2 van de 2
 < Vorige 1 2

radiatorvin blijft maar draaien
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 11 februari 2007 03:02 PM
  [ # 16 ]
Tommie schreef:

geen idee. Ik denk zelf beide vinnen omdat het vrij veel lawaai maakt, maar ik heb er geen verstand van .

Als je de grille demonteerd, zie je tussen de twee vinnen een zwart driehoekig doosje zitten, met in het midden een schroef. Als je die schoef loshaalt kan je het dekselje van het doosje halen, en dan zie je een, twee of drie relais zitten. Deze relais sturen je koelvinnen aan. Wat je nu kunt controlerenis of deze relais daadwerkelijk worden aangestuurd (en dus de vinnen met een reden draaien) of dat een van deze realis blijft ‘plakken’, hetgeen weleens voorkomt door de grote stroom die ze schakelen.

Succes!

Gr Martijn

Profiel  

sat2000
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 143

Gepost: 11 februari 2007 07:09 PM
  [ # 17 ]

hoi tommie,

waarschijnlijk hebben ze in de garage het relais die linksboven in het driehoekige bakje tussen de 2 koelventilatoren via contact geschakeld.
als dit relais blijft plakken draaien de koelvinnen constant door op halve snelheid totdat de accu leeg is, (dit komt omdat dit relais rechtstreeks door de accu gevoed word)
de andere 2 relais worden gevoed door de ecu, wel worden alle 3 de relais door de ecu aan massa gelegd om ze te bekrachtigen.
als jouw koelvinnen dus op hoge snelheid draaien bij uitgeschakeld contact, dan zullen alle 3 de relais door de ecu aan massa gelegd moeten worden om dit te realiseren.

het meest waarschijnlijke bij jou zou dus zijn dat het relais links boven in het driehoekige doosje defect is en jouw koelvinnen dus op halve snelheid blijven draaien. dus deze zou ik even nader bestuderen als ik jou was.