Gistermiddag op weg naar huis viel me buiten de bebouwde kom opeens op dat de dashboardverlichting van mn 2CV6 uit ‘87 niet meer brandde.
Binnenverlichtinig, ruitenwisser en controlelampjes doen het allemaal wel. Lijkt dus geen zekering te zijn.
Iemand enige ervaring hiermee voordat ik heel mn eend openschroef?
(dan gelijk afstelling kachel en hoogteregeling lampen maar eens repareren)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Dashboardverlichting kapot
Lampje vervangen. Twee methodes:
1. Alle schroefjes/boutjes los bovenop en links naast het dashboard en dan het dashboard naar je toe trekken. Is makkelijker gezegd dan gedaan, omdat je de stijve kabelboom ook mee trekt. Maar met beetje geduld lukt het wel.
Let op dat tussen het dashboard en het staal van de koets nog afstandsringen zitten om de boutjes. Die vallen naar beneden.
Het lampje (3 W, maar je kunt ook een 5 Watt stadslichtje gebruiken) zit bovenaan het dashboard.
Een Special dashboard is overigens nog wat makkelijker te verwijderen.
2. Andere optie (iets makkelijker): via de accubak. Accu eraf, accubak eruit, isolatie losmaken (zit gelijmd). Alleen moet je dan wat op de tast het stekkertje en het lampje vinden en terugplaatsen.
Hartelijk dank!!!!! Ik ga optie 1 proberen (misschien morgen al als ‘k tijd heb).
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Het dashboard trouwens zo ver naar je toe trekken, dat je het stekkertje+lampje kunt voelen. Veel verder naar je toe geeft alleen maar ellende met kabelboom en andere stekkertjes die losschieten en zo.
Het mooie van dit klusje is dat je het ook kunt doen als het regent. Veel plezier morgen dus!
Handjes schreef:Het mooie van dit klusje is dat je het ook kunt doen als het regent. Veel plezier morgen dus!
Nou, en het regende dus zaterdag. Mooi met gereedschapsset in de eend gekropen en de boel los gehaald.
Dat loshalen lukt natuurlijk wel maar toen ik eenmaal de boel los had en al die snoertjes zag had ik iets van “en nu?”. Voelde/zag bovenin iets ronds zitten wat mogelijk de houder van een lampje zou kunnen zijn. Even eraan sjorren en ja hoor. Daar kwam een klein bolletje tevoorschijn. Vervolgens bij Halfords nieuw bolletje gehaald en die in de ‘fitting’ gestopt: lampje ging niet branden…... Begon al het ergste te vrezen totdat ik dacht ‘als ik gewoon de fitting met lampje terugstop in de plek waar het hoort. En ja hoor. lampje begon te branden. Even gecheckt of alles het nog deed (ruitenwisser, verlichting, controlelampjes e.d.) om zo te voorkomen dat ik het dashboard weer dicht heb zitten maar ik een paar stekkertjes heb losgetrokken.
Vanochtend in het donker genoten van mn verlichtte dashboard
Handjes: MIJN DANK IS GROOT!
Volgende klus is de hoogteregeling van mn koplampen. Die zit namelijk zo vast als een olifant in een koelkast.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Mooi! Met herkenbare elementen .
Koplamphoogteverstelling: gooi er eerst maar eens veel WD40 over… Na demonteren (simpel klusje) even likje vet er op.
Handjes schreef:
Koplamphoogteverstelling: gooi er eerst maar eens veel WD40 over
Waar kan ik dat halen, Halfords?
Totaal aantal Berichten: 25600
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou kruipolie nemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ik zou kruipolie nemen.
Moet ik sowieso nog hebben ja. Bij lange ritten blijft op een gegeven moment mn gas namelijk hangen. Op de snelweg wel makkelijk (cruise control) in de stad erg lastig
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
bogaard77 schreef:Ik zou kruipolie nemen.
WD40 is toch kruipolie (het maakt verder geen donder uit wat voor smurrie je er op smeert).
Willeam schreef:Moet ik sowieso nog hebben ja. Bij lange ritten blijft op een gegeven moment mn gas namelijk hangen. Op de snelweg wel makkelijk (cruise control) in de stad erg lastig
Smeer ook even je gaspedaalas dan. Die was bij mij ook ineens heel stroef waardoor hij op de bodem bleef liggen.
Carburateur doorsmeren hoort eigenlijk bij de grote beurt.
Als de gaskabel stroef is, direct vervangen, want dan knapt hij binnenkort.
WD40 is heel goedkoop te krijgen bij de Action!!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 25600
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. WD40 is geen kruipolie. Het is een vochtverdrijver en heeft maar matige smeer eigenschappen.
Zeer goedkope kruipolie van de brezan en gamma kruipt vele malen beter.
Maarja. als het bij de action weinig kost.. het schaadt natuurlijk ook niet.
Vooral de hangende gaspedalen gingen altijd vast zitten!
Smeren met vet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Het zal ongetwijfeld vocht verdrijven, maar vastzittende delen krijg je er ook mee los. Het valt zeker wel onder de noemer kruipolie, maar is geen kruipolie pur sang. Het ontvet ook en verdrijft vicht. Kruipolie is bedoeld om delen gangbaar te maken. Overigens, om delen gangbaar te houden, moet je alsnog smeerolie of vet gebruiken na gebruik WD40.
Toch leuk zo’n forum. Lampje dashboard werd met de dag zwakker. Daarom maar even vervangen gisteravond. Eerst even kijken via google of er nog tips zijn. Kom ik mn eigen draadje tegen uit 2006. En ik daarvoor nog denken “is dat lampje nou alweer kapot”. Nou, na 12 jaar mag het wel een keer.
12 jaar geleden alweer? Man wat gaat de tijd snel
En wat voor lampje steek je er dan in? Oude vertrouwde of zo’n led die zogezegd nooit kapot gaat?
Ook wel leuk om te lezen dat Bogaard 12 jaar geleden al niet te vinden was voor WD 40, leuk spul om iets op te kuisen en verder… Ik heb het zelfs niet in huis.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1284
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
WD40 = Rommel.
Wat lampjes aangaat zou ik voor de oude vertrouwde gloeipeertjes gaan, met een levensduur van 12 jaar mag je toch niet klagen. Die led’s vind ik persoonlijk te fel.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*