Vergeef mij als ik een bekend onderwerp aansnijd en hier al erg veel over te lezen is…
Tijdens de jaarlijkse keuring van mijn AX 1100i uit 1995 met 98.000km op de teller bleek dat het CO gehalte te hoog is. 0,6% ipv de toegestane 0,3% (Belgische keuringsinstantie, is blijkbaar erg streng tegenwoordig… ) Auto werd dus afgekeurd. Keurmeester gaf me de tip om een flesje injector cleaner in de tank te gooien en het luchtfilter eens na te kijken of vervangen. Beide zaken zijn gedaan.
Hier weet vast wel iemand of er nog andere zaken zijn die het hoge CO gehalte kunnen veroorzaken, of dat ik alvast aan een nieuwe katalysator kan gaan denken. (laatste optie, want prijzig. )
(Auto hoeft eigenlijk alleen dit jaar nog door de keuring te komen, want ze staat op de nominatie om komende zomer vervangen te worden door een C3 of C4. ops: )
wie weet raad?
Alvast bedankt
beide zaken zijn al zeker aan te raden, ga er dan ook ineens eens 50 km mee rijden op de snelweg
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dank je, wordt vandaag aan gewerkt.
Vrouwtje is er mee onderweg via snelweg. Heb haar gezegd dat ze maar eens goed gas moet geven…
Hopelijk brengt het wat… morgen maar eens opnieuw CO laten meten. Moet voor 9 december op herkeuring geweest zijn.
Zijn er verder nog oorzaken te noemen van het verhoogde CO? Ik heb al ergens gelezen van bougies, lambdasensor?(gaf 1.08 aan dacht ik)
Het gekke bij de laatste CO meting was, dat de AX bij stationair toerental niet teveel CO uitbraakte, maar pas bij ongeveer half verhoogd toerental. (ik schat rond 2500 toeren)
Geeft dat fenomeen wellicht aan dat de katalysator niet stuk is? (wishful thinking ???) Of wat is daar de oorzaak van?
Lots of questions…. ops:
alles wat je verbranding slechter maakt zorgt voor meer CO, vergelijk het met een slechte waterverwarmer die voor CO vergiftiging zorgt
belangrijk is dus dat hij genoeg lucht krijgt, en dat de verbrandingsruimte proper is
beide zaken heb je reeds verholpen
volgens mij heeft hij wat teveel benzine want de lambdawaarde is een tikkel te hoog (diegene dat er beter dan ik van op de hoogte zijn mogen me gerust verbeteren)
kat kan kapot zijn maar .... moet niet
lambda sonde werkt blijkbaar
ecu eens resetten helpt dat? is niet moeilijk gewoon de batterij kwartiertje loskoppelen dan motor starten zonder gas te geven de motor laten warm draaien, geen gas geven als hij stil valt terug starten
dan rustig ritje maken
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
FF updaten:
De AX is vorige week GOED gekeurd !!! :51
Hebben alle tips en acties toch resultaat gehad!
Thnx!!!
CU, grtzzz
mooi zo
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017