Hallo!
Eerste keer met hydrauliek aan de slag: veerbollen vóór en accumulator/voorraadbol wil ik vervangen…
Keurig volgens boekje en forum de schroef losgedraait (eerder 2 slagen dan te weinig): geen olie. Auto stond ook al een week laag, dus systeem zal wel drukloos zijn, dacht ik dus.
Maarrrrr…. bij het losdraaien van de veerbol rechtsvóór SPUIT de LHM richting motor (op de accu ook)
Wat doe ik fout? Zegt dit iets over een gare drukverdeler soms? HELP!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Heb je wel de druk van de voorraadbol weg horen lopen toen je de schroef los hebt gedraaid?
Een heel enkele keer tref je een vuile hoogteregelaar die niet alle druk weg laat stromen. Daar helpt maar 1 ding tegen: druk van de voorraadbol eraf en dan de auto (ZONDER draaiende motor) in de hoogste stand. Dan moet alle druk weg kunnen.
En als de bollen nog onder druk stonden heb je ook wel enorm moeten martelen om ze los te krijgen, lijkt mij? Normaal is een kwartslag los met hulpmiddelen en daarna met het handje afdraaien…
Groeten,
Jan
- niet geheel offtoppic -
Dit komt me heel erg bekend voor.. Tijdens de sloop van onze 16RE dachten we ook dat alles drukloos was, auto lag op de grond, ontlastschroef los ed..
Ik draaide de HD leiding naar de bol los, en stond er natuurlijk vol voor.
PANG.
De hele werkplaats was groen. Mij incluus. Sinds die tijd moet ik daar altijd aan denken als ik lhm ruik.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Chinco schreef:Heb je wel de druk van de voorraadbol weg horen lopen toen je de schroef los hebt gedraaid?
Nee…? ops:
Chinco schreef:Een heel enkele keer tref je een vuile hoogteregelaar die niet alle druk weg laat stromen. Daar helpt maar 1 ding tegen: druk van de voorraadbol eraf en dan de auto (ZONDER draaiende motor) in de hoogste stand. Dan moet alle druk weg kunnen.
Bedankt voor de tip: ga ik NU doen!
Chinco schreef:En als de bollen nog onder druk stonden heb je ook wel enorm moeten martelen om ze los te krijgen, lijkt mij? Normaal is een kwartslag los met hulpmiddelen en daarna met het handje afdraaien…
Ach, het ging niet zoals bij het openen van een fles fris, maar meer zoals bij een pot augurken?!
Ik heb nu niets kapot gemaakt, hoop ik?
Chinco schreef:Groeten,
Jan
Dank!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Andere topic heb ik weg gegooid wegens crossposten. Normaal hoor ik die dan op slot te zetten, maar ik pakte het verkeerde knopje, excuus !
(overigens stond er niets in dat andere topic)
Schijt aan originaliteit.
BTW: Dank moderator voor het verwijderen van het dubbele topic in de BX-vault (was een beetje in paniek?!) ops:
Edit: Ha! Tegelijk posten is ook handig; No prob dat-ie weg is, ik krijg al hulp!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Het kan ook zo zijn dat de het membraam stuk is zodat er ook druk op blijft staan vanuit de bol zelf. Gebeurt bij xantia wel eens.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Ok, succes ! Ik kan je helaas niet helpen verder ...
Schijt aan originaliteit.
OK, bollen zijn er onderuit nu…
Wat een gedoe trouwens die accumulator als je airco hebt ( )!
Die slangen maken de ruimte om de bol tussen het carter uit te halen wel miniem?!
OK, tips zijn welkom.
Ik heb nieuwe ringen gehaald, volgens mij kan ik die het beste in de houder plaatsen alvorens de bollen erin te draaien (beter dan om de schroefdraad van de bol te leggen, lijkt me)? :
Daarna lopen er 2 verhalen uitéén: vraagbaak zegt eerst ontlastingsschroef dicht, dan starten; forum zegt starten, dan ontlastingsschroef dicht?!
En in welke stand kan ik de auto het beste starten? Zijn er nog gedachten wat er mis zou zijn als de auto vóór slecht/niet omhoog komt?
Mijn dank is bij voorbaat groot!
Geert
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Doe em maar dicht en probeer het maar eerst. Het truukje om em niet dicht te draaien is om de pomp aan het pompen te houden als je lucht in de aanvoerleiding van de pomp hebt. In jouw geval niet aan de orde.
Ja, wat ook zo leuk is: bij de oudere types loopt er zo’n mooie balk onder de voorraadbol door, das ook al zo handig.
Ringetje in de veerpoot stoppen is de oplossing, anders gaat het niet goed komen.
Verder zou ik de wagen een paar keer helemaal omhoog en omlaag doen om de lucht eruit te krijgen. maakt eigenlijk niet uit in welke stand je start.
Owja, op het moment dat je de LHM om de oren komt is dat ook direct de druk. Die zal dan ook wel direct weg zijn, tenzij je de bol er weer snel opgedraaid hebt.
Losdraaienv van de bol: eerste kwart moet met gereedschap, daarna moet ie los gaan als een pot augurken waar de druk af is. SOEPEL dus.
Succes!
Groeten,
Jan
oudelut schreef:OK, bollen zijn er onderuit nu…
Wat een gedoe trouwens die accumulator als je airco hebt ( )!
Die slangen maken de ruimte om de bol tussen het carter uit te halen wel miniem?!
OK, tips zijn welkom.
Ik heb nieuwe ringen gehaald, volgens mij kan ik die het beste in de houder plaatsen alvorens de bollen erin te draaien (beter dan om de schroefdraad van de bol te leggen, lijkt me)? :
Daarna lopen er 2 verhalen uitéén: vraagbaak zegt eerst ontlastingsschroef dicht, dan starten; forum zegt starten, dan ontlastingsschroef dicht?!
En in welke stand kan ik de auto het beste starten? Zijn er nog gedachten wat er mis zou zijn als de auto vóór slecht/niet omhoog komt?Mijn dank is bij voorbaat groot!
Geert
Mmmm, alle werk is nu gedaan…
Bollen vóór vervangen (handvast, toch?), accumulator vervangen (handvast, toch?), LHM-vat schoongemaakt, inclusief de filters (retourfilter bleek los in het vat te liggen!?!?! ). Ontlastingsschroef vastgedraaid (tja, je moet één methode kiezen?! ) Vat gevuld met LHM, so far so good…
Auto starten, klaar voor een grote grijns op m’n smoel:
HD-pomp slaat niet aan!!! Gevolg van mijn klungelig handelen? ops: Gevolg van de ontlastingsschroef (dus tóch pas ná het starten aandraaien)?
Ik weet het niet, en kan goede raad goed gebruiken! Zou fijn zijn als we morgen met de auto op stap konden, de AX is toch wat krap op langere afstanden?! Chinco/Jan? Edit: Hoop niet dat ik nu die truc met LHM in de aanvoerslang gieten moet gaan doen, is het toch echt te donker voor…
Alvast bedankt!
(Wan)hopende Geert
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Re: BX: Probleem bij bollen vervangen
oudelut schreef:Hallo!
Eerste keer met hydrauliek aan de slag: veerbollen vóór en accumulator/voorraadbol wil ik vervangen…
Keurig volgens boekje en forum de schroef losgedraait (eerder 2 slagen dan te weinig): geen olie. Auto stond ook al een week laag, dus systeem zal wel drukloos zijn, dacht ik dus.
Maarrrrr…. bij het losdraaien van de veerbol rechtsvóór SPUIT de LHM richting motor (op de accu ook)Wat doe ik fout? Zegt dit iets over een gare drukverdeler soms? HELP!
Om de veerbollen eraf te draaien (en dus het veercircuit drukloos te maken) moet de vering WEL in de laagste stand staan EN de handle in de laagste stand. Die handle forceert de zaak nog een keer extra. Als de vering laag staat, maar je hebt de handle niet in de laagste stand staan, kun je nog genoeg restdruk over hebben. Soms werkt de hoogteregelaar niet zo fijn en dan kan er wel eens wat restdruk op blijven staan. Dat merk je omdat de bol dan heel zwaar gaat. Die moet je na het eenmalig lostikken echt met je hand eraf kunnen schroeven. Als de hoogteregelaar moeilijk doet, kun je hem met een voor de rest drukloos systeem een paar keer de handle in de hoogste stand zetten. Dan kan evt. de druk via de andere as wegvloeien.
Wat overigens helemaal perfect werkt als je de vering niet helemaal drukloos kan krijgen: de wielen los laten hangen. Na allerlei pogingen om hem in de laagste stand drukloos te krijgen de wielen vrij laten hangen door de kant waarvan de bollen losmoeten (de gehele voorkant OF de gehele achterkant) op te krikken. Daarvoor is een 2 koloms brug helemaal ideaal.
Voor het demonteren van de accubol moet de drukregelaar drukloos maken wel volstaan (dan hoor je hem ook even sissen).
Je voelt het gelijk bij het losdraaien van de bol. Als dit met de hand makkelijk gaat dan staat er nagenoeg geen druk meer op. Niets meer in elk geval wat je niet met een doekje tegen kan houden.
Nog iets. Het veercircuit is zondanig gecheiden van het hoofdcircuit dat je rustig de veerbollen kan vervangen op de assen als de wagen in de laagste stand staat ZONDER de accubol drukloos te maken. Andersoms kun je perfect de accubol vervangen en de drukregelaar drukloos maken met de vering in de hoogste stand.
Edit:
Auto starten, klaar voor een grote grijns op m’n smoel:
HD-pomp slaat niet aan!!! Evil or Very Mad Gevolg van mijn klungelig handelen? Embarassed Gevolg van de ontlastingsschroef (dus tóch pas ná het starten aandraaien)?
De pomp is niet zelf-aanzuigend en als er teveel lucht in de aanzuigleiding is gekomen, zal deze geen LHM meer kunnen aanzuigen.
· Maak de achterste (dikste) slang op het deksel van het reservoir los en giet hier LHM in tot de slang geheel volzit. Plaats nu de slang weer op de aansluiting en probeer zo weinig mogelijk LHM te morsen.
· Start de motor weer en kijk of het systeem bij herhaling van bovenstaande procedure WEL op druk komt. Mocht het niet willen, haal de slang weer los en giet er weer LHM in.
- of draai de ontlastbout nog even 1.5 slag los en laat de motor een tijdje verhoogd stationair draaien en kijk of het gaat schuimen en stromen in het LHM vat. Zoja, dan weet je dat ie weer aanzuiigt en kun je de ontlastbout weer dicht draaien.
Veerbollen zijn er inmiddels afgeweest, en nieuwe er weer op… Ik had de auto inderdaad wel in de laagste stand staan. Om de druk eraf te halen vervolgens hoogste stand gedaan, en daarna was er geen vuiltje meer aan de lucht om ze eraf te halen.
Voor het starten de handle weer in rijstand gezet (die bokken moeten er toch ook weer onderuit?!), maar nu slaat de pomp dus niet aan… AAAARRRGHHH!
Edit: jij hebt je post inmiddels ook weer ge-edit; Dank voor je tips!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Veerbollen zijn er inmiddels afgeweest, en nieuwe er weer op… Ik had de auto inderdaad wel in de laagste stand staan. Om de druk eraf te halen vervolgens hoogste stand gedaan, en daarna was er geen vuiltje meer aan de lucht om ze eraf te halen.
Voor het starten de handle weer in rijstand gezet (die bokken moeten er toch ook weer onderuit?!), maar nu slaat de pomp dus niet aan… AAAARRRGHHH!Edit: jij hebt je post inmiddels ook weer ge-edit; Dank voor je tips!
Heb je de laatste edits ook meegekregen
Het idee van de hendel in de hoogste stand zetten als je nog restdruk hebt is dat ie druk wil gaan halen bij de voorraadbol, dus alle registers open zet. Vervolgens vind ie geen druk -> druk die er nog was is nu wel weg die kant op. Maar dus eerst in de laagste stand alle druk weg laten lopen uit de voorraadbol EN de poten en DAARNA pas aan de hendel zitten. Anders krijg je inderdaad wat Marten schrijft.
Dat is ongeveer hetzelfde als de wielen vrij laten hangen, je hoogteregelaar staat open dus de druk kan weg.
Mooi trouwens dat het inmiddels gelukt is. Als ie inderdaad nog niet omhoog kwam had je een trechtertje moeten pakken.
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Het idee van de hendel in de hoogste stand zetten als je nog restdruk hebt is dat ie druk wil gaan halen bij de voorraadbol, dus alle registers open zet. Vervolgens vind ie geen druk -> druk die er nog was is nu wel weg die kant op. Maar dus eerst in de laagste stand alle druk weg laten lopen uit de voorraadbol EN de poten en DAARNA pas aan de hendel zitten. Anders krijg je inderdaad wat Marten schrijft.
Dat is ongeveer hetzelfde als de wielen vrij laten hangen, je hoogteregelaar staat open dus de druk kan weg.
Mooi trouwens dat het inmiddels gelukt is. Als ie inderdaad nog niet omhoog kwam had je een trechtertje moeten pakken.Groeten,
Jan
Ik ben bang dat je de veiligheidsklep nog vergeet. Die belet de doorgang van veersysteem terug naar de drukregelaar zodra de druk onder de de 80 bar is. Echter. Als je bijv. de vooras niet drukloos krijgt en de achteras wel (of andersom) dan creeer je met het in de hoogste stand zetten wel een verbinding tussen voor en achteras. De al bijna lege bollen (met de laatste restdruk moeten dan de compleet lege bollen van die andere as op proberen te blazen en in de regel verliest ie dan wel al zijn druk.
Ik heb me nog even “kwaad gemaakt” en het een en ander in de tiplijst samengevat: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165433&postorder=asc&start=2