Even een kleine toevoeging op het verhaal van Emiel, want het verhaal klopt verder wel. Uiteindelijk zal de ECU de conclusie terkken dat de gaskleppotentiometer stuk is. Foutcode, uitlezen, vervangen, veel geld kwijt en uiteindelijk bleek het apparaat niet stuk. Klinkt bekend zo hier en daar???
De kleinere motoren, de TU, oftewel 1.1 en 1.4, verzuipen bij lage temperaturen ook heel makkelijk omdat dan de koudstartverrijking al behoorlijk enthousiast is, beetje gas tijdens starten en het is gebeurt.
De grote XU motoren hebben een accu die het in goede staat goed kan trekken maar zodra de accu slechter word krijgt de electonica net te weinig stroom, gevolg, slechte koudstart.
Dit zijn mijn ervaringen na 7 jaar werkzaam zijn bij Peugeot (zelfde techniek) en 3 jaar wegenwacht.
Mooie wagen buurman….
bedankt voor de informatie. Maar heeft het accu verhaal dan ook invloed op die stappenmotor/electronica? Want tijdens de startprocedure trekt de startmotor toch verreweg de meeste stroom weg? Ik ben/was altijd in de waan dat wanneer je startmotor nog soepel en krachtig rondgaat, de accu ok is.
Ik merk wel dat nu het natter en kouder wordt hij inderdaad wat lastiger start, moet altijd beetje gas geven. Maar de startmotor doet het perfect.
Overigens: toen ik de auto na 2 maanden stilstand weer aan de praat kreeg, met een net opgeladen accu, heb ik wat gas bijgegeven tijdens hjet starten. Slaat ie dat op in z’n geheugen ofzo? In dat geval zou resetten dus afdoende moeten zijn om weer probleemloos zonder gas te starten, toch? Hoe lang moet dan de accupool los?
alvast bedankt!
Kwartiertje.. 20 min
Dat de sterkte van de accu verzwakt , dus het uiteindelijke verbruik met alle gebruikers er te weinig stroomopbrengst beschikbaar zou kunnen zijn is een goede,dat zal ik eens controleren,.
De batterij is vrijwel nieuw maar zoals zo vaak zit er een te lichte in ...zal is een zwaardere erin doen kijken of het dan beter gaat..