Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Na het lezen van deze (vermakelijke) discussie, wil ik even op een paar puntjes wijzen.
(De friezen zullen wel weer denken, Die Brabo gaat zijn Limbo vriend steunen )
Owatrol stopt het roesten niet, maar vertraagd het. De eerste die een middel op de markt brengt dat roesten stopt is multimiljonair!!!
Tectyl (de zwarte) droogt inderdaad uit. Tectyl heeft zich al jaren bewezen als een goed product. Alleen moet je (en dat geldt voor alle middelen) regelmatig de laag inspecteren en de behandeling herhalen.
Tectyl ML daarentegen in voor de holle ruimtes. Dit is een soort vettige laag die dus niet gaat scheuren. Ook bij ML net als Owatrol en alle andere middelen. Zit het hem in het herhalen van de behandeling!!!
Wat ik altijd begrepen heb is het volgende:
Owatrol werkt goed op beginnende roest.
Tectyl ML op nieuw plaatwerk.
Als je je eend wilt laten tectyleren of iets dergelijks, kun je eens in de goudengids kijken in het land zitten meerdere stations die dit verzorgen. Ze maken eerst je chassis kaal en behandelen het vervolgens met een nieuwe laag. Geloof me met zo’n BCC chassis maak je het echt niet erger. Deze chassis waren slecht en hier is een complete ophef over geweest enkele jaren geleden. Ook over de legaliteit ervan. Het lijkt me niet verstandig om dat hier op te rakkelen, maar van wat ik er over weet, was het geen frisse zaak. Ik heb in dezelfde tijd mijn eend op een ander chassis gezet en heb me destijds door meerdere partijen laten inlichten. Ook was ik toen actief op de diverse forums. Dit was nog voor de oprichting van het CiFo meen ik.
Kortom:
(Laat) de buitenkant opnieuw behandelen en blaf de holle ruimtes vol met owatrol en persoonlijk zou ik dit na een jaar herhalen met ML. Zorg wel voor een droog chassis. En dat is met dit weer niet in 1 weekje in een droge garage. Droog rijden lijkt me een beter plan. In de zomer behandelen zorgt er ook voor dat de olie dunner is en beter in de spleten kruipt.
EN HERHALEN DIE BEHANDELINGEN: NIKS IS NA EEN BEHANDELING HEILIG.
En met niks doen krijg je dit!!! Dit onbehandelde imitatie chassis is 4 a 5 jaar oud en heeft 2 jaar gereden en 3 jaar stil gestaan. Stilstand zorgt dus voor een slechte ventilatie.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Roest het de ramp van Citroën! Citroën rijden is roest bestrijden!!! Wat is goed en wat niet er zijn honderden meningen maar mijn eigen ervaring is lijnolie. Werkt uitstekend en is betaalbaar. Ik doe dit elke drie jaar soms twee en het werkt. Je kan gekookte of rauwe nemen je kan het aan lenggen met owatrol alles is geoed als je maar iets doet! De outa moet droog zijn dat is heel belangrijk. IOk blaas hem vol met een vleoistofspuit op de compressor. Alle gaten die er in het chassis en in de koets zitten volspuiten. Wanneer ze begint met druppen zal het wel genoeg zijn. Propjes papier erin en wachten tot het druppen stopt. propjes papier er weer uit! Ze is weer voor een tijd tegen roest beschermd van binneuit. De onderkant spuit ik af en toe in met of owatrol of lijnolie en spuit hier dan tektiel overheen. of het het beste is weet ik niet maar het werkt al jaren vuitstekend.
Groet Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Nog even een aanvullende vraag. Wat is beter, de RX producten of Owatrol?
Owatrol is beter zei iemand maar de public relations van RX is beter (daarom bekender).
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Hoi
Owatrol komt uit de scheepvaart rx uit de auto industrie. Wat beter is spreekt hierdoor bijna voorzich. Ik ken vele schepen die ouder dan honderd jaar zijn Bij auto’s is dit toch zeldzamer Lijnolie wordt ook zeer veel gebruikt in de scheepvaart. Rx is voor een groot deel lijnolie met nog wat en dat zou wel eens owatrol achtig spul kunnen zijn.
Succes met kiezen.
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Wat ik weer op dit forum ergens las is dat Owatrol oplost bij pekel….. kWeet alleen niet hoe dit zit met RX.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Willeam schreef:Wat ik weer op dit forum ergens las is dat Owatrol oplost bij pekel….. kWeet alleen niet hoe dit zit met RX.
Hmmm, pekel = zout, scheepvaart >> zeewater >> zout??? Het klink mij onwaarschijnlijk in de oren.
Ben nog geen winkel tegen gekomen die zijn eigen handel het beste vind.
Google op duitse cites. Zoek Korroionsschuzfett, Noem geen naam. Dit product ook in Nederland te koop.
Herman
owatrol en RX5 zijn vergelijkbaar en gebaseerd op lijnolie met een soort hars.
Lijnolie bestaat er in zeker 3 soorten, rauwe, gekookte en verrijkte lijnzaadolie, zie ook https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d250_lijnolie.html
Urkers gebruikten vroeger al “harpuis” om hun botters tegen corrosie en houtrot te beschermen; dit was gebaseerd op lijnzaadolie en kleurde wittig bij contact met zeewater. De behandeling moest jaarlijks herhaald worden.
Ik gebruik al heel wat jaren RX5 (had net zo goed Owatrol kunnen zijn) enben er erg tevreden over.
Waterdun kruipt het in de overlappende naden en droogt mooi matglanzend op, blijft enigszins soepel en zou met een andere laag afgedekt moeten worden volgens de fabrikant. Ik heb dat vaak niet gedaan zodat ik steeds goed kon inspecteren wat er onder de laag gebeurde en zonodig kan bijwerken met een kwastje. Dat bevalt me prima. Als er beginnende roest is , even wegborstelen en met een kwastje bijstippen. Half uurtje per jaar, op de brug althans
haha, geweldig. Een topic van 11 jaar oud wordt opeens onder het stof vandaan gehaald.
Dat is een van de sterkste punten van dit forum: met wat zoeken kun je relevante informatie van jáááren terug opduikelen.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
En roest is van alle tijden…..
Prima om een oud topic omhoog te halen maar ‘t is wel grappig dat antwoord wordt gegeven op een vraag uit 2007.
Ik gebruik nu een bus Dinitrol RC900 na las-reparaties aan mijn BMW.
Waarom RC900? Dat werkte het best op de 2cv van Lucas en maxiepaxie die afgelopen winter half gelast buiten onder een afdakje stond. Bij de andere gebruikte spullen kwamen er al weer bruine spikkels door.
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Die RC900 bevalt inderdaad prima. Het is een roestomvormende epoxy die met alle gangbare laksystemen overschilderbaar is.
Dat is zoals de BRUNOX Epoxy spray, alleen is die veel goedkoper
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017