kan me voorstellen dat ik de opbrengst-schroef wat hoog moet zetten om een leuk vermogen te krijgen. kan dat een euvel zijn van de pomp? of toch de verstuivers?
losrijden is al een paar keer gebeurd; bij mij is 4000 toeren niet heel extreem, met de break-diesel gearing zit je daar met 130 al op
toch was de meting bij de steekproef ook weer zeer instabiel: 2x 3.00 gemeten en 1x 1,8 en met die laatste is ie door de steekproef gekomen.
er draait nu Vpower door het motortje, en dat vind ie wel fijn. nieuwe luchtfilter en dus andere verstuivers had ik meer van verwacht.
kan het zijn dat die verstuivers nog “los” moeten komen? die komen uit een sloopbx (stond trouwens wel netjes binnen, al weet ik niet hoe lang).
wordt inderdaad een heel dieselverhaal ondertussen maar ik vind het nog steeds interessant!!!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:de stress is er nu wel even af, maar fijner zou het zijn als de uitstoot standaard binnen de norm zou blijven.
wat zeggen jullie; toch maar verstuivers laten schoonmaken? of misschien dat de dieselpomp hier nog wat in kan doen?
Als het je puur om de uitstoot gaat en de auto verder prima rijdt, dan zou ik het lekker laten zitten zo. Als ie volgend jaar weer voor de APK moet, dan heb je dan nog tijd genoeg om je daar druk over te maken.
Animal triste post coitum
kstrik schreef:de stress is er nu wel even af, maar fijner zou het zijn als de uitstoot standaard binnen de norm zou blijven.
wat zeggen jullie; toch maar verstuivers laten schoonmaken? of misschien dat de dieselpomp hier nog wat in kan doen?
Je hebt nu geen flauw idee wat de kwaliteit is van de verstuivers die je nu hebt gemonteerd. Dat is nu net de reden dat ik daar geen voorstander van ben. Want het is leuk als het werkt, maar je kan nu niet zeggen of de brandstofpomp slecht is OF dat je gewoon een ander “net iets minder slecht” setje verstuivers hebt gemonteerd.
Of had je die tweedehands verstuivers wel laten testen voor montage: dan heb ik niks gezegd
@Karel: ik heb eigenlijk helemaal geen last van veel vastzittende rommel ondanks het gebruik van allerlei soorten diesel (ook van witte en goedkope pompen). Ik tank nooit V-power en rij wisselen stad en lange ritten. De motor wordt regelmatig goed doorgeblazen, MAAR krijgt ook regelmatig de kans dicht te koeken. Dit was met de oude motor ook zo en met deze weer. Desnodanks baren de roetmetingen mij nooit zorgen.
Uiteindelijk vat ik dus niet de noodzaak van al die uitstootverbeterende middeltjes, want ik heb er maar weinig last van. Nja, misschien heb ik geluk? Een turbodiesel wordt natuurlijk wel beter doorgeblazen als je de fluitketel tenminste goed zijn werk laat doen.
Je hebt nu geen flauw idee wat de kwaliteit is van de verstuivers die je nu hebt gemonteerd. Dat is nu net de reden dat ik daar geen voorstander van ben. Want het is leuk als het werkt, maar je kan nu niet zeggen of de brandstofpomp slecht is OF dat je gewoon een ander “net iets minder slecht” setje verstuivers hebt gemonteerd.
en daar heb je helemaal gelijk in. ik heb ze dus niet laten schoonmaken/testen, ops: dus als de financien weer ruimte laten is dat zeker een goed idee!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’