Bij het resetten van de ECU kwam ik er van de week achter dat mijn fan niet aan wil slaan. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
Gek genoeg wordt mijn blok niet te heet.
Jos van der Voort
Kijk eerst eens of de ventilator zelf stuk is of dat het aan de temeratuursensor in de radiator ligt.
Haal de multistekker op de radiator los.
Verbind de twee draden in de multistekker met elkaar door met een draad of paperclip. De ventilator zou nu moeten gaan draaien als ‘ie heel is.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 2504
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
ik kan me overigens ook voorstellen dat in stationair met deze buitentemperaturen de KVS niet al te veel moeite heeft om weer af te koelen in de radiator. daar is dan geen extra hulp van ventilator voor nodig…
Klopt als een bus, bij mijn 1,4 slaat de ventilator ook niet aan bij stationair toerental. Dat terwijl ik de ‘koudste’ radiatorsensor gemonteerd heb.
Vandaar dat bij dit frissere weer het doorverbinden van de draden meer zekerheid biedt over de werking van de ventilator.
ik kan me overigens ook voorstellen dat in stationair met deze buitentemperaturen de KVS niet al te veel moeite heeft om weer af te koelen in de radiator. daar is dan geen extra hulp van ventilator voor nodig…
Daar had ik zelf ook al aan gedacht, maar ik realiseerde mij ook dat ik hem eigenlijk nog nooit had horen aanslaan. OOk niet toen de buitentemperatuur nog zomers was.
Ga de truc met de draadjes proberen. Wordt dan wel weer vrijdag.
Jos van der Voort
Mits de boel goed ontlucht is en goed afgevuld met koelvloeistof, houden XU-motoren het hoofd meestal koel, de fan zal niet zo snel aanslaan. Hoe is het eigenlijk met je thermostaat en themoschakelaar? Als je toch de kachelradiateur gaat vervangen en de boel gaat aftappen, dan kun je dit eventueel meenemen.
Thermostaat heb ik nog liggen. Donormotor weet je wel. Thermoschakelaar is dat ding in de radiator?
Die heb ik niet meer in reserve liggen. Eventueel kunnen we die wel even testen op de 29e. Die kan er tenslotte uit zonder dat de KVS eruit moet.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 1.8i 16v
Re: ZX 1.6i: Fan slaat niet aan.
ZX-Enschede schreef:Bij het resetten van de ECU kwam ik er van de week achter dat mijn fan niet aan wil slaan. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
Gek genoeg wordt mijn blok niet te heet.
kijk ff op : http://www.maijer.eu, en dan naar de tech tips, daar staat en modicicatie op van mijn 1.9 Volcane om de fan continu aan te kunnen sturen..
mischien is DAT het prob!:))
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
OK gaan we doen! Dank je wel.
Jos van der Voort