2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
radiatorvin blijft maar draaien
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 11 februari 2007 03:02 PM
  [ # 16 ]
Tommie schreef:

geen idee. Ik denk zelf beide vinnen omdat het vrij veel lawaai maakt, maar ik heb er geen verstand van .

Als je de grille demonteerd, zie je tussen de twee vinnen een zwart driehoekig doosje zitten, met in het midden een schroef. Als je die schoef loshaalt kan je het dekselje van het doosje halen, en dan zie je een, twee of drie relais zitten. Deze relais sturen je koelvinnen aan. Wat je nu kunt controlerenis of deze relais daadwerkelijk worden aangestuurd (en dus de vinnen met een reden draaien) of dat een van deze realis blijft ‘plakken’, hetgeen weleens voorkomt door de grote stroom die ze schakelen.

Succes!

Gr Martijn

Profiel  
 
sat2000
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 23-10-2006

Gepost: 11 februari 2007 07:09 PM
  [ # 17 ]

hoi tommie,

waarschijnlijk hebben ze in de garage het relais die linksboven in het driehoekige bakje tussen de 2 koelventilatoren via contact geschakeld.
als dit relais blijft plakken draaien de koelvinnen constant door op halve snelheid totdat de accu leeg is, (dit komt omdat dit relais rechtstreeks door de accu gevoed word)
de andere 2 relais worden gevoed door de ecu, wel worden alle 3 de relais door de ecu aan massa gelegd om ze te bekrachtigen.
als jouw koelvinnen dus op hoge snelheid draaien bij uitgeschakeld contact, dan zullen alle 3 de relais door de ecu aan massa gelegd moeten worden om dit te realiseren.

het meest waarschijnlijke bij jou zou dus zijn dat het relais links boven in het driehoekige doosje defect is en jouw koelvinnen dus op halve snelheid blijven draaien. dus deze zou ik even nader bestuderen als ik jou was.

het meest waarschijnlijke (wat ik uit het schema kan halen) wat ze bij jouw auto hebben gedaan om de koelvinnen niet meer spontaan te laten draaien bij uitgeschakeld contact zou zijn dat ze zekering F8 in de zekeringkast onder de motorkap hebben omzijld, en hem dmv een relais via contact aansturen. (vraag me niet waarom ze dit zo hebben opgelost, want dit lijkt helemaal nergens op)

het zou echter wel verklaren waarom verschillende zaken niet meer werken bij uitgeschakeld contact, want zekering F8 voed zekering F7 of de shunt in de zekeringkast onder het dashbord. ik kan hier niet zien waar die zekering voor dient, maar dat staat wel in jouw instructie boekje.

kortom ik snap niet waarom ze zo aan het ‘‘prutsen’’ zijn geweest met jouw electrische installatie, terwijl de oplossing nooit een moeilijk probleem kan zijn.

ik hoop dat je wat aan deze uitleg hebt en er wat mee kunt
succes

Profiel  
 
2clean
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 03-12-2006

Gepost: 13 maart 2007 09:13 PM
  [ # 18 ]

Daar ben ik weer en ja hoor de vinnetjes draaien weer.  Very Happy Uiteindelijk waren er dus 2 van de 3 relais overleden. Je kon ze doormeten en dan gaf deze aan dat hij zijn werk deed maar de “waarden"zouden anders zijn waardoor de vin niet ging draaien. Een ieder bedankt die meegedacht hebben Razz

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook