Vrinden,
Helaas zal ik deze winter nog met mijn eend door moeten rijden. Pas rond maart o.i.d. is het mogelijk dat ik mn eend niet meer dagelijks nodig heb.
Graag wil ik z.s.m. mn chassis gaan behandelen. Ongeveer drie jaar geleden heb ik een nieuw chassis onder mn eend laten zetten (getectyleerd chassis). Onlangs op de veiligheidsdag van Citroen toen mn eend op de brug stond zag ik dat er roestaanslag op mn chassis begint te komen. Met namen op naden e.d. (niet zozeer op de grote vlakken). Mijn vragen zijn:
- Hoe /waarmee kan ik deze oppervlakte roest het beste verwijderen?
- Hoe /waarmee kan ik vervolgens het beste mn chassis mee behandelen (RX5, tectyleren?)?
P.S. Zoek voor deze klus ook nog iemand waar ik mn eend een zaterdag(middag) op de brug (liefst met rijplaten) kan zetten om deze klus uit te voeren.
Effe omhoog halen.
Totaal aantal Berichten: 25600
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou met de staalborstel de losse roest weghalen en dan de boel insoppen met owatrol olie. Laten drogen en dan carrosserielak erop. Daarna eventueel tecktyl underbody coat erop.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zijn de holle ruimtes ook behandeld voor het plaatsen? Anders is het vooralsnog aan te raden om hier iets mee te doen.
Maar roest na drie jaar… dat vind ik niet echt een geruststellende gedachte…
Om wat voor chassis gaat het?
Chassis is destijds gekocht bij Burton Car Company. Was een getectyleerd chassis. Holle ruimten zijn toen niet behandeld.
Beschadig je met een staalborstel juist niet het chassis (dat je de verf eraf schuurt bijvoorbeeld)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Willeam schreef:Chassis is destijds gekocht bij Burton Car Company. Was een getectyleerd chassis. Holle ruimten zijn toen niet behandeld.
Aj… de holle ruimtes zijn juist de plaatsen die je moet behandelen! Terwijl de buitenkant droogt tijdens het rijden, blijft er in de binnenkant water staan. De meeste ernstige roest komt dan ook van binnenuit.
Iemand raadde me ooit aan ergens voorin het chassis een gat te boren zodat het water weg kon lopen. Andere eendenliefhebbers deden dat weer af als onzin.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Willeam schreef:Iemand raadde me ooit aan ergens voorin het chassis een gat te boren zodat het water weg kon lopen. Andere eendenliefhebbers deden dat weer af als onzin.
Het zijn allemaal lapmiddelen, het beste is gewoon goed behandelen voor plaatsing. Daarvoor is het nu te laat, achteraf dan maar.
Je zou er alsnog een middel in kunnen gieten natuurlijk. Ik zou dat dan ook zeker doen.
Er zijn verhalen van een chassis bekend dat ze nog geen 5 jaar mee gaan zonder goede behandeling. Ik hoop niet dat je zo eentje hebt… (De Graaf)
Ik vind dit overigens ook een misser van de BCC. Of je geeft een gedegen advies zodat de klant er zelf voor kiest, of je doet het op eigen innitiatief gewoon goed.
En ik heb het vermoeden dat dit niet je eigen keuze was, toch?
Inderdaad. Maar bij BCC kom ik ook noooooit meer (zie topic over ervaringen met garages).
Wanneer heb je dat chassis gekocht ? En heb je het nummer netjes over laten slaan door de RDW ?
Schijt aan originaliteit.
patje74 schreef:Terwijl de buitenkant droogt tijdens het rijden, blijft er in de binnenkant water staan.
binnekant ook…
Kop en staarteinden van het chassis zijn open…..
met andere woorden: alles en iedereen die zegt dat je je chassis ook van binnen moet behandelen kletst uit z’n nek en die roest van binnen uit ontstaat uit het niets.
Heb jij je chassis ook van binnen behandeld of heb je daar geen geld aan verkwanseld ?
Schijt aan originaliteit.
Hoe meer behandeling, hoe minder roest, simpel als dat. Natuurlijk is binnenin behandelen nuttig, buitenkant ook
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Tom Duckpower schreef:patje74 schreef:Terwijl de buitenkant droogt tijdens het rijden, blijft er in de binnenkant water staan.
binnekant ook…
Kop en staarteinden van het chassis zijn open…..
Klopt helemaal, omdat ze open zijn kan er dan ook vocht in komen. En dat dit vocht er minder gemakkelijk uit gaat dan het vocht an de buitenkant, da’s ook duidelijk.
Eh.. wat voor interessants wil je eigenlijk duidelijk maken?
‘t Was gewoon een keurig goed chassis. Bij het RDW is idd het nummer overgeslagen. Was allemaal dik in orde.
kHeb expres wat meer betaald voor een getectyleerd chassis. Maar d’r zat volgens mij op het hoofd van Pim Fortuyn meer haar dan tectyl op dat chassis.
Chassis is drie jaar geleden nieuw eronder gezet. Waar kun je je chassis van binnen laten behandelen en hoeveel gaat zoiets kosten?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik durf niet te zeggen wat het gaat kosten. Wel weet ik dat er van die “rond-spuit-koppen” voor op een compressor in de handel zijn. Dit is speciaal voor holle ruimtes.
Wellicht dat je daar iets mee kunt.