Toch maar even een nieuwe topic openen voor de ZX.
Net voor de zomer heb ik de ZX 1.9D Reflex van Hogervp over genomen.
Auto had wat kleine dingen, maar ben al een heel eind met het naar m’n zin maken van de auto.
Zo zag de ZX er uit toen ik haar net had:
Na de achterraampjes geblindeerd te hebben voor de vakantie in Frankrijk en er 15” 205Gti witte speedlines op gemonteerd te hebben, kreeg hij al een heel ander uiterlijk:
Qua uiterlijk vind ik em zo al aardig leuk, wil alleen nog ronde koplampen met Xenon lampen monteren. En de auto mag iets omlaag, want ik kom niet vaak in de woestijn
Vandaag is Ben (ZX 1.8T) druk bezig geweest met mijn ZX, waarvoor nogmaals mijn grote dank!!!!
De kapotte rammelende achteras is er helemaal compleet onder vandaan gehaald. Alleen de vaste silentblocks zijn bewaard, want die zijn pas 2 maanden oud.
Daarna ging de nieuwe donor achteras met de nog nieuwe silentblocks er weer op, tezamen met 16V achterremklauwen en schijven.
Alleen bij de klauwen begon de ellende, want de ontluchtingsnippels braken op allebei de klauwen af. De eerste kon met boren en speciale borgboutjes er nog met redelijk gemak uitgehaald worden, maar de 2e klauw was echt een ramp!!! Maar tot mijn grote verbazing is het Ben toch gelukt om het schroefdraad weer open te krijgen en zit de ontluchtingsnippel er weer in!
We zijn alleen allebei helaas vergeten dat de handremkabels verschillend zijn, dus die moeten er nog onder komen.
Van de week ga ik de veerpoten + remklauwen en schijven voor vervangen voor 16V exemplaren en is mijn ZX qua onderstel helemaal klaar.
Het comfort is achter wel iets afgenomen omdat de ZX met de oude achteras een ware drempelridder was! Bij de eerste grote drempel werd me dat gelijk afgeleerd, want de achterwielen kwamen zowat los van de grond omdat de vering stugger is
Maar… de wegligging is (hoe is het mogelijk!) nog beter geworden.
Ook ga ik binnenkort aan de gang met de binnenkant. Eerst komen er elektrische ramen en centrale deurvergrendeling in. En later komen er andere voorstoelen in + bijbehorende deurpanelen.
Misschien dat ik in het voorjaar er een 1.8Td motor in hang, maar verder is hij helemaal goed. De garage kon onlangs geen enkel zorgelijk puntje vinden en was erg verrast over het goede onderhoud wat de auto heeft gehad! Hij zal dus hoogstwaarschijnlijk volgend jaar zo door de APK heen rollen.
De ZX heeft momenteel 373.500kilometers op de tellers staan en hoop er daar nog een hoop bij te kunnen zetten.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Nah zeg, dat “mijn” ZX nog op 14 jarige leeftijd wordt uitgerust met schijven achter! En met de nieuwe achteras weer helemaal stil?
Doet me goed om te lezen dat men verbaasd is over de staat van onderhoud. Mij verbaast het niet want ik ben toch redelijk zuinig op haar geweest en heb vooral de motor altijd verwend met rustig warmrijden. Nu krijgt ze dus een 16v onderstel.
Ik denk dat ik maar een keer je kant op kom om haar te bewonderen, ben ook erg benieuwd hoe ze rijdt. Prettig te weten ook dat ze een goed tehuis heeft gevonden.
Overigens heb ik het idee dat mijn huidige Xantia ook altijd met liefde behandeld is. Motorisch klinkt ze nog erg gezond, en dat was ik ook van de ZX gewend. De Xant zit inmiddels op de 330.000. Ik kom dus wat dichter in de buurt weer.
Bedankt voor je update!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ze zoeft weer heerlijk rammelloos over de weg!
Geniet er elke kilometer van!
4 schijven op een 1.9d
Maar leuk om te zien dat er in zo’n auto toch noig veel energie en moeite wordt gestoken.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Simpele Ziel schreef:Maar leuk om te zien dat er in zo’n auto toch noig veel energie en moeite wordt gestoken.
Even wat meer respect hè. Ze is een voiture, en ze verdient de aandacht.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik wist dat ik deze reactie zou krijgen
Maar ik bedoel, een kale ZX diesel, met veel km’s is nou niet echt een interessante voiture om rondom 16v schijven op te zetten
Maargoed, jij begrijpt me toch wel
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Simpele Ziel schreef:Ik wist dat ik deze reactie zou krijgen
Maar ik bedoel, een kale ZX diesel, met veel km’s is nou niet echt een interessante voiture om rondom 16v schijven op te zetten
Maargoed, jij begrijpt me toch wel
Leuk hè. Zo goed als jij de draadjes volgt over de Sable Phénicien, zo volg ik de draadjes over “mijn” ex-ZX. En nu krijgt ze op haar “oude” dag zelfs een 16V onderstel en electr.raambediening en meer van dat alles.
Ik volg alles met argusogen uiteraard!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Simpele Ziel schreef:Ik wist dat ik deze reactie zou krijgen
Maar ik bedoel, een kale ZX diesel, met veel km’s is nou niet echt een interessante voiture om rondom 16v schijven op te zetten
Maargoed, jij begrijpt me toch wel
Normaal gesproken is het niet echt iets waarin je gaat investeren, dat moet ik toegeven.
Maar deze ZX is toch wel erg goed onderhouden/bijgehouden dus is die moeite zeker allemaal dubbel en dwars waard! Daarbij komt dat de ZX echt niet te duur was ofzo, dus ook op financieel gebied is ze de investering zeker waard!
Misschien als het even gek wordt, ga ik van het voorjaar ook nog naar een 1.8td en stuurbekrachtiging zoeken.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
WYD schreef:
Misschien als het even gek wordt, ga ik van het voorjaar ook nog naar een 1.8td en stuurbekrachtiging zoeken.
Moet je wel een TD vinden die net zo goed is als de huidige D die erin zit.
Ik heb de ZX in haar beginjaren ook nog extra bodemonderhoud laten geven. Ik heb ook overwogen om de motorkap een keer over te laten spuiten ivm al het steenslag. Destijds niet aangedurfd ivm mogelijk kleurverschil.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De motorkap doe ik niets aan. Als daar al iets aan gedaan wordt, dan is het omruilen voor een kort exemplaar + grill.
Maar aan de kleinde deukjes en putjes ga ik me niet ergeren, want ik heb deze auto juist om tussen winkelende vrouwen te kunnen parkeren zonder elke keer weer furioos te moeten worden, omdat er weer een duts of kras op de auto zit.
Gisteren nog een compliment over de auto gehad. Reed iemand met mij mee en die verbaasde zich over hoe hard ik met het grootste gemak door de bochten ging met de ZX, dit terwijl ik juist rustig aan deed omdat er onderdelen in de kofferbak liggen
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
WYD schreef:
Gisteren nog een compliment over de auto gehad. Reed iemand met mij mee en die verbaasde zich over hoe hard ik met het grootste gemak door de bochten ging met de ZX, dit terwijl ik juist rustig aan deed omdat er onderdelen in de kofferbak liggen
Mijn kinderen wilden ook altijd graag een extra rondje over een rotonde. Al heb ik weleens met kunst- en vliegwerk de auto uit een slip moeten halen. Tja, ook een ZX heeft grenzen. Maar wat heb ik er veel snelle wagens uitgereden in bochtenwerk.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
ach ja, die goeie ouwe ZX…..... heb nog steeds spijt als haren op mijn hoofd dat ik ‘m weggedaan heb , maar ik krijg het er thuis niet door om voor de derde keer een andere auto in te ruilen op een ZX diesel…..
Nou ja, we sparen voor een C4 hdi; over een jaartje of 3 wel voor 10 mille te vinden, hoop ik…
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Zaterdag en vandaag weer druk bezig geweest met de ZX.
De voorveerpoten zijn inmiddels ook al vervangen voor nieuwe kortere exemplaren met nieuwe veren. De auto ligt nu dus voor ook een stuk lager. 1 Stabilisatorverbindingsstang is gesneuveld, die heb ik dus vervangen met een nieuw exemplaar.
Wilde de remmen voor ook wisselen, maar kreeg de remklauwen niet los, de bouten dus goed schoongemaakt en een andere keer opnieuw proberen, want de dop is doorgedraaid, van de week maar een nieuwe halen.
Ook het aansluiten van elektrische ramen en CV ging helaas niet deur, want er bleek geen draadvoorbereiding te zitten en een raamgeleider is waarschijnlijk omgewisseld, want ik heb 2 verschillende soorten
Heb vandaag de voorstoelen en een stuurtje van een Furio gemonteerd en gelijk van de situatie gebruik gemaakt om de auto goed schoon te maken van binnen.
Aan het eind van de dag wilde ik een proefrondje maken om te kijken hoe het rijd, maar toen bleek dat de aandrijfassen ofzo niet goed zaten, dus dat proefrondje ging helaas niet door. Eind van de week maar weer even kijken hoe dat zit. De bakolie blijft in ieder geval in de bak zitten, want die had ik net ververst.
Zal eind van de week ook even een paar nieuwe foto’s maken.
fijne wagens he zo’n zx diesel!!!
die van ons is echt geweldig niet snel maar erg aangenaam om in te rijden.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Probleem met de aandrijfassen is inmiddels ook opgelost.
De homokineet van de korte aandrijfas was gesneuveld en is inmiddels vervangen.
Vanmiddag nog even de nieuwe handremkabels monteren, de ZX goed wassen en hopelijk ook nog een paar leuke foto’s maken.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
WYD schreef:Probleem met de aandrijfassen is inmiddels ook opgelost.
De homokineet van de korte aandrijfas was gesneuveld en is inmiddels vervangen.
Vanmiddag nog even de nieuwe handremkabels monteren, de ZX goed wassen en hopelijk ook nog een paar leuke foto’s maken.
Alweer nieuwe handremkabels? Dat zal zo het 3e of 4e setje kunnnen zijn dat er dan opgaat.
Kom maar op met de foto’s!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!