Hoi,
Ik heb een xm 2.0i uit 1993 in het donkergroen (nummer moet ik nog even opzoeken!) aangeschaft de auto heeft 239.000km op de teller en rijd goed! Simpele uitvoering zonder temperatuur meter en elektrische spiegels, maar heeft wel een hollandia schuif/kanteldak! De auto heeft lang stil gestaan en de vering is nu zo hard als ik weet niet wat! Telkens als we een drempel nemen komt ook een van de wielen voor omhoog…(althans zo voelt het!) hij deint door zeg maar. Heeft iemand hier tips over? En ik zette de verwarming aan en de blower begint te blazen zette hem op vol open en zette hem toen weer uit en vervolgens wil hij niet meer aan! Je hoort wel als je de schuif vol open zet een klik in een relais maar daar blijft het bij! zal hem er eens onderuit schroeven morgen! Heeft iemand nog tips en dergelijke met betrekking op die harde vering? Ook hoor ik als de auto uitstaat nog soort van sissend geluid en luide klikken bij het linkerachterwiel deze geluiden stoppen als ik de auto sluit met de cv.
Alle tips zijn welkom!!
Groeten Tom
Ik heb al wel foto’s maar vraag me niet hoe ik die moet poste…
elke dag heb ik het voorrecht om te zweven in mijn eigen cx!
Hey Tom,
welkom hier en gefeli met je xm, de kachel kan je schuif ook zijn dat deze niet meer goed werkt ,heb je al geprobeerd om hem omhoog te schuiven en tergelijke tijd drukken? anders moet je de kachelmotor er gewoon even uitlepen ,deze zit achter de bekleding onder het dasbord kastje..
wat de vering betreft een rondje bollen vullen?? brandt er ook een lampje van de sportstand links boven op je dashbord? kan zijn dat ze in de sportstand staat of in de sportstand blijft staan
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Xm 2.0i aangeschaft….paar kleine vraagjes
Ja ik denk dat het dan rondje bollen word! en ik zal morgen eens naar de schuif en de motor kijken! Hij staat niet in sportstand want het lampje brand niet en hij staat in de normal stand! dus weet ik het ook niet!
Groeten Tom
Re: Xm 2.0i aangeschaft….paar kleine vraagjes
CX Lover schreef:Ja ik denk dat het dan rondje bollen word! en ik zal morgen eens naar de schuif en de motor kijken! Hij staat niet in sportstand want het lampje brand niet en hij staat in de normal stand! dus weet ik het ook niet!
Groeten Tom
maar het kan dus wel een storing zijn dat de xm wel in de normale rijstand staat maar in weze in de sportstand
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Xm 2.0i aangeschaft….paar kleine vraagjes
jaa dat kan ook! Maar daar moet ik me nog even in verdiepen! (Je hebt trouwens mail! van mij) groeten!!
Waarschijnlijk staan je hyractivebollen plat en veert ie daarom zo hard. In feite staat ie dan in de sportstand, omdat de hyractivebollen niet meewerken. Het beste kun je even alle bollen laten testen en eventueel bijvullen en vermoeddelijk zullen de hydractivebollen vervangen moeten worden. Daarnaast zou ik ook de LHM [laten] vervangen. Wat de ventilatie betreft zit het 9 van de 10x bij de aanjager zelf. deze staat redelijk direct in verbinding met buiten, waardoor vocht mettertijd de electronica aantast. Er is hier al een hoop over geschreven en als je de zoekfunctie gebruikt zul je prima beschrijvingen vinden over hoe dit op te lossen. Dat geluid bij het achterwiel zou misschien ook een versleten draagarmlager kunnen zijn. Het makkelijkst om dit te checken is, om de wagen in de hoogste stand te zetten en dan een paar meter naar achteren te rijden. Staan de achterwielen of 1 van de 2 in de BMW stand /—\ dan wordt het tijd voor nieuwe lager (vervang ze dan meteen allebei, de andere kant heeft namelijk net zoveel km gelopen ).
Succes en nog gefeliciteerd met je aanschaf!
Animal triste post coitum