1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Voorkant XM blijft laag
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 10 december 2006 02:48 PM

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje op t forum, maar nieuw in het XM draadje. Momenteel staat er bij mij een xm 2.0 16v uit 1995 voor de deur. Voor de apk zijn er twee bollen, twee banden, een ruitensproeiermotortje en twee remblokken vervangen. De auto rijdt in principe prima, ware het niet dat ie gister toen ik thuis kwam ineens helemaal laag stond van voren. Ik vond hem het laatste stukje van de rit al wat stug veren, maar nu weet ik dus ook de reden…
Ik ben er inmiddels achter dat het probleem zit in de voorste hoogteregelaar en dan hoogstwaarschijnlijk in het stangetje dat hier aan vast zou moeten zitten, maar wat ws niet meer vast zit…
Kan iemand mij vertellen hoe ik bij de hoogtereglaar kom en hoe dit stangetje weer vast te zetten is?
Zovast bedankt!

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 10 december 2006 04:24 PM
  [ # 1 ]

Goed, toen ik de auto rechtsvoor een stoepje op reed en de auto hier in de hoogste stand zette, kwam ze wel omhoog…
Het is dus niet de koppeling tussen stangetjes en hoogteregelaar.
Heeft iemand een idee wat het wel kan zijn?
En wat is een normale rijhoogte voor de xm?

Met vriendelijke groet,

Xsara_Coupe

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 10 december 2006 04:37 PM
  [ # 2 ]

heeft ie lang stilgestaan?

durf t bijna niet te typen, al gegymnastiekt?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 10 december 2006 04:43 PM
  [ # 3 ]

Ik heb haar vrijdag van de garage opgehaald die haar helemaal heeft nagezien. Daarna heb ik in een dag tijd iets van 350-400 km gereden (kon er maar geen genoeg van krijgen. Terug uit Den Haag vond ik haar ineens stugger veren. Bij thuiskomst bleek ze dus laag te staan Sad  Reageerde niet op de hoogteregelaar standje hoger of lager. Toen ik de auto net een stoepje op reed rechtsvoor om wat beter onder de auto te kunnen kijken, en de achterkant helemaal hoog wilde zetten, ging de voorkant ook ineens mee. Maar ik weet nu niet of ze normaal staat of te hoog…. Ze veert wel zacht als ik haar neer druk.
Waar kan ik de hoogte van de krikpunten op rijhoogte terug vinden? Ik heb de vraagbaak van olving en mn haynes er al op nageslagen, maar kan het niet vinden…

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 10 december 2006 05:26 PM
  [ # 4 ]

Het staat wel in de Haynes beschreven, alleen wordt er niet vanaf de krikpunten gemeten, maar nemen ze andere punten onder de auto. Ik heb het al eens bestudeerd omdat mijn XM zowel voor als achter iets hoger op d’r poten staat dan zou moeten. Ik kom er echter totaal niet uit hoe je nu de hoogte moet corrigeren, ik snap geen hout van hun beschrijving. Als iemand dat hier eens helder zou willen uitleggen, dan zou dat geweldig zijn. Anders laat ik het tzt eens bij Chyparse doen en kijk ik mee, zodat ik het in het vervolg zelf kan doen.

@Xsara_Coupe; als ik jou was zou ik eens een rondje hydraurincage doen, volgens mij heb je een stevig vervuild systeem.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 10 december 2006 05:56 PM
  [ # 5 ]

Ik heb het idd in haynes gevonden, 141 cm. Olving blijkt ook een waarde te geven in deze buurt. Maximum was daar 153 mm zo uit mn hoofd. Mijn xm staat momenteel op 185 mm. Lijkt me wel erg hoog Confused
Met welke stand zou dit dan moeten corresponderen? En heeft iemand tips om dr wat lager te krijgen?

@Serge: Achterkant werkt perfect en reageert snel op alle commando’s. Veren doet ze ook prima, tis alleen die hoogte voor die nog niet lekker wil.. Toen ze terug kwam uit de garage stond ze wel goed, en veren dat t deed Shocked

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 10 december 2006 11:31 PM
  [ # 6 ]

Trek je filter maar eens uit het vat; hij hoort lichtgeel te zijn.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Johannes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 29-01-2006

Gepost: 11 december 2006 12:17 AM
  [ # 7 ]

Groen

Sorry Serge, maar lichtgroen is de kleur van LHM.
De rijhoogte stel je af ALLEEN op een smeerput of een 4-pooten brug, dus met oprijplaaten. ( Je weet het natuurlijk, maar anders is het levensgevaarlijk. Allen voor die het niet weeten)
Op de stabilisatorstang zit een klem, van waar een beugel naar de hoogteregelaar gaat. Door de klem op de stabi te draien verander je de rijhoogte.  De bout een beete los draien en dan met schroefendraier en hamer de klem de gewenste richting tikken. Maar heel weinig, de auto op en neer wippen en wachten tot hij klaar is met regelen, en dan meeten. Welke kant je uit moet kan je kijken om met een schroefendraier de beugel hen en weer de drukken.
Groeten, Johannes

Profiel  
 
Johannes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 29-01-2006

Gepost: 11 december 2006 12:22 AM
  [ # 8 ]

Filterdeksel

Je moet het fat meedraien. Anders breek je makkelijk een buisje van de deksel. Is mij een keer gebeurt. Notabene bij de auto van iemand anders.
Groet, Johannes

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 11 december 2006 01:00 PM
  [ # 9 ]

Net even met de dealer gebeld over de kosten voor het schoonmaken/vervangen van de hoogteregelaar.
Het demonteren en monteren zou 1.5 uur werk zijn. Hier komt nog arbeid bij voor het schoonmaken of de kosten voor een nieuwe hoogteregelaar. Dit maakt het totaal:
Vervangen: 320 euro
Reinigen: 160 euro

Bovendien zou de kans van slagen van reinigen 50% zijn.
Zijn dit normale prijzen?
De specialisten die ik gebeld heb, wilden telefonisch geen prijsopgave doen.

PS: Dit is mijn eerste HP geveerde auto en heb zelf dus helemaal geen sleutelervaring hiermee. Is er iemand die het zou zien zitten dit klusje met mij aan te pakken?

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 december 2006 01:15 PM
  [ # 10 ]

Ik zou even een afspraak maken bij Chyparse of een dergelijk bedrijf en vragen om je dame te vullen met spoelolie (hydraurincage). Je LHM wordt dan vervangen door dit spul en je filters worden schoongemaakt. Na ±3000km moet je dan terugkomen en wordt de spoelolie weer vervangen door LHM + de filters worden opnieuw schoongemaakt. Volgens mij kost voorstaande in z’n totaal zo’n €100.

Maar nogmaals; check eerst ff hoe de filters in het LHM-vat eruit zien.

@Johannes; de filters zijn van zichzelf lichtgeel. Als ze goed smerig zijn dan zien ze er antracietgroen uit.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 december 2006 01:18 PM
  [ # 11 ]

Re: Filterdeksel

Johannes schreef:

Je moet het fat meedraien. Anders breek je makkelijk een buisje van de deksel. Is mij een keer gebeurt. Notabene bij de auto van iemand anders.
Groet, Johannes


Ff voor de duidelijkheid; dit gaat over het LHM-vat en is geen toevoeging op je uitleg van de hoogte-verstelling toch?

Met je uitleg ga ik iig komende week eens kijken of ik het zelf voor elkaar krijg.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 december 2006 02:20 PM
  [ # 12 ]

gewoon even zelf doen marco lukt jou wel voor 25 euro heb je 5 liter spoelolie en dan gewoon een 5 duizend km laten zitten dan leeg halen en lhm erin Wink

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 11 december 2006 02:23 PM
  [ # 13 ]

Alleen spoelolie gaat hem niet worden, want er valt in deze stand niet meer mee te rijden. De auto veert echt behoorlijk hard. Staat dan ook 4 cm te hoog..
Ik zal nog is kijken of ik het demonteren van dat ding zie zitten. Weet iemand ergens een goede beschrijving?

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Johannes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 29-01-2006

Gepost: 11 december 2006 06:41 PM
  [ # 14 ]

Re: Filterdeksel

Serge schreef:
Johannes schreef:

Je moet het fat meedraien. Anders breek je makkelijk een buisje van de deksel. Is mij een keer gebeurt. Notabene bij de auto van iemand anders.
Groet, Johannes


Ff voor de duidelijkheid; dit gaat over het LHM-vat en is geen toevoeging op je uitleg van de hoogte-verstelling toch?

Met je uitleg ga ik iig komende week eens kijken of ik het zelf voor elkaar krijg.

Klopt. Het gaat alleen om het vat.

Rijhoogte: op de foto’s in Hynes (11.13a en 11.13b ) zijn de klemmen goed te zien. Alleen nergens in de text staan de juste maten.

Die zou ik gewoon in de ^^garage vragen.

Succes ermee. Johannes

Profiel  
 
Johannes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 29-01-2006

Gepost: 11 december 2006 07:00 PM
  [ # 15 ]
Xsara_Coupe schreef:

Alleen spoelolie gaat hem niet worden, want er valt in deze stand niet meer mee te rijden. De auto veert echt behoorlijk hard. Staat dan ook 4 cm te hoog..
Ik zal nog is kijken of ik het demonteren van dat ding zie zitten. Weet iemand ergens een goede beschrijving?

Xsara_Coupe


Volgens mij zit iets vast bij de hoogteregelaar(s). Want als de hydactive-klep iets mankeerd gaat hij niet te hoog staan.
Of is er een veerbalmembraan gescheurd? Ballen kontroleeren. Want als er al twee op zijn zijn de anderen ook aan het einde. Heel graag word op de “derde ” per as “vergeten”. Is een beetje gedoe die eraf te haalen.

Ook jou succes gewnst, Johannes

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook