Goedemiddag allen! Ik ben nieuw hier. Na vele malen te hebben rondgesnuffeld, besloten om ook maar een profiel aan te maken. Mijn naam is Hielke, bouwjaar 1980.
Binnenkort zal ik een lijstje toevoegen met mijn ex-Citroëns, ik kan je vertellen: dat zijn er behoorlijk wat! Op dit moment rij ik in een Zweedse tank. Prima auto, alleen geen Citroën… Ik ben daarom op zoek naar een XM voor niet al te veel geld. Aangezien ik zo’n 150 km per week rij, lijkt me een V6 van ‘t eerste type wel erg leuk.
En nu word ik angstig: ik zie hier overal berichten die doen vermoeden dat de automaat-bakken van het eerste type nogal gevoelig zijn. Nou wil het geval dat mijn oog is gevallen op zo’n V6 automaat (met meer dan 3 ton op de klok, zonder onderhoudspapieren…). Teken ik nu mijn doodvonnis..? Wat zijn de ervaringen van huidige gebruikers? Ik lees op het forum heel wat berichten van zgn. ‘out-siders’ (klint erg oneerbiedig, zo is het niet bedoeld!), weinig van eigenaren van zo’n apparaat.
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik had zo’n V6 automaat gekregen met idd 300kkm op de klok. Auto reed ok maar de automaat hokte, schakelde heen en weer bij constante snelheid enz enz. Met onderhoud kan je best nog wat doen maar al snel wordt dat duur als je niet de mogelijkheid en kennis hebt het zelf te doen en geen tijd je die kennis eigen te maken. dus… Het kan allmaal en ALS het rijdt rijdt het goddelijk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Oja, en welkom hier!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik heb expres een handbak genomen , ondanks dat ik weet dat een automaat nu eenmaal beter rijd.
Ik wou die pech niet dat me die bak kapot ging en moet laten reviseren laten voor veel geld.
Welkom !
Hoe (on)mogelijk zou het zijn om die automaat te vervangen door een handbak ?
Schijt aan originaliteit.
Tsja, als ik om me heen kijk, vind ik meer automaten dan handgeschakelde versies. En is het ook zo dat automaten over het algemeen luxer zijn uitgevoerd dan de handgeschakelde broeders/zusters?
Citroënloos
Hoi, welkom.
Ik rij zelf een XM V6 automaat van 1993 met 179k op de teller. Is niet zo heel veel kilometers, maar ik ben te spreken over de automaat.
Greetz Toolman
Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm
Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
XMine schreef:Tsja, als ik om me heen kijk, vind ik meer automaten dan handgeschakelde versies. En is het ook zo dat automaten over het algemeen luxer zijn uitgevoerd dan de handgeschakelde broeders/zusters?
welkom
zover ik weet zijn de uitvoeringen hetzelfde
Tja, volgens mij heeft de XM 2 serieuze risico-uitvoeringen; de 2.5TD en ieder model dat met een automaat is uitgevoerd. Allebei rijdt het super (ook in die combi), maar ik zou me er persoonlijk niet aan wagen.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Serge schreef:Tja, volgens mij heeft de XM 2 serieuze risico-uitvoeringen; de 2.5TD en ieder model dat met een automaat is uitgevoerd. Allebei rijdt het super (ook in die combi), maar ik zou me er persoonlijk niet aan wagen.
vergeet de eerste type V6.24 niet
deze willen ook nog wel eens voor vreemde problemen zorgen
vergeet roy zijn ex 24 klepper niet die later is afgebrand…
maar neem aan dat hier over een V6.12 wordt gesproken?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Serge schreef:Tja, volgens mij heeft de XM 2 serieuze risico-uitvoeringen; de 2.5TD en ieder model dat met een automaat is uitgevoerd. Allebei rijdt het super (ook in die combi), maar ik zou me er persoonlijk niet aan wagen.
tja, als je dan alles opsomt, vergeet dan niet dat er bij een TCT of turbo D12 de versnellingsbakken niet het eeuwige leven hebben en dat er wel eens een turbo kan sneuvelen.
De automaat is gewoon het duurste onderdeel, op de motor na, om te reviseren en dat maakt de mensen bang.
Koop anders een zweedse tank, met dezelfde motoren (PRV-V6) en ZF bakken die er wel op berekend zijn
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Gaat hier idd om een 12V, type I. En wat betreft die Zweedse tank; als je dan komt aanzetten met een automaat word je gelijk voor ‘bejaarde’ versleten…
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
XMine schreef:Tsja, als ik om me heen kijk, vind ik meer automaten dan handgeschakelde versies. En is het ook zo dat automaten over het algemeen luxer zijn uitgevoerd dan de handgeschakelde broeders/zusters?
Dat kan komen omdat je toen(1989 -1994) 2 exclusieve’s had de v6.24 en de v6 exclusieve. De laatste was altijd met automaat. Daarna kwam de V6 ambiance, deze is met handbak. Automaat was weer een optie maar voor een paar gulden meer had je dan ook wel weer een exclusieve met alles standaard erop en eraan. De keuze was dan eigenlijk erg makkelijk. de v6.24 was niet als automaat leverbaar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Willem schreef:tja, als je dan alles opsomt, vergeet dan niet dat er bij een TCT of turbo D12 de versnellingsbakken niet het eeuwige leven hebben en dat er wel eens een turbo kan sneuvelen.
De automaat is gewoon het duurste onderdeel, op de motor na, om te reviseren en dat maakt de mensen bang.
Dat van die versnellingsbakken van de TCT en 2.1TD is nieuw voor mij. Wat is daar de reden van?
Animal triste post coitum
Tsja, het blijft wikken en wegen… Maar ik ga ‘m zaterdag bekijken. En als ‘ie goed rijdt/schakelt/veert neem ik ‘m mee. Na drie XM’s te hebben gehad, weet je ongeveer hoe zo’n monster rijdt. Ik hou jullie op de hoogte!
Citroënloos