Hallo mensen,
Ik heb een Berlingo 1.8i, januari 2001.
Daarin heb ik vorig jaar maart LPG (Emmegas, een Italiaans merk) laten bouwen en sindsdien doorlopend problemen gehad die niet oplosbaar bleken. Een tijdje goed rijden, langzamerhand steeds slechter, snel afslaan, slecht lopen op lage toerentallen etc. Achteraf kwam ik er achter dat Citroën dit type niet voor LPG gehomologeerd heeft wegens grote problemen.
Het lijkt erop dat de gascomputer de benzine computer erg gestoord heeft. De gasinbouwer gaf de Berlingo en de Citroën garage de schuld en andersom. Uiteindelijk heb ik kort geleden de gasinstallatie er weer uit laten bouwen. Helaas heeft dat de problemen niet echt opgelost.
De status is nu als volgt: Als ik een tijd gereden heb loopt de auto redelijk, maar genereert wel foutmeldingen, vooral met de lambda sonde.
Worden de fouten gereset dan rijdt de auto vreselijk, hortend en stotend rijd ik dan als een beginneling, afslaande motor, hoog oplopend toerental, vemogen weg en ineens weer terug. Na een tijdje gaat dat over en rijdt de auto weer redelijk. Nu vermoed ik dat hij dan in een noodscenario rijdt. Bij resetten wordt dat weer opgeheven en rijdt hij weer beroerd. De viergasmeting is niet goed te krijgen, dus ook geen APK (loopt 8-1-07 af!).
In de garage kunnen ze de fout niet vinden. Als de diagnoseapparatuur aangesloten is geeft hij geen goed lambda signaal aan, (0.083), niet varierend. Een andere sonde aansluiten geeft geen resultaat.
De oplossing waar ze nu aan denken is een nieuwe computer erin, een duur grapje. Als daar echt het probleem ligt moet dat natuurlijk wel, maar daar ben ik niet zeker van. Ik heb de indruk dat de monteur uit die garage niet zo analytisch ingesteld is.
Weet iemand hoe ik erachter kan komen of die computer echt stuk is, of wat mogelijke oorzaken van de problemen zijn? Een opvallend detail: Ik krijg eigenlijk nooit een echt waarschuwingslampje als de auto in noodbedrijf draait.
Alvas bedankt voor reacties.
Nico Horstink
Re: Problemen met lambda signaal en injectie computer bij 1.
( Hoe ? ) Is dit opgelost ?...
Bij mijn gasinstallatie zit boven de ledjes voor het gasnivo nog een rood ledje dat knippert, precies achter het stuur en ook met heel zwakke lichtsterkte, zodat je het niet snel op zult merken.