Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Wordt je ook zo vaak verblind door die Johnnies die altijd hun mistlampen aan hebben?
Gebruik jij ze?
Heeft t nou echt nut?
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Moet ze nog steeds monteren! in hele dichte mist werkt het echt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
bogaard77 schreef:Moet ze nog steeds monteren! in hele dichte mist werkt het echt!
ik heb ooit eens gekeken of ik ze ff op mn XM kon zetten, maar was me teveel moeite… ops:
Werken ze omdat ze zich laag bij de grond bevinden en zo de weg iets beter zichtbaar maken? En dus niet een wit blok vlak voor je blikveld veroorzaken?
Ik heb ze tot nu toe altijd gehad op verschillende auto’s en heb het nut ervan nooit ingezien. (gebruik ze dan ook zelden)
Voordeel van mistlicht voor is dat het breed schijnt, direct voor je auto al. In dichte mist kun je hierdoor beter de middenstreep en de streep rechts op de weg zien.
Gebruik ze enkele keer op een onverlichte (kronkelige) weg buitenaf zodat ik beter de (staat van de) bermen kan zien.
Verder volstrekt niet noodzakelijk om ze aan te doen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik ben zelf erg voorstander van gele mistlampen. Door het gele licht zijn kleuren beter van elkaar te onderscheiden waardoor je b.v. de grens tussen wegdek en berm beter kunt zien.
Maar zelf witte strepen op het wegdek zie je met geel beter.
En los daarvan staat het ook nog eens mooi. Maar…. ik ben tegen onzin gebruik! (dus als er van mist geen sprake is)
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Even een lans breken.
Ja ik heb ze regelmatig aan.
Niet omdat ik het er mooier uit vind zien (dat is trouwens wel het geval zonder dat ze branden als ‘gezicht’ van de auto) maar omdat ik er gewoon meer mee zie, met name als aanvulling op de niet geweldige lichtopbrengst van twee keer H4. Vandaar ook dat ik ze graag op (kronkelige) buitenwegen ontsteek.
Overigens heb ik echt tabak aan die mensen die me er dan (betuttelend) op attent maken dat ze branden, alsof ik dat zelf niet in de gaten heb..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
M&M schreef:bogaard77 schreef:Moet ze nog steeds monteren! in hele dichte mist werkt het echt!
Inderdaad , verder nutteloos en nooit aanstaan ...
Logisch, jij hebt (net als ik) zo’n ding ZONDER mistlampen.
Xenon maakt ze overbodig, al hebben ze op de C5 Ph.II wel weer mistlampen erop gezet voor de look.
Vroeger op de Xm gebruikte ik ze wel eens om vlak voor je de straat/berm te verlichten (voordat je je auto in de gracht parkeert zeg maar )
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
DigiDaan schreef:Even een lans breken.
Ja ik heb ze regelmatig aan.
Niet omdat ik het er mooier uit vind zien (dat is trouwens wel het geval zonder dat ze branden als ‘gezicht’ van de auto) maar omdat ik er gewoon meer mee zie, met name als aanvulling op de niet geweldige lichtopbrengst van twee keer H4. Vandaar ook dat ik ze graag op (kronkelige) buitenwegen ontsteek.
Overigens heb ik echt tabak aan die mensen die me er dan (betuttelend) op attent maken dat ze branden, alsof ik dat zelf niet in de gaten heb..
Waarschijnlijk maken ze je er niet betuttelend op attent dat ze branden, maar proberen ze te zeggen dat je nogal irritant bent.
Vooral bij nat weer kunnen mistlampen een nogal heftige weerspiegeling op het natte wegdek geven.
Het mag niet, het hoeft niet en het is niet veilig.
Dat jij meer ziet met mistlampen aan is een feit , met groot licht aan zie je waarschijnlijk nog meer. Vele automobilisten hebben het idee te weinig te zien in donker. En toch kunnen ze vaak ruimschoots voldoende zien om te reageren bij onvoorspelbare situaties. Ook is het bij normaal weer goed mogelijk om op onbekend terrein voldoende vooruit te kunnen zien met normaal dimlicht.
Dit alles uiteraard met normale snelheden.
Ik heb ze ook en ik heb het nut nog niet kunnen ontdekken.
Allemaal die mensen die zeggen dat je meer ziet, dat mag wel zijn, maar je ziet meer tot 4-5 meter voor je auto (als het al zo ver is) en met 25 m/s is dat 0,2 seconde. Daar heb je dus geen ene flikker aan.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gebruik ze soms op onverlichte wegen zonder wegmarkering als alternatief voor groot licht, aangezien de (dim)lichtopbrengst van CX-H4 koplampen niet geweldig is en ik ook niet iedereen in de huizen langs deze weg(en) en evt. parallele snelweg wil verblinden.
En bij dichte mist. In beide situaties rij je meestal geen 90 km/u.
Druk ik zomaar per ongeluk op “ja altijd”..
Maar op de Turbo D12 heb ik ze niet eens ops:
Op de GTI vind ik het wel grappig als gadget, maar het schijnt heel dichtbij en breed en daar heb je nou net helemaal niks aan in de regel omdat je juist ver vooruit wilt kunnen kijken.
Als je (@Digidaan) meent met mistlampen onder normale omstandigheden ewat extra meent te zien (meer ver vooruit) dan vind ik dat erg curieus. Zijn ze niet te hoog afgesteld (of je normale dimlicht te laag?). Of zou je zelf wellicht eens langs de opticien moeten? Een tijdje geleden zat iemand bij me in de auto die MIJ wilde zeggen de mistlampen aan te doen (in zijn auto: ik was chauffeur). Ik zag prima, hij vond dat de mistlampen een nuttige extra waren. Ik hheb ze dan ook niet aangezet. De toegevoegde waarde was echt nul komme nul. (btw: die persoon kreeg vrij snel daarna een brilletje).
Ik snap niet dat de wetgever toestaat dat ze ook gevoerd mag worden bij regen die het zicht ernstig belemmert. Het is dan met name hinderlijk..
Nou ben ik waarschijnlijk 1 van de weinige die geen last heeftf van mensen met Xenon en/of mistlampen.
En hoewel ik onlangs tegen een vriend van mij zei dat mistlampen waarschijnlijk toch niet zo veel helpen.
(immers, ontsteek ze ‘s avonds eens, je krijgt alleen een extra bermlichtje)
Echter heb ik gister in de zeer dichte mist gemerkt dat het wel degelijk helpt. i.c.m. stadslicht heb je geen wit vlak voor je neus maar is het wegdek en dus de strepen wel verlicht….
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
je ziet vaak mensen met de onderste mistlampjes rijden en dan met alleen stadslicht.
opzich heeft het wel iets, maar zover ik weet is het verboden bij normaal zicht.
volgens mij geeft mistlicht een breder gezichtsveld en feller op korte afstand. tenminste zo ervaar ik het in mijn Xsara (mistlichten zitten in de koplampen)
ik heb wel eens gehad dat 1 van mijn dimlichten deffect was en moest toch nog even naar huis (volgende morgen direct laten vervangen).
dus ik natuurlijk de bekende truuk gebruik, stadslicht + dimlicht. dan lijkt het net alsof je normaal licht voert dat verkeerd afgesteld staat.
wat me toen dus wel opviel dat je bij donkdere stukken erg kort zicht heb, en vaak toch nog even de enkele dimlicht erbij aan deed om toch verder zicht te krijgen.
ik weet niet of het bij elke auto zo is, maar anders rijden er veel mensen met erg beperkt zicht
Mistlicht icm stadlicht is verboden om te voeren, jammer, want dan zie je het meest in de mist…
Overigens, ,mistlampen staan omlaag afgesteld(ze moeten onder de mist doorschijnen).
Als je daar verblind door raakt zit het echt tussen je oren hoor..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ik vind ze erg fijn in de mist die mistlampen
dus op de Ph2 zitten ze niet alleen voor de look het werkt ook nog